tecnic Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Portforwardingens prinsipp/regel er forvirrende spesielt på et punkt for meg. Det gjelder port range og enkelt porter. Er det slik at et program som kjøres på internettet bruker bestemte porter? Fks hvis Skype(hypotetisk) bruker port 5050? Så er dette indentifikasjonen til Skpe i portforwarding sammenheng. Slike at hvis man portforwarder port 5050 til computer 192.168.0.9 så får denne computeren helt garantert Skype? Hvis man velger forward port 6060 til computer 192.168.0.9 så får denne computeren helt garantert ikke ikke Skype? Feil port. Vil da Skype prøve DHCP rangen? Kan man portforwarde Skype til andre porter? Til fks port range 5050-5090? Hvis dette går så er porblemet mitt: port range 5050-5090 er ikke lenger 5050. Hvordan finner Skype port range 5051-90? Skype bruker jo i mitt hypotetiske eksempel port 5050. Hvis man kan velge hvilket porter man vil åpne. Hvordan finner programmene/tjenestene fram. Har de derfor forskjellige porter-port range? Porter og port range man IKKE kan forandre? Det nytter vel ikke å bare skrive Skype ogås finne noen av de 65536 portene? D-Link DIR855 ruteren skjønner vel ikke hva ordet "Skype" betyr og ruter til 6060? Har lest portforward.com at det var det samme hva man skrev i program egentlig. Da er det vel portene som er bestemt for og av programmenes utviklere? Portforward.com er bra, men jeg er still forvirret rundt akkurat hvordan pokker får man Skype inn andre porter, hvis det er mulig? Vær så snill hjælp... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 SKYPE-->Tools-->Options-->Connections er stedet hvor du setter portnummeret du vil at klienten din skal bruke. Antar at det er klienten din som 'ringer' skype og sier at jeg er online og bruker port xxxx. Da vil samtalene utenfra komme inn på riktig port og bli routet til rett PC som er valgt i portforwardingen din. Lenke til kommentar
tecnic Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Fant det i Skype, takk. Er det sånn med alle programmer at man kan velge porter i selve programmet(som Skype)? Eller er det program som bare kan kjøres igjennom forhåndsbestemte porter? De har jo en database med program og porter på forward.com fks. Finnes det en måte å finne ut riktig porter? Får bare ip adressene i ruteren under internet acces et eller annet? Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Fant det i Skype, takk. Er det sånn med alle programmer at man kan velge porter i selve programmet(som Skype)? Eller er det program som bare kan kjøres igjennom forhåndsbestemte porter? De har jo en database med program og porter på forward.com fks. Finnes det en måte å finne ut riktig porter? Får bare ip adressene i ruteren under internet acces et eller annet? Først prinsippet om å forwarde porter. Når din datamaskin sitter på et lokalt nettverk med en router, er den på en måte adskillt fra internett. Når et f.eks Skype-nettverket skal sende en pakke til datamaskinen din, sender den pakken til ip-adressen til routeren. Hvis du ikke har fortal routeren hvilken av datamaskinene på hjemmenettverket som skal motta pakkene fra skype-nettverket, så vil den ikke vite hva den skal gjøre med den, og "drepe" den. Når du forwarder en port, så sier du til routeren at alle tilkoblinger på port 5050(f.eks), skal sendes videre til lokal ip 10.0.0.1(f.eks). Dermed når skype-nettverket igjennom til din datamaskin. Hvis det er flere på nettverket som bruker skype, må bruker nr.2 bruke en annen port enn deg, f.eks 5051, siden 5050 er tilordnet din datamaskin. Derfor lar også skype deg endre denne porten. Det er også en del programmer som ikke lar deg velge port, og jeg vet dessverre ikke hvorfor det er slik. F.eks Playstation 3 har faste porter, og dermed kan man kun bruke en playstation 3 sammtidig over internett med åpen forbindelse. PS3 nummer 2 vil få en begrenset forbindelse. Det er ganske mange programmer som bruker faste porter, og spesielt spill. Forskjellen på port forward og port range, som du fortalte er ikke så mye. En port er f.eks 5050 En port range er f.eks port 5050 til og med port 5059, altså 10 porter på en gang. Uansett så trodde jeg ikke det var noe vits å forwarde Skype. Trodde den klarte å seg "på egenhånd". Lenke til kommentar
tecnic Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Tusen takk for svar. Nå ble det litt klarere. Skype klarer seg på egenhånd. Brukte Skype som eksempel. Er det ikke noen fordel å portforwarde Skype siden Skype klarer seg på egenhånd? Prøvde å skrive ip adresser i url`n til Firefox. Ip adresser fra ruterens internet sessions, men får sidelastingsfeil. Får å finne ut hvilke porter websider brukte. Trodde dette var mulig. Endret 5. januar 2009 av eiret Lenke til kommentar
tecnic Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) Har laget statiske ip for datamaskinene i lan. Skrev inn den ip adressen jeg fikk i dos ledeteksten: ipconfig. Skrev inn i kontrollpane-lokal tilkobling-tcp/ip-egenskaper. Disse ip adressene er i den siste dhcp rangen. Fks dhcp range fra 10-50. Datamaskinene har fåt 49 og 50. Blir noe feil her kanskje, hva mener dere? Skal man ikke ha statiske ip adresser utenfor dhcp rangen? Prøvde dette i går, men kom meg ikke på internettet. Eventuelt, hvordan får man dette til å funke? Må jeg velge dhcp reservation for devices som skal ha statisk ip adresse i lanet? Fikk ikke åpnet port 90 med ip i dhcp rangen. Valgte reservation i dhcp. Negativt. Satte datamaskinens ip utenfor dhcp rangen. Router kaller fremdeles datamasinen 50 selv om ip nå nå er 2. Satte portforward til ip 2 allikevel. Da var det ingen lan computere under lan comuters. Har startet datamasin og ruter på nytt. Vil fremdeles ikke åpne port 90. Prøvde port 180. Negativt. Kommer på internettet via ruter selv om ruteren ikke ha noen lan computers. Koblet til kablet denne datamaskinen(ip2) Må jeg slå av dhcp? Da må jeg vel legge til port 25, 80, 110 osv manuelt til hver maskin. Da vil vel bare en datamasin ha tilgang til internettet, email om gangen? Ikke flere samtidig. Problemet er forearding, åpne porter. Ruter finner ikke riktig ip. Endret 5. januar 2009 av eiret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå