Gå til innhold

data styrt krets


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har 2 enkle kretser her hjemme som jeg bruker regelmessig. Og da det er litt stress å gjøre alt manuelt da jeg må starte disse. Jeg tenkte da på noen form for hvordan jeg kunne datastyrt disse kretsene. den ene kretsen er på 12v og den andre er på 9v.

 

Jeg har sett litt på programmering med parallell porter ol. men jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte.

 

Men, om noen andre vet om en måte å gjøre dette med usb hadde det vert enda bedre!

 

Det jeg på sett og vis ser etter ligner litt som et relé og/eller en kontaktor som lukker en krets dersom den for beskjed om det.

 

Håper ikke det ble for uklart, og håper på tips og anbefalinger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

 

Jeg har 2 enkle kretser her hjemme som jeg bruker regelmessig. Og da det er litt stress å gjøre alt manuelt da jeg må starte disse. Jeg tenkte da på noen form for hvordan jeg kunne datastyrt disse kretsene. den ene kretsen er på 12v og den andre er på 9v.

 

Jeg har sett litt på programmering med parallell porter ol. men jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte.

 

Men, om noen andre vet om en måte å gjøre dette med usb hadde det vert enda bedre!

 

Det jeg på sett og vis ser etter ligner litt som et relé og/eller en kontaktor som lukker en krets dersom den for beskjed om det.

 

Håper ikke det ble for uklart, og håper på tips og anbefalinger

nå kunne du skrivd hvordan krets det var. men noe som funker er en pls. men da kobler du til en bryter bare så kan den fikse resten

Lenke til kommentar

Med litt paralellport-programmering i enten .NET eller JAVA kan man benytte pinne 0 og pinne 1 på paralellporten til å styre to n-channel (positiv Gate-Source spenning) MOSFET transistorer koblet med Source mot jord (0V/GND) og Drain i serie med kretsen til 12V kilde.

 

Ved å slå av/på pinne 0 og 1 vil transistorene åpne/lukke kretsen. Transistorene fungerer som spenningstyrte brytere. Strømtrekket vil bestemme dimmensjoneringen av MOSFET transistorene.

 

Lykke til. Programmer for å styre paralellporter finnes allerede hvis du ikke vil programmere selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...