Gå til innhold

Samsung LE40A656 vs Panasonic TH-42PX80

Anbefalte innlegg

Litt snål sammenligning kanskje, men hvorfor ikke? Skal gå til innkjøp av ny flatskjerm og har blitt veldig usikker på hva jeg skal velge. Har lest utrolig mye bra om A656, men jeg føler meg ikke sikker på mitt valg. Jeg har jo også hørt mye bra om PX80. Jeg vet at jeg sammenligner en LCD og en plasma her, men til mitt bruk (en del vanlig TV-titting (standard digitalt signal), noe film, litt spilling (PS2) og noe data (divx osv.)), så tror jeg ikke det spiller noen særlig rolle om jeg velger plasma eller LCD.

Var i butikken i dag og studerte flere modeller. Av disse synes jeg A656 og PX80 skilte seg ut. Jeg så at PX80 har det beste bildet (sending fra NRK1), selv om A656 er like bak. Jeg er generelt litt skeptisk til stråling fra plasmaskjermer, men hvis PX80 er både bedre og billigere (2000 kroner) så er jo dette tungsveiende argumenter. Er det noen som har noen erfaringer/anbefalinger å komme med? Jeg hadde i så fall satt pris på det.

Et konkret spørsmål er hvilke medier A656 kan spille av via USB? I manualen står det kun JPG, mens det på Samsungs hjemmesider også står at MP4, MPG, AVI, VRO og VOB støttes. Har noen erfaringer med dette? Og innebærer dette at man også kan koble en ekstern harddisk (med mediafiler) til TV'n?

Edit: Et lite spørsmål til: Er TH-42PX80 den samme TV'n som TH-42PX8EA?

Endret av jolenissen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PX8 og PX80 er ikke samme tv-en. De har samme panel, men ikke samme billedbehandling. Px80 har høyere kontrast og dypere sortnivå.

Om man skal velge plasma eller lcd kommer selvsagt an på bruksområder og ikke minst hva du selv foretrekker. Hvis tv-en skal stå i et godt opplyst rom så kan det lønne seg med en lcd siden den har et skarpere og hardere bilde som tåler mye lys. Siden du sammenligner 6 serien med PX80 så har begge disse tv-ene blanke fronter så de er litt utsatt for refleksjoner.

PX80 har et refleksjons dempende filter som funker ganske bra og disse tv-ene er flate så det er stort sett ikke noe problem å vri dem bort fra de refleksene som måtte være i rommet.

Plasma skjermen har et mykere bilde som minner mer om den gamle rør tv-en. Til vanlig tv titting og film så er plasma avgjort det beste. Systemet har langt raskere responstid slik at hakking og slepeeffekter så og si ikke eksisterer. En typisk lcd har responstid på 8ms mot en plasmaskjerm på 0,001ms. Plasma er med andre mer eller mindre realtime. Dette er helt klart en fordel når man spiller og raske bevegelser får ikke den samme smearing effekten en lcd kan gi.

Plasma bevarer den dynamikken i bildet du kjenner fra kino. Film ser ut som film. Til div-x fungerer plasma veldig bra, men som en ren pc skjerm er den ikke like bra som en lcd skjerm.

Lcd skjermer har ofte 100hz systemer som øker antall frames i sekundet slik at slep og hakking skal bli borte. Dette funker ganske bra, men det har en pris. Nemlig at film ikke ser ut som film, men snarere video. Mange filmelskerer like ikke effekten å føler at det distanserer dem fra den følelsen de får av å se en film på kino. Andre elsker systemet og setter pris på den økte kontrasten. Filmen blir uansett ikke seende ut slik den var tenkt.

PX80 har også 100HZ, men akkurat helt hva denne gjør er jeg ikke helt sikker på. Hvis den skrues av så blir det litt svakere kontrast og det begynner å flimre litt. Trolig så gjør den litt av det samme som på de gamle 100hz rør tv-ene. Den viser samme bilde flere ganger slik at flimmeret blir borte.

Begge tv-ene du har plukket deg ut er meget bra på hver sin måte, men så lenge du skal se mye vanlig tv og film så vil jeg nok anbefale deg en PX80.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...