Rudde Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Hey, mulig jeg skal bygge en server for filene mine så de ikke blir liggende på gamer PC'en. Noen spm. 1. Hva krever Linux Server i ram og CPU? 2. Hvor mye strøm bruker ca en 3.5" 7200 rpm hdd? 3. Hvordan lære seg basic linux server? xP Snakker om lette ting som å få den til å dele filene passordbeskyttet på nett, installere xampp, kjøre hamachi, innstalere og bruke torrent program. Og slette finne, og flytte filer osv.. 4. Hvor store kapasitet tar linux server? 5. Hvilken versjon av linux vil dere anbefale? 6. Hvordan er det med linux og drivere? PC'en skal ha en Intel Prosessor helt 45 nm (Med tanke på varme) Og vil helst se ett kjølig og stabilt chipset. - Takk for svar Endret 3. januar 2009 av Rudde93 Lenke til kommentar
slett meg! Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Les her siden du tydeligvis ikke vet noe som helst om linux. Kom tilbake hit når du trenger mer hjelp. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Lest litt på siden der, jeg har fått satt opp Ubuntu Server 8.10 på VMware. Ha sitter jeg å ser på en sort skjerm med teksten rudde@server~$: Jeg kan en kommando cd .. da kom jeg til rudde@server:/home$ og skrev jeg det igjen kommer jeg til rudde@server:/$ Men hvordans kal jeg feks navigere meg til google.com? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 det du ser er terminal, for å surfe på nett trenger du en browser, så da er det bare å kjøre sudo aptitude install lynx lynx google.com men les litt guider evt kjøp en bok (og jeg anbefaler debian over ubuntu server anytime) ettersom du er litt lost. er flust med guider for ting og de lærer du mye av hvis du prøver å skjønne komandoene ctrl+c dreper de fleste programmer, og hjelp for kommando er man eks man rm forteller om rmkommandoen Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Ja det var noe annet må jeg si xP Lastet ned firefox i det greia siden den ikke støttet https men aner ikke hvordan jeg skal søke etter filer å slikt for å finne ut hvor de er osv.. Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg ville først forsøkt meg på en guide som forteller deg nøyaktig hvordan du setter opp en server. Mens du holder på lærer du hva komandoene gjør da de som skriver guidene ofte er flinke til å forklare. Lenke til kommentar
slett meg! Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Viss du er helt blank ville jeg jo ha begynt med desktop versjon og ikke terminal versjon. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Har drevet litt men desktop versjonen er den noe å bruke i en server da? Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 I utgangspunktet gjør det ikke noe å bruke desktop versjonen. Den bruker selvfølgelig mer ram, men har du nok gjør det ikke så mye. Bedre å få serveren opp å gå så kan du heller kun bruke terminal når du kommer litt inn i det. Et tips er og prøve å bruke terminalen mest mulig også til helt enkle verdagslige ting. Kopiere/flytte filer osv. Da kommer du fortere inn i det. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 japp sant det, du kan legge inn desktop oppå serveren du har nå, men som førsteserver er jo plain ubuntu grei. Men har du tid og ork er terminal en fordel, og da debian ettersom det er mindre dill enn ubuntu. Men få tak i en bok, og så er det mange guider til the perfect server på how to forge. Er og linker til det i forumet Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Ingenting i veien med å hoppe rett på terminalen så lenge du har lyst å lære. Du lærer uansett ikke terminal av å bruke gui. Her er en kjapp guide til å begynne med. Hvis du fortsatt er interessert. pwd viser hvilen mappe du er i. ls lister opp inneholdet i mappen du er i.. cd bruker du til å bytte mappe ("cd navnpåmappe"). "cd .." tar deg opp til forrige mappe (akkurat som den ene pila i windows explorer.) Nå kan du nok til å komme deg rundt i mappene på disken. Du kommer til å merke at linux ikke har c: Den øverste mappen heter bare / (kalles rot-mappen). Undermappene til rot er ikke akkurat selvforklarende, men du trenger ikke egentlig vite så mye om dem heller. /home/ tilsvarer mine dokumenter /etc/ her ligger alle konfigurasjonsfiler (tekst, kan endres med pico) Resten bruker jeg faktisk sjeldent. /var/log/ her ligger alle logger. Installere programmer: apt-get install navnpåprogram apt er navnet på pakkesystemet til debian(og dermed ubuntu). Det tar seg av installasjon av programmer. Det er sjeldent at du må laste ned installasjonsfiler manuellt fra nettet og kjøre disse. Hvis du vil endre en tekstfil bruker du pico eller nano. pico navnpåtekstfil bruk CTRL+X for å avslutte pico. Siden jeg ikke vet om du har gitt opp terminalen så gidder jeg ikke skrive mer, men om det skulle være noe så bare spør... Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Har ikke gitt opp Linux Server nei går igjennom denne tuten. Lenke til kommentar
xccs Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Har ikke gitt opp Linux Server nei går igjennom denne tuten. Marsboer her på forumet har laget en fin guide for å komme i gang med en media- og filserver. Anbefales å ta en titt på om ikke annet for lese en god norsk guide for å lære litt.. marsboer.net Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå