Quasir Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hei, jeg er en 10,klassing som lurer på om man må være kjempegod i matte for å klare kjemistudiet på universitetet. Jeg liker veldig godt kjemi og synes det er veldig fascinerende, men jeg er ingen kløpper i matematikk (jeg får 4-ere). Derfor lurer jeg på om jeg må forbedre matematikken min for å i det hele tatt klare studiet senere. På forhand takk Lenke til kommentar
GeO Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Man må ha et brukbart grunnlag i matematikk for å forstå kjemien ordentlig. Siden du går i tiendeklasse, er nok det beste tipset å velge full fordypning i kjemi og matematikk (gjerne også fysikk) på videregående, for da finner du både ut om du vil fortsette med kjemi på universitetet, og du lærer nødvendig matematikk. Uansett hvor du vil studere kjemi hen så må du vel ha noen grunnleggende mattefag på universitetsnivå, så på videregående bør du nok ta all matematikken du har mulighet til. Lenke til kommentar
Quasir Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Bør jeg ta matte R1 da eller matte S1+S2? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg anbefaler R1. Hvis du trenger R2 er det bare å fortsette, og hvis ikke får du et mattefritt år Om du velger S1+S2 ender du opp med samme kompetansen som R1. På papiret. Lenke til kommentar
Blue Scholar Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 R1, fordi det henger bedre sammen med kjemi. Begge er realfag. Og ja, du må være ganske god i matte for å gjøre det bra. Lenke til kommentar
Quasir Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Hva er S matematikk egentlig? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hva er S matematikk egentlig? http://vilbli.no/4daction/WA_Fagbeskrivels...ruppe=V.MAT4-01 Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Du trenger egentlig bare grunnleggende kunnskaper i matematikk for å mestre kjemien - det strekker seg ikke stort lengre enn til likninger/algebra. Fikk 6 i 2Kj og 5 i 3Kj og hadde kun 2MZ på vgs. Dette er dog bare min personlige erfaring, men kan nevnes at jeg også fikk 4 i matematikk i 10.klasse, samt 4 i 1MX og 2MZ. Om du velger R1 eller S1+S2 er et fett, kommer helt an på hvordan du vil fordele årene dine. Personlig ville jeg anbefalt R1, fordi du da er ferdig med matte i 2.klasse (eventuelt for godt) og kan fokusere fullt ut på 3Kj/kjemi 2 i 3.klasse, noe som er langt mer krevende enn kjemien i 2.klasse etter min mening . Endret 4. januar 2009 av DigitaL BlasteR Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg er ikke god i matte, kommer ikke til å slenge ut karakteren jeg fikk i T-matte, men den var ikke god. Jeg har kjemi, og vil for all del anbefale faget (for min del er det læreren som gjør faget bra). Det er en stor fordel med gode mattekunnskaper. Men jeg klarer meg godt "uten". Dog, det gjenstår å se på en eventuell examen... Lenke til kommentar
Quasir Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Tusen takk for all informasjon, det er gull verdt! Jeg er fryktelig nervøs for eksamen nå til sommeren, tenk om jeg kommer opp til matematikk muntlig! skriftlig går greit men muntlig..."grøss" Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Min matteforståelse hjalp i alle fall meg veldig. Matematikken du trenger for å forstå kjemien er kanskje ikke så avansert, men det hjalp meg veldig i 3KJ at jeg hadde stålkontroll på den grunnleggende forståelsen av matematikken. Lenke til kommentar
Quasir Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Hvor kan man studere kjemi? NTNU? Endret 4. januar 2009 av Quasir Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Samtlige universiteter. Muligens et par høgskoler som har kjemiingeniørstudier også, evt. petroleumsstudier (som nok inneholder en del kjemi). Det beste kjemistudiet er nok det du finner på UiO, og muligens kjemi og bioteknologi på NTNU (dog har du veldig mye matte der, og det er en litt annen vinkling på det enn på vanlige kjemistudier på universitetet). Lenke til kommentar
Quasir Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Hva går bioteknologi ut på? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Kan presisere to ting: NTNU tilbyr også realfagsstudium i kjemi, dvs. et "vanlig" kjemistudium, i tillegg til siv.ing.-studiet der det som sagt er ganske mye matte. Dessuten er man ikke nødt til å ha noe bioteknologi på linjen for industriell kjemi og bioteknologi, det er ingen obligatoriske biotek-fag. Lenke til kommentar
Quasir Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Ok, godt å vite Endret 4. januar 2009 av Quasir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå