Gå til innhold

Valg av VGS

Anbefalte innlegg

De siste månedene har gått fort og snart er det tid for å velge VGS.

Problemet er bare at jeg vet ikke hvilken linje jeg vil gå.

-Noen som kan si litt positivt/negativt om de forskjellige linjene?

-Hva bør man velge for å få god utdanning/jobb og muligheter?

-Noe annet man bør vite?

-Videre utdanning etter VGS?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal velge etter det som du føler er mest riktig for deg...;) Selv går jeg elektro og stortrives med det...:p (går for elektriker)

Elektro er jo en fin linje for deg som ønsker å få en utfordring i hverdagen (stort sett de fleste jobber så er det utfordring da...;) )...og du vil jobbe ute i 20 minus 15 meter over bakken i en mast å skjøte kraftledninger, eller å reise rundt på til folk å gjøre hjemmeservice så er det mange muligheter her...:) Du kan gå videre til høyere utdanning hvis du ønsker dette ved å ta studiekompetanse året etter, eller gå rett på digitalteknikk...:)

Er ikke så mange negative sider ved det når jeg tenker meg om...alle linjer har jo negative sider, men jeg trives så godt og med et klassemiljø som en trives i kommer de negative sidene veldig lite fram...:p

Kort sagt: min erfaring av elektroåret (1. og 2.)...:p Håper du finner noe du selv ønsker å gå, og kan trives med det...;)

Lenke til kommentar

Du kan jo ta studiespesialisering, sa får du generell studiekompetanse som åpner dørene for en hel haug av yrker. Da er det bare å bestemme seg for hvilken spesialisering du vil ta: språk og samfunnsfag eller realfag (noe som jeg ikke er helt sikker på selv for å være ærlig)

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på hva du har lyst til å bli... Har du lyst til å bli noe som krever høyere utdannelse, tar du et studie som gir deg studiekompetanse. Har du derimot større interesse for praktiske yrker som å være elektriker eller snekker, velger du en mer praktisk rettet linje. Har du interesse for noe mer kreativt, velger du media, drama, musikk ect.

Men et lite tips: Ikke vel elektro, bygg eller liknende, og planlegg å ta påbygg når det siste året.

Lenke til kommentar

Ikke velg elektro. Går på andre året nå, og skal definnitivt ikke fortsette på det.

Jeg kommer nok enten til å starte på nytt med Media og Kommunikasjon, eller ta allmen påbygg. Egentlig åpen for det meste bortsett fra tekniske fag, byggfag og elektro

Endret av kajac
Lenke til kommentar

Svirre91: Elektro er selvfølgelig kjempekult om du synes elektro er interessant. Om du ikke synes det, så har det ingen hensikt å gå elektro og bli elektriker fordi du vet at da får du jobb. Om du ikke liker å drive på med det, så er det jævla kjipt å vite at du skal drive med det i 40-50 år til.

Lenke til kommentar
Svirre91: Elektro er selvfølgelig kjempekult om du synes elektro er interessant. Om du ikke synes det, så har det ingen hensikt å gå elektro og bli elektriker fordi du vet at da får du jobb. Om du ikke liker å drive på med det, så er det jævla kjipt å vite at du skal drive med det i 40-50 år til.

Sant det, men det er stort sett opp til trådstarter å velge hva han ønsker å drive med de neste 50 åra sine...;) Bare beskriver hvor artig det er med elektro...:p

Lenke til kommentar
Svirre91: Elektro er selvfølgelig kjempekult om du synes elektro er interessant. Om du ikke synes det, så har det ingen hensikt å gå elektro og bli elektriker fordi du vet at da får du jobb.

Riktig. Jeg går riktig nok data og elektronikk, og jeg trodde det skulle være artigt, men der tok jeg feil. Begynte på D&El fordi jeg liker data, men jeg hander jo stort sett bare om elektronikk, som er rimelig langt utenfor mitt interressefelt.

Lenke til kommentar

Jeg synes at hvis du klarer almenn og klarer å få gode karakterer på ikke-praktiske fag synes jeg at du skal velge studiespesialisering. Grunnen til det er at du vet ikke om du har lyst til å jobbe med elektro og stuidiespesialisering åpner dører til veldig mange felt. F.eks. hvis du går helselinjen kan du bli legesekretær eller sykepleier, men hvis du går studiespesialisering kan du bli vetrinær, lege, tannlege, legesekretær og sykepleier pluss mange andre jobber i andre felt.

Hvis du ender opp med å velge en yrkeslinje. Tenk litt på hva slags jobber du kan få med en slik uttdannelse? Er det jobber du ville vært interesrt i å drive med. Er lønnen god nok. Alt for mange går inn i en retning, f.eks. kjemi fordi de synes kjemi er gøy. Det viktigst er at du synes jobben er gøy, og mulighetene er mange.

Lenke til kommentar

^Jeg er faktisk ikke så enig i at en skal velge almenn, bare fordi det er "lurest", eller det er noe man vil klare. Man skal faktisk trives for å få noe ut av tiden på skolen. Skal man gå almenn må man stille spørsmålet: "Har jeg lyst til å studere i minst tre år etter fullført videregående?". Om svaret er nei på dette, og du jevnt over er mindre motivert til å lese mange timer i uken, er faktisk almenn noe av det dårligste du kan velge, da fullført videregående med almenn ikke åpner noen muligheter, annet en videre studier. (Unntaket er for de som har gått musikk, dans, drama, forming ect, som kan jobbe innen det, men det kan man strengt tatt gjøre uten VGS også, bare litt vanskeligere)

Lenke til kommentar

har ikke lest alt ovenfor, men tenk på hva du vil om fem år. Vil du ha jobb, vil du studere. Er du mer praktisk enn teoretisk?

Og hvis du ikke aner hva du vil så gjør du som alle andre og tar allmenn slik at du slipper allmenn påbygning for å studere på universitet. Tar du allmenn så må du satse på skole, finne tre fire studier som passer deg og sette karaktermålet ditt litt over dagens poenggrense for å komme inn. Mao det å slacke i 1. klasse er idioti, ikke fall i fellen som mange faller i, bjørknes er kjipt.

Lenke til kommentar
Svirre91: Elektro er selvfølgelig kjempekult om du synes elektro er interessant. Om du ikke synes det, så har det ingen hensikt å gå elektro og bli elektriker fordi du vet at da får du jobb.

Riktig. Jeg går riktig nok data og elektronikk, og jeg trodde det skulle være artigt, men der tok jeg feil. Begynte på D&El fordi jeg liker data, men jeg hander jo stort sett bare om elektronikk, som er rimelig langt utenfor mitt interressefelt.

Hadde du peiling på hva data og elektronikk innebar da??? :p Jeg hadde selv lyst til å gå den linja, men når jeg leste meg fram på vilbli.no, så ble ståa først noe annet...:)

Lenke til kommentar

Vil si at jeg er litt mer praktisk enn teoretisk. (ligger på 4,6 i snitt.)

Byggfag synes jeg er innteresant, men det er jo dårlige tider i byggebransjen nå.

Og liker ikke tanken på å stå ute i kulda på vinteren, men på sommeren er det jo deilig å stå ute å jobbe! :grin:

Har også tenkt litt på maritime, de har jo god lønn og fine arbeidsdager. Tenker på å ende opp som styrmann vis jeg velger maritime.

Men det som hindrer meg i å gå den linja er av/på løsningen de har. :ermm:

Hva synes dere om å gå byggfag, få fagbrevet og leve litt når man er ungdom, for så å ta en ingeniør utdanning litt senere i 20 årene? :D

Det er nok det jeg vurderer mest akkurat nå. :thumbs:

Endret av bruktCDplate
Lenke til kommentar

Kommentar til det å senere hoppe over på ingeniørstudiet

Det her helt greit å prøve å leve livet, men det er noen problemer/vanskeligheter som lett oppstår når du prøver å gjøre det på den måten med utdanning.

1. For å senere utdanne seg til ingeniør, krever det mye arbeid og endel realkunnskap og arbeidsrutiner. Spesielt det siste med arbeidsrutiner er viktig. Dette er selvfølgelig basert på personlig observasjon, men elever som går almenn lærer seg arbeidsrutiner og det å jobbe hardt, jevnt over mye bedre enn andre elever. Og når man kommer opp på et høyere nivå enn der man kun ytrer/lærer "sannheten" eller det innlysende (noe man etter min mening gjør helt frem til VGS, og noen også mens de går der...) blir det hele faktisk veldig mye mer interessant.

Igjen, dette er basert på egne erfaringer, men om man ikke evner å glede seg, eller føle en form for entusiasme ved det å lære nye ting (teoretisk om du vil kalle det, det) kan det bli svært vanskelig for deg å fullføre en ingeniørutdannelse senere.

2. Et annet problem kan også bli erfaring i forhold til andre du jobber med. Skal du bli ingeniør holder det heller ikke med ren studiekompetanse. Du må også ha R1+R2, Fysikk1 og i noen tilfeller Fysikk2. Påbygg siste året holder dermed ikke. Du har alltids 23/5 regelen, men du trenger fortsatt grunnfagene (se linken) + realfagene som spesielt kreves for en ingeniørutdannelse.

Klarer du å komme inn på studie, og fullføre vil alder også spille en rolle. Når du kommer ut i jobb, vil du være på samme alder med de som allerede har endel erfaring, samt jobbet noen år. Du kan selfølgelig slå i bordet med at du har praktisk erfaring fra byggarbeid. Men det krevet igjen at du velger å ta en ingeniørutdannelse som er noe rettet mot bygg og bygningskonstuksjon.

3. I tillegg til alt dette vil du få påvirkningen fra andre byggfag elever på deg. Mulig jeg er litt fordomsfull nå, men slik jeg opplever de kompisene jeg har som går på bygg og elektro: Deres syn på teori og studier er ikke akkurat positiv. Jeg har derfor en mistanke om at deres synspunkter vil være en avgjørende faktor skulle du senere vurdere å gå over på å ta en ingeniørutdannelse.

Mulig mitt forsøk på å veilede deg er noe ensrettet... Det meste er mulig om en virkelig ønsker det. Men når man først har kommet inn i en levemåte og livsstil, krever det sin mann å gå nye veier. Vi mennesker er vanedyr, så når du har fått deg fagbrev, nærmest alle dine bekjente er innenfor et yrkesfalig yrke (ofte slik det blir), og du kanskje har fått deg en kjæreste du har tatt opp lån med for å kjøpe bolig eller skal ha barn med, er det mye du må røske opp i og ta tak i skal du endre hele livsstilen din (satt litt på spissen selvfølgelig).

Jada, du går bare i tiende klasse, og det blir kanskje litt voldsomt å tenkte så langt fremover, du skal leve og ha det gøy også. Men: det skader ikke å ta en slik viktig avgjørelse, som det er å velge linje på videregående, ved å tenkte litt fremover.

Et siste tips fra min side: Luft idéen din til rådgiver på skolen, ved å personlig oppsøke henne, for å høre hva hun tenker om saken. Spør du personer som meg, andre du kjenner og familien din(!), vil du fort få veldig subjektive svar, basert på deres personlig erfaringer og deres ønsker for hvor de ønsker å se deg i fremtiden. Det er ikke sikkert det er det som faktisk er det beste for deg. Derfor kan det være lurt å gå til rådgiver, eller en annen mer "objektiv" person, som ser saken litt fra avstand.

Hilsen en som en gang tidligere måtte ta akkurat den samme avgjørelsen du nå må ta. Måtte du ta den rette avgjørelsen, om det da finnes kun én slik avgjørelse... :)

[OG, dette ble vist litt lenger en jeg faktisk hadde planlagt. Planla egentlig bare et lite avsnitt. Men, men, du tar sikkert ikke skade av det]

Endret av macros.
Lenke til kommentar

Uten at jeg vet noe om hvordan type person du er vil jeg anbefale Medier Og Kommunikasjon. Det er en grei måte å komme igjennom vidregående. Jeg vil love deg at du kommer til å gjøre mye morsomt. Du får da også generell studiekompetanse som betyr at du har nesten like muligheter som de som strever seg igjennom allmenn.

Lenke til kommentar

Eneste som egentlig hindrer meg fra sjølivet er jo på/av ordningen.

Og den har jo mye å si hvis jeg velger maritime.

-Men er det noen som vet noe om Kuldemontør?

-Kuldemaskinist? (videreutdannet kuldemontør) (1 år skole)

-Kuldetekniker? (videreutdannet kuldemaskinist) (1 år skole)

Dette blir jo VG1 elektro og VG2 Kuldemontør..

:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...