Gå til innhold

Tips til ny ekstern harddisk med eSATA, 500GB+?

Zeph

Anbefalte innlegg

Eg har i dag ein 500GB Maxtor-disk, men eg stolar ikkje på eksterne diskar, difor vil eg ha ein til i backup.

Er innstillt på å betale det ekstra for eSATA. Eg har vel ikkje behov for noko meir enn 500GB, ser det an på prisen.

I følge prisguiden står det hovudsakleg mellom Seagate FreeAgent, LaCie og Western Digital My Book. Nokon som har erfaringar eller tips til kva eg bør velge?

Alle har eSATA, USB2, Firewire og 7200rpm, men eg ser det er forskjellar i båndbreidde, kva betydning har det? Ein Seagate-disk har f.eks. 3Gbit/s mot 1,5 og 0,8 hos LaCie og WD.

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side....lign=Sammenlign

Set pris på alle erfaringar, omtaler, tester og tips. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har eSATA (slik som alle er) så har ikke grensesnittet til disken inni (sata 1 eller 2) noe å si. Ingen av diskene klarer å komme i nærigheten av dette uansett. Hvis du vil vite hva en disk yter så søk på benchmark.

WD har god kvalitet på mybook, og jeg har selv hatt 3 slike. 1 ble gitt til familien, en blei intern, og den siste er fortsatt ekstern, alle disse var med kun USB.

Jeg synes du gjør smart i å velge eSATA, USB ble litt for treigt, og WD mybook USB(only) sliter med at disken spinner ned ved 1 minutt inaktivitet, og så henger hele systemet mens den spinner opp igjen. Det tror jeg ikke eSATA versonen gjør.

Jeg anbefaler Western Digital Mybook. De er av god kvalitet og design, både eksterne kabinettet og disken inni. Og hvis du har/får fler så passer de fint i hylla på rekke og rad.

EDIT: Stemte forresten på deg som årets forumdeltaker i din pulje ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Haha, ser eg ikkje har satt meg heilt inn i dette, eSATA er jo eit nytt grensesnitt. Må ha eit kort med eSATA-inngang til laptopen eg då.

Fant eit i prisguiden som stakk langt ut, finnes det nokre som integreres heilt i PC-en så ingenting stikker ut?

Lenke til kommentar
Fant eit i prisguiden som stakk langt ut, finnes det nokre som integreres heilt i PC-en så ingenting stikker ut?

Vet ikke til laptop, har ikke sett det ennå, men til stasjonær kan du få det både integrert på hovedkortet, eller som PCIe kort med brakett bak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...