Gå til innhold

Ultimate? Ps3 Media Server

UrgeLoL

Anbefalte innlegg

Jeg sier ikke at det IKKE fungere med trådløst... Jeg sier at det FUNGERER med kabel.

og du har da kommet med forskning som viser at tilkoblingsproblemer mellom ps3 mediaserver og ps3 ved bruk av WLAN utelukkende vil skyldes den trådløseforbindelsen?

det skyldes nok måten routeren behandler tilkoblinger via trådløst på.. evt hvordan ps3mediaserver opererer gjennom den tilkoblingen på pcen, men det tviler jeg på.

En trenger ikke forskning, det holder at han putter i nettverkskabel, for da dukker programmet opp med en gang uansett hvor mye problemer han har via trådløsen..

Såfremt han ikke kjører en sær firewall på pcen som ikke åpnes automatisk for ps3mediaserver slik som windows firewall gjør.

Ved tilkoblingsproblemer ved bruk av WLAN er det i 95% av tilfellene UTELUKKENDE det faktum at en kobler til via WLAN og ikke vanlig ethernet som er problemet.. det har blant annet denne tråden vist sikkert 20 ganger, og egen erfaring går på akkurat det samme.

så du trenger ikke vite hvorfor noe fungerer bare så lenge det fungerer, forsåvidt greit det, men det er når det ikke fungerer at det er greit å vite hvordan man kan løse problemene(og desverre er det ikke alltid like praktisk å trekke en kabel).

vis dine utsagn om trådløsnettverk"behandling" som du kaller det hadde stemt hadde det vært slik i 100% av alle tilfeller og det ville vært umulig å bruke wlan til UPnP eler DLNA, heldigvis er nettverk(både trådløse og kablede) bygd på standarder så de kan kommunisere sammen på de forskjellige lag i OSI modellen.

og når du sier at trådløst alltid er problemet som du har sagt tidligere her så sier du at det ikke fungerer, siden det er problemet...

Når jeg leser hvordan du svarer på mine posts så må jeg si det virker som du enten ikke leser postene mine nøye eller ikke helt forstår det jeg snakker om og/eller du bare skal være uenig.

det jeg sier er at å ha trådløs tilkobling ikke er noe som forhindrer at det skal foregå kommunikasjon mellom server og PS3, det at det er mindre egnet for store mengder data i høyhastighet(vel iallfalla/b/g standardene) får så være.

så vis du ikk får kontakt i mellom ps3 og server og de er tilkoblet trådløs så er det ikke fordi det er trådløst, det er noe i oppsettet på nettverket som blir brukt.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det jeg sier er at å ha trådløs tilkobling ikke er noe som forhindrer at det skal foregå kommunikasjon mellom server og PS3, det at det er mindre egnet for store mengder data i høyhastighet(vel iallfalla/b/g standardene) får så være.

så vis du ikk får kontakt i mellom ps3 og server og de er tilkoblet trådløs så er det ikke fordi det er trådløst, det er noe i oppsettet på nettverket som blir brukt.

hehe nå tar jeg ikke dette så blodseriøst, bare brenner for kabel og hater trådløst :)

Så klart kan det funke fint med trådløst, jeg har ingen problemer med å sette opp ps3mediaserver til å fungere på mitt eget trådløse nettverk, men generellt orker jeg ikke å gå gjennom samme lange smørbrødlista hver gang en person har problem med trådløst nettverk og dlna server.. derfor slenger jeg ut en enkel løsning som alltid fungerer, nemlig kablet nettverk. Det er som du sier oppsettet på nettverket som avgjør, men det krever somregel mindre banning og konfing for å få det til å funke gjennom kabel. Slik er det nå en gang bare uansett pokker hva som er årsaken :)

Uten å endre noe som helst på nettverksinstillinger, men bare skifte fra trådløst til kabel så finner ps3 dlna serveren. Det er mer enn god nok grunn til å påstå at det trådløse nettverket og dets oppsett skaper problemer. Men du sier at det trådløse ikke er problemet hans: "jeg kan ikke skjønne at det trådløse har noe med dette å gjøre iallefall." <-- det virker som du mener at problemet hans vil vedvare om han skifter over til kabel og ellers beholder gjelende nettverksoppsett..

Nå kjører jo han karen her OSX, det har jeg forøvrig null erfaring med.

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

som du sier vis samme nettverksoppsett blir beholdt og man bytter fra wlan til kabel og den kabelen plugges i samme router som den som sender wlan signal. så vil det være samme oppsettet teknisk sett med subnet og lsikt og dermed skal det ikke gjøre noe forskjell.

med mindre routeren som blir brukt har forskjellige subnet på kabel og trådløst(som jeg iallefall aldri har satt på en router til "hjemme bruk).

Lenke til kommentar

Det er noen routere som har problemer med å gi Upnp tilgang på tvers av det trådløse. Har lest om Thomson som visstnok har problemer på noen routere, og det er visst andre også. Når folk klager på manglende tilkobling mellom PS3 media senter og PS3, er det absolutt enkleste å først be de koble alt kablet slik at det ikke er det trådløse som lager problemer. Om en da ikke ønsker å følge dette rådet, så er det opp til dem. Da kan en heller ikke forvente "gratis support" her på forumet heller.

Lenke til kommentar

har du kilde til disse opplysningene?

og seff det å teste med kabel når wlan ikke funker er et greit steg men det er stor forskjell på å anbefale å teste med kabel og det å utrykke seg med at wlan ikke fungerer uansett, spesielt når det strent tatt ikke skal være noe grunn til dette vis nettverksstandarder følges av utstyrsprodusenter.

Lenke til kommentar

teori og praksis er to forksjellige ting.. jeg snakker bare av erfaring etter å ha hjulpetw xx antall kompiser og folk på forumet med å sette opp ps3mediaserver. JA wlan kan fungere helt utmerket til streaming, MEN hovedregelen er at det blir problem, hvertfall med 1080materiale.

Lenke til kommentar

når det kommer til nettverksutstyr så er teori og praksis det samme så lenge utstyret er godkjent etter standardene for nettverks om brukes internasjonalt, det størte problemet med det hittil kan vel ha vært N standarden for trådløst som intil nylig ikke var ferdig utviklet og "stemplet" godkjent.

og at det kan bli problemer med å få streamet HD materiale over trådløst har jeg aldri sagt meg uenig i.

hva mener du forresten med: "MEN hovedregelen er at det blir problem"?

er det problemet med for lav overføring til å klare å streame HD materiale eller det at PS3 og server ikke finner værandre?

det første har jeg vel aller sagt meg uenig i og det andre er tullete å si når det ikke er noen forskjell på overføringsprotokollen over WLAN eller kablet nettverk.

Lenke til kommentar

at hastigheten er for lav er hovedregelen.

Og jeg vet ikke om det er n-draften som gjør at folk får problemer, eller om det UNPN tilgang, dårlig router eller whatever.. men fakta er at mange har problemer med å connecte til ps3en via trådløst, og dersom de skifter over til kabel UTEN å endre en eneste instilling så fungerer det fint. Hva som er årsaken kunne jeg ikke brydd meg mindre om, men det skjer, og det skjer ofte. kanskje de har konfigurert trådløsen feil jeg har ikke peiling, funker jo fint hos meg feks..

Har du i det hele tatt prøvd ps3mediaserver eller andre dlna servere over flere trådløse nettverk? Synest å huske at folk hadde samme problemet med tversity.

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

har det ja, selv kjører jeg hovedsaklig på Dlink DI-524(testet både trådløst og kablet), har satt opp på en thomson når jeg var på sommerferie(kjørte alt trådløst) måtte kjøre firmware update på routeren der for å få det til å funke.

så har jeg satt opp for en kamerat som kjørte belkin, der begynte vi med å kjøre d et på trådløst siden vi ikke hadde tid til å strekke en kabel den dagen så la vi opp kabel noen dager senere begge deler fungert fint uten videre plunder med router, men den slett med alt som var HD og å streame omkoda .iso filer uten lagg mellom bilde og lyd helt til kabel ble lagt opp.

Lenke til kommentar

tror egentlig vi i utgangspunktet er enige.. det er ingenting som hindrer ps3mediaserver å fungere, det er bare det at med standard oppsett/instillinnger osv for en random bestefar i gata så fungerer ikke alltid trådløst i lag med DLNA out of the box slik som kabel gjør. Det er godt mulig du måtte ha installert firmware på den routeren for å få det til å funke på kabel også, men det ville vært et typisk eksempel på at det funket med kabel og ikke wlan utne å måtte gjøre endringer.

Har selv kjørt Dlink635 og Dlink655 som begge er pensjonerte og ligger og støver ned siden de begge er noe dritt til lan, og ellers har en tendens til å krasje, men på begge funket ps3mediaserver greit på wlan. Kjører nå en Belkin som jeg ikke har testet med trådløst til ps3. Får snike inn at jeg anbefaler Belkin på det sterkeste :)

eeeend of this discussion, på tide å slippe andre til

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar
...satt opp på en thomson når jeg var på sommerferie(kjørte alt trådløst) måtte kjøre firmware update på routeren der for å få det til å funke.

Var noe sånnt jeg husket å ha hørt. Dette med FW på router er som oftest mere komplisert enn de fleste er kyndige til å få til uten hjelp. Når de da trenger hjelp og skriver her på tråden for å få det, er det mye lettere å anbefale dem å teste med trådet før de går på trådløs for å gjøre feilsøkingsprosessen så lett som mulig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Får ikke kontakt med PS3'en min etter bytte av router, noen som vet hva problemet kan være. Når jeg la inn PS3 media server første gangen i januar så trengte jeg ikke å gjøre noe som helst, da fant den PS3'en med en gang. Men i helgen som var så døde routeren min og jeg fikk en nye en som var lik den gamle (Thomson ST546i v6) og nå finner den ikke noe som helst.

Noen som vet hva problemet kan være?

Har delt det som var å dele når maskinen (vista) ga meg "nytt" nettverk her i gården, men det hjalp ikke så mye.

Bruker kabel ikke tråløst.

Lenke til kommentar
Programmet mitt (mac) Finner ikke Playstationen ..

Noen som har en anelse om hva problemet er? Jeg har koblet internetten på PS3en mot det trådløse.

Problemet er det trådløse.. bruk kabel.

Om du absolutt MÅ bruke trådløst hjelper det å gå til hovedkonfigurasjonsmenyen i ps3mediaserver og skrive inn ipaddressen til pcen sin på server ip-addresse. Videre kan du forwarde port 5001 i routeren din ,dette er default porten til ps3mediaserver.

Kan noen gi meg en aldri så lite guide? :innocent: trenger ikke guide på forwarding. Men det med IP - adressa.

Lenke til kommentar

Om du absolutt MÅ bruke trådløst hjelper det å gå til hovedkonfigurasjonsmenyen i ps3mediaserver og skrive inn ipaddressen til pcen sin på server ip-addresse. Videre kan du forwarde port 5001 i routeren din ,dette er default porten til ps3mediaserver.

Kan noen gi meg en aldri så lite guide? :innocent: trenger ikke guide på forwarding. Men det med IP - adressa.

Dette er strengt tatt ikke nødvendig, bare hvis du har satt opp flere ip-adresser på samme nettverkskort. Bare sørg for at PMS har valgt riktig nettverkskort under fanen "Main configuration/Hovedkonfigurasjon".

Og forwarding i routeren er også helt meningsløst siden PMS og PS3 må stå på samme LAN for at det skal fungere uansett. port-forwarding er kun når ting på internett skal nå maskiner på ditt LAN.

Lenke til kommentar

noen som vet hvordan jeg kan streame tvu player gjennom ps3 media server? finner ingen guide om dette på nettet, men fant heldigvis sopcast! genialt! regner med tv ants har samme fremgangsmåten selv om jeg ikke har prøvd det enda... mangler bare tvu nå så har jeg alt av premier league på tv'n min :-)

fint om dere kunne forklart meg hvordan jeg gjør det uten å legge inn linux på ps3'n da jeg ikke har all verdens med plass igjen på disken...

Lenke til kommentar
noen som vet hvordan jeg kan streame tvu player gjennom ps3 media server? finner ingen guide om dette på nettet, men fant heldigvis sopcast! genialt! regner med tv ants har samme fremgangsmåten selv om jeg ikke har prøvd det enda... mangler bare tvu nå så har jeg alt av premier league på tv'n min :-)

fint om dere kunne forklart meg hvordan jeg gjør det uten å legge inn linux på ps3'n da jeg ikke har all verdens med plass igjen på disken...

Kan jeg tolke dette som at du har fått til å streame SopCast via PMS ??

Ved å legge inn local stream adresse http://127.0.0.1:8902 eller noe lignende i WEB.conf ??

Tror prinsippet er det samme med TVU Player og TVAnts også, du må bare google opp adresse (og port) for den lokale streamen.

Men PMS bruker VLC til transkoding av denne strømmen og PMS har ikke støtte for V1.x.x av VLC så du må installere en litt eldre versjon V0.9.x antagelig for å få det til å fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...