Topguy Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Nå fungerer både streamingen 108P of 720P helt normal uten haking plus jeg kan kjøre sporingen i 10x.men når jeg streamer 1080p jeg må velge transkodingen TsMuxer,,også når jeg streamer 1080 med subtitle i en folder med samme naven til film og subtitle det haker mye med og uten transkoding,og vet ikke hvorfor med subtitle haker?Jeg streamer mest 720P det tar mindre plass i hardisken,og eg tror ikke mye forskjel qualitet med 1080..du da? Hvis jeg oppdatere skjermkort og chipsetdriverne til pcen blir streamingen til 1080 normalt uten transkoding?og hvordan en skal oppdatere det,skal kjope ny utstyr eller bare instalere noen driver?? Mener du router/switch til internet eller trødlåse må vare ny??begge er over 3 år gammel. For det første, kvaliteten på streaming er 99% avhengig av hastighetem på nettverket mellom PC og PS3 og av CPU hastigheten din. Chipset, skjermkort etc. kan du glemme. Det er et par veldig vesentlige forskjeller på tsMuxer og mencoder som transcoding engine. * tsMuxer: recoder i utgangspunktet ikke video og lyd, den bare pakker om (remuxer) streamen ifra MKV til noe som PS3 liker. (DTS lyd vil bli rekodet til AC3 hvis nødvendig) Dette krever minimalt med CPU kraft og ikke noe ekstra båndbredde enn om du hadde spilt av MKV'en direkte. (8-12 Mb/s) * mencoder: recoder bildet ifra x264 til Mpeg2 og krever mye av prosessoren når det er HD oppløsninger. Samtidig produserer dette også store mengder med data slik at båndbreddebehovet kan variere ifra 10-100+ Mb/s avhengig av hvor mye bevegelser det er i bildet. * Subtitles: Av streaming formater som PS3 støtter er det ingen som støtter teksing. Så den eneste måten å få med tekst på er å recode videostreamen og brenne inn tekstingen i bildet. Dermed så er det kun mencoder som kan gjøre dette. (Jeg har med vilje oversett Avisynth som transkodings metoder her, da det er for litt videreommende) Lenke til kommentar
Hyzer Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Bra innlegg, Topguy - jeg ble litt klokere. Personlig får jeg streamet alt av materiale med tsMuxer, men sliter med Mencoder (foretrekker denne for å få subtitles). Jeg har en cuadcore CPU med 2,67 GHZ og 4 GB minne, så det skulle vel duge til det meste. Nettverket mellom PC og PS3 er et kablet nettverk som går igjennom strømnettet (max 85 mbit) - så jeg tipper dette er flaskehalsen. Har prøvd meg litt frem med forskjellige instillinger, men lite som funker. Bildet begynner å hakke etter en liten stund hver gang. Noen tips til innstillinger jeg bør prøve? Jeg har også noen mkv-filer hvor lyden er borte. Spiller av fint med zoom-player på PC, og spiller av også med lyd på PS3 med mencoder (med hakking), men med tsmuxer får jeg ingen lyd - receiveren min oppdager ingen lydstrøm virker det som... (Litt gammel receiver som støtter DTS og har optisk toslink inngang - ingen HDMI). Noen tips? Lenke til kommentar
maldino800 Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Nå fungerer både streamingen 108P of 720P helt normal uten haking plus jeg kan kjøre sporingen i 10x.men når jeg streamer 1080p jeg må velge transkodingen TsMuxer,,også når jeg streamer 1080 med subtitle i en folder med samme naven til film og subtitle det haker mye med og uten transkoding,og vet ikke hvorfor med subtitle haker?Jeg streamer mest 720P det tar mindre plass i hardisken,og eg tror ikke mye forskjel qualitet med 1080..du da? Hvis jeg oppdatere skjermkort og chipsetdriverne til pcen blir streamingen til 1080 normalt uten transkoding?og hvordan en skal oppdatere det,skal kjope ny utstyr eller bare instalere noen driver?? Mener du router/switch til internet eller trødlåse må vare ny??begge er over 3 år gammel. For det første, kvaliteten på streaming er 99% avhengig av hastighetem på nettverket mellom PC og PS3 og av CPU hastigheten din. Chipset, skjermkort etc. kan du glemme. Det er et par veldig vesentlige forskjeller på tsMuxer og mencoder som transcoding engine. * tsMuxer: recoder i utgangspunktet ikke video og lyd, den bare pakker om (remuxer) streamen ifra MKV til noe som PS3 liker. (DTS lyd vil bli rekodet til AC3 hvis nødvendig) Dette krever minimalt med CPU kraft og ikke noe ekstra båndbredde enn om du hadde spilt av MKV'en direkte. (8-12 Mb/s) * mencoder: recoder bildet ifra x264 til Mpeg2 og krever mye av prosessoren når det er HD oppløsninger. Samtidig produserer dette også store mengder med data slik at båndbreddebehovet kan variere ifra 10-100+ Mb/s avhengig av hvor mye bevegelser det er i bildet. * Subtitles: Av streaming formater som PS3 støtter er det ingen som støtter teksing. Så den eneste måten å få med tekst på er å recode videostreamen og brenne inn tekstingen i bildet. Dermed så er det kun mencoder som kan gjøre dette. (Jeg har med vilje oversett Avisynth som transkodings metoder her, da det er for litt videreommende) Tusen takk.. noen spørsmål.. 1-Når jeg brukker transkoding med TsMuxer og mencoder fungerer heilt normal,både lyd og bilde,men med Avisynth fungerer det ikke og får melding(data er Korrept),så hva er årsaken til dette?? 2-hvilken transkoding metode er best når det gjelder qualitet?Med transkoding eller uten transkoding er best? 3-hvorfor med noen filer(mp3,avi,xivd...) trenger ikke transkodingen,kommer ikke transkodingsbuffer og bitrate på ps3 media server men andre filer(mkv,og noen dvder)trenger transkoding?? 4-Hvilket metode liker ps3 bedre,(ps3 skal leve mer), å streame gjennom ps3 media server eller spille direkte med(cd,dvd,bluray) disker?? venter på svar fra deg eller andre.... takk Lenke til kommentar
Fenixen Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Punkt 3 : Som jeg har sagt før trenger ikke mp3, avi, xvid og slikt transcodes siden PS3 støtter disse filformatene fra før. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) * Subtitles: Av streaming formater som PS3 støtter er det ingen som støtter teksing. Så den eneste måten å få med tekst på er å recode videostreamen og brenne inn tekstingen i bildet. Dermed så er det kun mencoder som kan gjøre dette. (Jeg har med vilje oversett Avisynth som transkodings metoder her, da det er for litt videreommende) Hei, det er ikke vits å "brenne inn" teksten på filmen i det hele tatt. Det jeg finner fordelaktig er å gå inn på #TRANSCODED#-Mappa og velge subs ved hjelp av flaggene som kommer opp. Oppsettet fungerer ikke nå, så jeg må nok reinstallere maskinen med filmene. Bra innlegg, Topguy - jeg ble litt klokere. Personlig får jeg streamet alt av materiale med tsMuxer, men sliter med Mencoder (foretrekker denne for å få subtitles). Jeg har en cuadcore CPU med 2,67 GHZ og 4 GB minne, så det skulle vel duge til det meste. Nettverket mellom PC og PS3 er et kablet nettverk som går igjennom strømnettet (max 85 mbit) - så jeg tipper dette er flaskehalsen. Har prøvd meg litt frem med forskjellige instillinger, men lite som funker. Bildet begynner å hakke etter en liten stund hver gang. Noen tips til innstillinger jeg bør prøve? Jeg har også noen mkv-filer hvor lyden er borte. Spiller av fint med zoom-player på PC, og spiller av også med lyd på PS3 med mencoder (med hakking), men med tsmuxer får jeg ingen lyd - receiveren min oppdager ingen lydstrøm virker det som... (Litt gammel receiver som støtter DTS og har optisk toslink inngang - ingen HDMI). Noen tips? Hei, mitt oppsett består av en pc koblet til en Dlink DIR-855 som videre bruker en CAT6 Kabel som bindeledd mellom PS3 og maskinen, er dette noe du kunne prøve? Spør en elektriker om veilledning. Det eneste unormale med mitt oppsett er at kabelen er terminert som en patchkabel og er en installasjonskabel som gir større båndbredde. Endret 16. februar 2009 av SpecialForce Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Dobbeltpost. Endret 16. februar 2009 av SpecialForce Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 * Subtitles: Av streaming formater som PS3 støtter er det ingen som støtter teksing. Så den eneste måten å få med tekst på er å recode videostreamen og brenne inn tekstingen i bildet. Dermed så er det kun mencoder som kan gjøre dette. (Jeg har med vilje oversett Avisynth som transkodings metoder her, da det er for litt videreommende) Hei, det er ikke vits å "brenne inn" teksten på filmen i det hele tatt. Det jeg finner fordelaktig er å gå inn på #TRANSCODED#-Mappa og velge subs ved hjelp av flaggene som kommer opp. Oppsettet fungerer ikke nå, så jeg må nok reinstallere maskinen med filmene. Når du går inn på #TRANSCODED#-mappen så er det vel nettopp dette du gjør? Datamaskinen som kjører PS3 Media Server «brenner» inn tekstingen «on the fly» (mens filmen spilles av)? Bra innlegg, Topguy - jeg ble litt klokere. Personlig får jeg streamet alt av materiale med tsMuxer, men sliter med Mencoder (foretrekker denne for å få subtitles). Jeg har en cuadcore CPU med 2,67 GHZ og 4 GB minne, så det skulle vel duge til det meste. Nettverket mellom PC og PS3 er et kablet nettverk som går igjennom strømnettet (max 85 mbit) - så jeg tipper dette er flaskehalsen. Har prøvd meg litt frem med forskjellige instillinger, men lite som funker. Bildet begynner å hakke etter en liten stund hver gang. Noen tips til innstillinger jeg bør prøve? Jeg har også noen mkv-filer hvor lyden er borte. Spiller av fint med zoom-player på PC, og spiller av også med lyd på PS3 med mencoder (med hakking), men med tsmuxer får jeg ingen lyd - receiveren min oppdager ingen lydstrøm virker det som... (Litt gammel receiver som støtter DTS og har optisk toslink inngang - ingen HDMI). Noen tips? Hei, mitt oppsett består av en pc koblet til en Dlink DIR-855 som videre bruker en CAT6 Kabel som bindeledd mellom PS3 og maskinen, er dette noe du kunne prøve? Spør en elektriker om veilledning. Det eneste unormale med mitt oppsett er at kabelen er terminert som en patchkabel og er en installasjonskabel som gir større båndbredde. CAT5e og CAT6 har lik teoretisk maks båndbredde. CAT6 har vel noe bedre støyskjerming, men uten lange kabelstrekk er dette ikke vits (og ganske fordyrende). Uansett vil ikke disse kablene hjelpe mere en en vanlig CAT5-kabel i dette tilfellet om ikke datamaskinen og switch/router støtter Gigabit Ethernet. Lenke til kommentar
Fenixen Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Routeren hans støtter jo gigabit ethernet.. regner vel med pcen hans og gjør det.. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Pcen er ny nok til å gjøre det ja :=) CAT5e og CAT6 har lik teoretisk maks båndbredde. CAT6 har vel noe bedre støyskjerming, men uten lange kabelstrekk er dette ikke vits (og ganske fordyrende). Uansett vil ikke disse kablene hjelpe mere en en vanlig CAT5-kabel i dette tilfellet om ikke datamaskinen og switch/router støtter Gigabit Ethernet. Ja, de har teoretisk lik maks, men den store forskjellen er at CAT6 er sertifisert for høyere hastigheter mens CAT5E har en teoretisk maks på 1GB/s. Mitt kabelstrekk er mer enn langt nok til at CAT6 er en fordel. Det har nok bedre støyskjerming da jeg merker at kabelen er mindre fleksibel enn en CAT5E kabel. Når vi snakker om "fordyrende" så vil jeg ikke si at det er veldig dyrt med CAT6, men man må rett og slett finne ut hva man ønsker å prioritere. Som jeg skrev har jeg også en Gigabit sertifisert router som ordner vei for meg. Når du går inn på #TRANSCODED#-mappen så er det vel nettopp dette du gjør? Datamaskinen som kjører PS3 Media Server «brenner» inn tekstingen «on the fly» (mens filmen spilles av)? Teksten er jo allerede "brent" inn. Men må velges hver gang. Endret 17. februar 2009 av SpecialForce Lenke til kommentar
aGal Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hærlig, fikk det til å funke etter 5-10 minutter klundring Sitter å ser på film nå ! Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Tusen takk..noen spørsmål.. 1-Når jeg brukker transkoding med TsMuxer og mencoder fungerer heilt normal,både lyd og bilde,men med Avisynth fungerer det ikke og får melding(data er Korrept),så hva er årsaken til dette?? 2-hvilken transkoding metode er best når det gjelder qualitet?Med transkoding eller uten transkoding er best? 3-hvorfor med noen filer(mp3,avi,xivd...) trenger ikke transkodingen,kommer ikke transkodingsbuffer og bitrate på ps3 media server men andre filer(mkv,og noen dvder)trenger transkoding?? 4-Hvilket metode liker ps3 bedre,(ps3 skal leve mer), å streame gjennom ps3 media server eller spille direkte med(cd,dvd,bluray) disker?? venter på svar fra deg eller andre.... takk 1. AviSynth har jeg ikke prøvd så mye, det er som sagt mer for viderekommende. AviSynth er også noe du må installere separat, den følger ikke med PMS. Du kan mao disable den i Transkodings settings i PMS hvis du vil. 2. Å gjøre minst mulig med orginalformatet er alltid å foretrekke. All transkoding vil ha negativ effekt på lyd/bildekvalitet. Det er riktignok ganske vanskelig å se forskjell på HD-materiale så lenge man har god båndbredde. Så TsMuxer er å foretrekke foran mencoder så lenge du får det resultatet du ønsker. 3. mp3, avi (med Xvid og DivX) er formater som allerede er støttet av PS3. Du trenger bare transcoding hvis lydformatet er noe rart eller du vil ha med teksting. 4. Rent mekanisk så kan jo en intern harddisk og et BD-drev slites og bli ødelagt når det brukes mye. Men dette blir rent teoretisk, hvis du ikke bruker BD-drevet på et år så ser jeg ikke bort ifra at det kan være "stuck" når du trenger det. Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 * Subtitles: Av streaming formater som PS3 støtter er det ingen som støtter teksing. Så den eneste måten å få med tekst på er å recode videostreamen og brenne inn tekstingen i bildet. Dermed så er det kun mencoder som kan gjøre dette. Hei, det er ikke vits å "brenne inn" teksten på filmen i det hele tatt. Det jeg finner fordelaktig er å gå inn på #TRANSCODED#-Mappa og velge subs ved hjelp av flaggene som kommer opp. Du trenger ikke brenne inn teksten manuelt nei, det var heller ikke det jeg prøvde å skrive. Men når du velger og velger et bestemt sub-språk så blir innbrenningen gjordt av mencoder under transkodingen. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 De tekniske detaljene rundt Mencoder har jeg ikke satt meg inn i, men regner med at du har rett. Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Nettverket mellom PC og PS3 er et kablet nettverk som går igjennom strømnettet (max 85 mbit) - så jeg tipper dette er flaskehalsen. Har prøvd meg litt frem med forskjellige instillinger, men lite som funker. Bildet begynner å hakke etter en liten stund hver gang. Noen tips til innstillinger jeg bør prøve? Jeg har også noen mkv-filer hvor lyden er borte. Spiller av fint med zoom-player på PC, og spiller av også med lyd på PS3 med mencoder (med hakking), men med tsmuxer får jeg ingen lyd - receiveren min oppdager ingen lydstrøm virker det som... (Litt gammel receiver som støtter DTS og har optisk toslink inngang - ingen HDMI). Noen tips? Ser ikke bort ifra at det er "ethernet over power-line" som er problemet. En ting er at er max 85Mbit, men hvor mye det er i praksis er en annen ting. De du bør prøve er under "Common Transcode Settings", "maximum bandwith" og "mpeg2 video quality". Prøv med f.eks 50Mb/s og innstillignene for "Medium quality for HD Wifi Transcoding" mkv-filer uten lyd med TsMuxer er som regel med DTS så du må gå inn på innstillingene for TsMuxer å skru på "Encode all audiotracks to AC3". PS3 kjenner rett og ikke igjen DTS lydsporet så den bare kaster det. (Ser på forumet til PMS at i neste versjon kanskje DTS kan støttes hvis det lures inn i en PCM stream som sendes uforandret digitalt til receiveren.) Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det som er litt rart er at PS3 støtter DTS og DTS-HD fra Blu-Ray men ikke fra filer på disken. Ser ikke helt hvorfor den begrensningen skal være der. Og ja, PS3 støtter avspilling av PCM og LPCM har prøvd å konvertere video manuelt før jeg streamer. Men har ikke fått reciver enda og kjører hdmi rett i tven så lyden blir litt rar. Lenke til kommentar
Vorpal Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Er det noen mulighet til å få media serveren til å starte av seg selv når man starter windows? Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Funker det ikke å legge en snarvei til det i startup-mappen? Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Er det noen mulighet til å få media serveren til å starte av seg selv når man starter windows? Ja det er en egen knapp i PMS for å installere den som en windows service. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 *Mine innlegg* Genialt program. Lenke til kommentar
Vorpal Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Er det noen mulighet til å få media serveren til å starte av seg selv når man starter windows? Ja det er en egen knapp i PMS for å installere den som en windows service. Ah, tusen takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå