z00l Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hei, Har over en lengere periode hatt store problemer med å få diskene mine til å fungere helt fint med mitt Asus P5K Premium/WiFi hovedkort. Problemet mitt et at plutselig så lyser disk-lyset konstant i ca 20 sekunder. I event viewer / hendelsesliste så får jeg opp en feil om tidsavbrudd på logisk disk 0. Etter mye feilsøking etc så fant jeg ut at PC'en min ikke likte 2 av mine Western Digital 500 GB SATA disker. Nappet jeg ut disse diskene og kjørte på mine Seagate 500 GB SATA så fungerte PC'en utmerket. Kan jo nevnes at når disk-lyset står og feilen dukker opp så får man ikke gjort så veldig mye i windows. Har nå sikkert re-installert PC'en minst 20 ganger de siste 14 dagene og kommet fram til at så lenge jeg unngår mine WD disker så går det greit. Nå er ståa blitt slik at jeg oppgraderte PC'en litt før jul. Kjøpte nytt skjermkort og slengte på 2 stk WD 1.0 TB disker. Visste ikke på dette tidspunktet hva som var årsaken til feilen og tenkte derfor ikke på at dette kom til å by på problemer. Får å gjøre fortellingen kort så har jeg nå 4 disker som ikke vil fungere på dette hovedkortet. Har forsøkt å kjøre alle disse i Raid 0, Raid 1 og i Non-Raid. Sjekket litt rundt og ser at endel andre har hatt lignende problemer med Asus P5K Premium og Asus P5K Deluxe. Det ser ut til at kortet ikke liker store disker av typen Western Digital eller Samsung. De trådene hvor jeg f.eks leste dette : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...p;s=hardware.no Er jo forsåvidt svært gamle. Jeg har oppgradert bios til aller siste versjon. Jeg har tatt ned siste versjon av drivere fra både Asus og Intel mtp raid-kontrolleren. Har forsøkt opp/ned det som går an føler jeg. Får bare ikke kortet til å sammarbeide med diskene mine. Er det noen som har forslag til hva som kan løse problemet ? For å presisere igjen så fungerer maskinen 110% så langt jeg ikke bruker Western Digital sine disker. PC'en er ellers spekket med : Intel Core 2 Duo E8600 8 GB OCZ DDR2-1066 Sapphire Radeon 4870x2 2GB Sata brenner fra NEC Sata Blue-Ray brenner fra LG Windows Vista Ultimate x64 Selve hovedkortet ble kjøpt for ca 13 måneder siden. Man skulle jo tro at dette er en fabrikk-bug. spørsmålet blir jo om dette er en garanti-sak siden kortet egentlig fungerer så langt jeg holder meg unna visse type disker. I verste fall så vurderer jeg nytt hovedkort. Det blir som sagt siste utvei. Vil dog nødig havne i samme situasjon og lurer evnt. om noen kan anbefale meg et solid hovedkort ? Tittet litt på Asus P5Q Deluxe. Noen som har erfaringer med dette kortet mtp Western Digital ? Setter pris på alle tilbakemeldinger, Mvh z00l Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå