Aquilo Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Hvilke(t) språk må jeg bruke og hvilke bøker bør jeg lese hvis jeg vil lage spill til Linux. Jeg digger linux, eneste minus er at det ikke er fullt så mange spill til det Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Du bør lære deg C og/eller C++. Her en en veldig bra (GPL lisensiert) bok som nylig kom ut: http://www.overcode.net/~overcode/writing/plg/. Last ned og pakk ut, under release mappa så ligger det noen pdf filer av boka. Lenke til kommentar
Andre R. Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Hvis du vil lage spill generelt burde du finne ut hvilket API du vil bruke, OpenGL fungerer fint under GNU/Linux og er forholdsvis lett å lære. Ellers er SDL et greit alternativ. Hvis du vil programmere i 3d bør du også være stø i matte. Du burde i allefall ha fungerende kunnskaper om vektorer, matriser, transformasjoner + en del andre ting. Men, hva du trenger å kunne kommer selvsagt an på hva du vil lage. Lykke til Lenke til kommentar
SciBirg Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Hva med C#? Kan det brukes i Linux? Lenke til kommentar
Paull Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 C# kan vel brukes så vidt (Mono), men vet ikke hvilke grafikk-bindinger man kan benytte seg av (tipper det er svært begrenset).. Et annet alternativ er Python sammen med Pygame "Takes the "C" out of "Game Development". Et fint språk med gode grunnlag for spillutvikling (ikke de mest avanserte spill, men). Lykke til! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Tror ikke C# egner seg til å lage spill med i det hele tatt, og i tillegg få til grafikk i det i linux kan vel være litt hardt... C++ derimot egner seg svært godt til å lage spill i. Jeg har hørt mye bra om SDL, men er personlig en "fan" av OpenGL Men OpenGL er ikke direkte støttet av Linux (slik som i Windows) så det kan kanskje bli litt tungt å få det til å fungere med det første... Men grafikk delen er uansett ikke det første problemet du kommer til å støte på Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 OpenGL funker bra i tospann med SDL så vidt jeg vet. SDL gir deg egentlig ikke noe utover tilgang til framebuffer, når det gjelder grafikk? Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 SDL gir deg mulighet til å tegne til framebuffer og lage helt greie 2d ting, men for mer avanserte ting, har sdl et opengl interface. Det er også mange andre sdl-addons som du finner libsdl.org, og det er mange libraries til f.eks. nettverk, og grafikk motorer. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Ok, korrelerer ganske bra med det jeg sa da. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Du bør lære deg C og/eller C++. Her en en veldig bra (GPL lisensiert) bok som nylig kom ut: http://www.overcode.net/~overcode/writing/plg/. Last ned og pakk ut, under release mappa så ligger det noen pdf filer av boka. er det bare hos meg, eller funker ikke url. Lenke til kommentar
StereoSteward Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Du bør lære deg C og/eller C++. Her en en veldig bra (GPL lisensiert) bok som nylig kom ut: http://www.overcode.net/~overcode/writing/plg/. Last ned og pakk ut, under release mappa så ligger det noen pdf filer av boka. er det bare hos meg, eller funker ikke url. ...det er bare deg. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Du bør lære deg C og/eller C++. Her en en veldig bra (GPL lisensiert) bok som nylig kom ut: http://www.overcode.net/~overcode/writing/plg/. Last ned og pakk ut, under release mappa så ligger det noen pdf filer av boka. er det bare hos meg, eller funker ikke url. ...det er bare deg. ehh.. poenge med å bumpe var?? det er over en månede siden jeg skreiv det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå