Gå til innhold

Høyttalersett til Squeezebox på en stue

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha inn litt lyd på en stue uten mulighet for kabling. Alt jeg har av audio ligger på en server i varierende kvalitet - mest mp3. Hensynene jeg må ta er enkelhet, pris og størrelse/design. Dette er konas rom :)

I forhold til disse faktorene har jeg kommet frem til at en Squeezebox Duet vil være ideell. Denne kan stues pent bort i et skap, og fungerer i forhold til tekniske forutsetninger. Nå trenger jeg et høyttalersett.

Det viktigste kravet er design - det skal helst ikke synes i rommet. Derfor tenker jeg vegghengt og minimalt. Fargen bør være hvit. I forhold til kildematerialet trenger jeg ikke akkurat det aller beste, men vil selvfølgelig ikke ha det dårligste heller. Videre ser jeg ikke noe poeng med en egen reciever, så en aktiv sub med forsterker for høyttalerne virker fornuftig. Jeg ser for meg at noe ala Bose Acoustimass 3 ville vært passende dersom dette oppfylte ønsket om å slippe en egen reciever, så det gir en pekepinn på hva jeg leter etter. Noen som kan hjelpe meg med mer passende produkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei hå!

Problemet med systemer som Acoustimass som du nevner er at det er ofte masse lyd i bunn og topp men nesten helt fraværende i mellomtonen! Bose's subwoofere er heller ikke kjent for å gå så fryktelig dypt at det gjør noe - og jeg har personlig aldri blitt overbevist av Boses systemer sånn sett. Det låter fort spinkelt og bare feil.

Det som kunne vært løsningen var rett og slett et egenkomponert system. Hvis du har muligheten til å sette inn høyttalere i veggen ville det vært det absolutt minst intrusive du kunne gjort for stuen. Etter min mening ser det ikke så veldig bra ut med høyttalere hengende utpå veggen, men det er som sagt bare en mening :)HiFi-Klubben har en god del innbyggshøyttalere om dette skulle være interessant. Resonans har noen interessante opphengshøyttalere i Jamo A510. Jeg kan ikke si stort om lyden i disse, men de fremstår som lette å henge opp utifra beskrivelsen.

Ellers vil jo kilden din være en squeezebox, så du trenger forsåvidt bare en forsterker og en subwoofer i tillegg til dette, samt diverse kabling som du kan kamuflere etter beste evne, eventuelt legge bak veggen om du skulle føle for å være skikkelig nevenyttig!

Det er godt mulig du er ute etter en forsterker i liten størrelse. Cyrus har virkelig pene og små komponenter, men disse er til gjengjeld veldig dyre. Soundgarden har derimot en fra Teac som kanskje er midt i blinken?

Subwoofere fåes både dyrt og billig, men XTZ er vel kjent for å være de beste i budsjettklassen.

Alt kommer dog an på hvor mye du har tenkt å bruke på dette - det er tross alt mye billigere med et system fra Bose, og er man ikke så veldig kresen på lyden så er det kanskje like greit å gå for det enkle alternativet :)

Vil du ha et lite ekstra tips hvis du går for et komponentforslag som jeg har lagt fram så får det være at det kan lønne seg å følge med på bruktbørsen på HFS og AVTorget. Masse entusiaster på de sidene.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Bose var mest ment for å illustrere typen design jeg ser etter - lydkvaliteten har jeg ikke peiling på. Jeg har også vurdert innbygging, men fant ut at det ble litt for vanskelig å gjennomføre rent praktisk - gammelt hus...

Ellers er målet mitt å unngå en separat forsterker for å gjøre ting så enkelt som mulig. Dersom en integrert forsterker i en aktiv sub kan gjøre jobben, hvorfor komplisere oppettet vesentlig ved å intodusere et nytt element. Det er mer kabling, mer strøm, enda en feilkilde, enda en kostnad, etc.

Skulle jeg gå bort fra dette fikk jeg en god del nyttige tips, men foreløpig ønsker jeg primært en enklere løsning :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...