Gå til innhold

[Løst]Gamle Canon objektiver på nye Sony kamera?

Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å kjøpe nytt digitalt speireflekskamera. Her fra før ett analogt Canon EOS 5, med to objektiver. (Canon og Sigma)

Under "research" har jeg blitt veldig interessert i Sony kameraene Alfa 300 og 350.

Er det noen som vet om mine gamle objektiver vil kune passe på Sony modellene?

Canon har Ø58mm, mens Sony har Ø55mm - så jeg antar det må være snakk om en overgang i tilfellet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EOS objektiver går kun på EOS. Det finne ikke adaptere som gjør at du kan bruke EOS-objektiver på andre systemer, Såvidt jeg vet, ihvertfall.

Desverre.

De diametrene du nevner, er filterdiameter og har ingenting med objektiv-fatningen å gjøre.

Hva er det du ser i Sony-kameraene, som du finner interessant?

Tom

Lenke til kommentar

Er dette to objektiver du er veldig godt fornøyd med ville jeg nesten valgt Canon bare på grunn av det.

Men husk da at det er en crop-faktor på 1,6 på inngangs- og semiproffmodellene (xxxxD xxxD, xxD har ikke fullformats-sensor), som gjør at objektivene vil tilsvare større brennvidder (x 1,6) enn de har gjort på ditt filmkamera (fullformat) og vil gjøre på digitale fullformatshus.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

SVAR: "Hva er det du ser i Sony-kameraene, som du finner interessant?"

-Har bildestabilisering i kameraet, noe som gjør kjøp av ekstra linser billigere.

-Prisen på kamerahusene til Sony er lavere enn Canon.

-Bedre Live view med vippbar skjerm.

-Meget bra batterikapasitet.

De Canon linsene jeg har er jeg fornøyd med, men kan få f.eks Sony 300 med Sony 18-70mm + Sigma 80-700 med macro - til 500 kroner mer enn canon 450D med kit objektivet.

Kvaliteten på objektivene vet jeg ingen ting om...

Jeg har vekslet mellom Canon 450D,Sony 300 eller Sony 350.

Har du/dere noen erfaringer eller meninger så er jeg meget takknemmelig for innspill!

Endret av VBJ
Lenke til kommentar

Det primære ankepunktet til Sony A300/A350 er at søkeren er liten og trang. Dette er en konsekvens av Liveview løsningen de har valgt.

I og med at du har en EOS 5 fra før av, så vil du nok også oppleve 450D søkeren som liten.

Av Sony modellene, så synes jeg A300 er det beste valget; da A350 sensoren har økt antall piksler på bekostning av støy ved høy ISO.

Tom

Lenke til kommentar

Ja jeg har sett at Sony 300 faktisk anbefales forran 350 pga støy.

Nå er også prisen blitt 1000 kr lavere på 300 kontra 350.

Kunne tenkt meg å sett de opp imot hverandre i dxomark.com sine sider, men der er ikke 300 testet.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er Canon-bruker og har vært det lenge. Hadde en Eos 5 tidlig/midt på nittitallet og det er det beste speilreflekskameraet jeg har eid. Jeg "nedgraderte" fra Eos 5 til Eos 500 for å få et midre og lettere hus på slutten av nittitallet. Tenkte at en 5 år nyere modell ikke kunne være så mye dårligere selv om det var en enklere modell, det skjer tross alt en del i kameraverden på 5 år. Vel, jeg tok feil. Forskjellen var stor og selv nå med 30D fremstår Eos 5 som bedre på noen områder, først og fremst søkeren.

Så midt råd er å ta en tur i butikken før du leser mer spesfikasjoner og sammenlign. Ta med Eos 5'en din og se på 450D, 40D/50D og Sonys modeller. Selv om jeg er Canon-bruker selv har jeg ikke noe imot andre merker og har for eksempel Nikon superzoomkamera. Og jeg synes Sony lager en del veldig interessante modeller.

Først og fremst er det den innebygde stabiliseringen jeg liker, og der synes jeg Canon og Nikon tabber seg ut ved å ikke ta i bruk dette. Men jeg oppfatter det som viktigere for dem som har gamle objektiver enn ved kjøp av nye fordi prisforskjellene har blitt mye mindre. I tillegg er det selvsagt en fordel med stabilisering i huset hvis du skal ha faste brennvidder fra 100mm og nedover hvor det rett og slett ikke lages varianter med stabilisator. Det samme gjelder noen vidvinkelzoomer. Men skal du bare ha en normalzoom og en telezoom spiller det mindre rolle hvor stabilisatoren sitter.

Når det gjelder Sonys Live View har den både fordeler og ulemper. Fordelen er rask autofokus, omtrent like rask som med bruk av den optiske søkeren. Ulemper er at du ikke får 100% søkerdekning, du får vibrasjoner fra speilet i Live View modus og søkerene til A-300/350 er små, uten at jeg vet at det er pga Live View implementasjonen. Sonys 18-70 standardzoom er forøvrig den standardzoomen som (hittil) har fått dårligst karakter i tester på dpreview. http://www.dpreview.com/lensreviews/sony_18-70_3p5-5p6_m15/ Sony har andre bedre standardzoomer, men da øker også prisen.

Skulle jeg byttet fra Canon i dag ville jeg sett nøye på Nikon D90, Olympus E30 og Panasonic G1, men det er selvfølgelig helt personlige preferanser. Sony A-700 er også et veldig bra kamera, men det har ikke Live View. A300 og A350 kommer et godt stykke ned på min liste, men jeg skulle veldig gjerne hatt den vippbare skjermen.

Lenke til kommentar

Først takker jeg for raske og fornuftige tilbakemeldinger - Bra!

Jeg tok en tur rundt i butikker i går for å "kjenne" på herlighetene.

Ingen butikker hadde mine to "kandidater" Canon EOS450D og Sony Alfa300 inne samtidig, så jeg fikk ikke holdt dem opp mot hverandre. Visuelt er nok Canon hakket hvassere,men jeg legger ikke noe særlig vekt på dette. Mye viktigere hva som er inni...

Butikkpersonell har generelt null kompetanse på foto hvis det du spør om ikke står på

"reklamefolderen".

Noen liker moren, mens andre liker datteren.....

Ser ut som om jeg får mange forskjellige svar uten noe som kan favoritisere den ene eller andre.

Lenke til kommentar
Noen liker moren, mens andre liker datteren.....

Ser ut som om jeg får mange forskjellige svar uten noe som kan favoritisere den ene eller andre.

Og det er vel egentlig et viktig poeng. Begge modeller er veldig bra kameraer, og bildekvaliteten er bra. Canon scorer kanskje en anelse bedre på bildekvalitet, men siden bildekvaliteten er god nok fra begge fabrikanter (i hvertfall for de aller fleste) blir det andre finesser basert på egne prioriteringer som må avgjøre valget.

Lenke til kommentar
Men fikk jeg svar på om jeg kan sette gamle objektiver til Canon på Sony alfa kamera?

I mitt første svar sa jeg:

EOS objektiver går kun på EOS. Det finne ikke adaptere som gjør at du kan bruke EOS-objektiver på andre systemer, Såvidt jeg vet, ihvertfall.

Desverre.

Det betyr at du ikke kan bruke Canon objektiver på Sony alfa kameraer.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare for å gjenta: Eos-optikk har så stor fatning at de ikke passer på noen som helst kamera, sett bort fra Eos. Det er rett og slett fysisk umulig uten gaffertape og epoxylim, og det nedsetter anvendeligheten en smule. Du vil dessuten ikke kunne velge blender... osv osv.

Lenke til kommentar
Bare for å gjenta: Eos-optikk har så stor fatning at de ikke passer på noen som helst kamera, sett bort fra Eos. Det er rett og slett fysisk umulig uten gaffertape og epoxylim, og det nedsetter anvendeligheten en smule. Du vil dessuten ikke kunne velge blender... osv osv.

Og i tillegg er registeravstanden (avstand fra fatning til filmplan) veldig kort på Canon i forhold til andre systemer, noe som gjør at du måtte hatt optikk i adapteret for å ikke miste fokus på uendelig.

Har man Canon hus kan man bruke adaptere for å montere optikk fra de fleste andre, men om det er verdt bryet vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...