Gå til innhold

Smp. angående valg av folkehøgskole

Emmplix

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig på videregående nå til høsten. Hva jeg skal etter det er jeg litt usikker på. Helt fra første året på vgs til nå har jeg planlagt å bli helsesøster. Det er fortsatt en del av planen min, men jeg har hatt en drøm, og det er å drve med musikk. Det jeg har lyst til nå er å gå ett år på folkehøgskole (mens jeg enda er primærsøker), og etter det året begynne på sykepleien og senere det siste året som gjør at jeg blir helsesøster. Grunnen til at jeg vil gå på folkehøgskole er fordi jeg har allerede et band. Jeg ønsker virkelig ikke at den delen av livet mitt skal bli borte, i tillegg ønsker jeg å lære mer om musikk + sang. Jeg spiller ikke noen instrument selv, bare synger. Jeg synger i et metall band, og det er noe jeg ønsker å gjøre videre. Men jeg synger klassik sang og ønsker videre å lære meg opera.

Er det noen av dere som har noen erfaring med en bra folkehøgskole som har et tilbud som passer bra for meg?

Jeg har vurdert Toneheim, men så er det også det eneste folkehøgskolen jeg har hørt om som passer for meg. Jeg lurer også på hvor mye folkehøgskolen koster.

Den siste jeg lurer på er om det finnes en folkehøgskole i nærheten av Oslo, Bergen, Agder eller Tromsø. Grunnen til dette er fordi jeg har en kjæreste som jeg gjerne vil flytte sammen med. Da har jeg nemlig en å dele utgiftene med.

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange folkehøgskuler som har musikklinjer så Toneheim er nok ikkje den einaste.

http://www.folkehøyskole.no/

Når det gjeld priser ol

Et skoleår kan koste fra kr 52 000 - kr 98 000. Variasjonene i pris skyldes at noen linjer og studieturer har høyere kostnader enn andre. Det er også ulike priser på rommene, noe avhengig av standard og om du velger enkeltrom eller dobbeltrom. Utover dette er det kun lommepenger du vil trenge. (kan hende at det har blitt litt dyrare men det skal ikkje vere så langt frå den korrekte summen)

Dele kostnadene med samboer. Ein av hovudtingene til folkehøgksulene er at ein bur på skulen, å drasse ein samboer inn på skulen og rommet er neppe populært uavhengig av kva type og livsynsfilosofi som skulen har. Er kjæresten ikkje elev der så har han ingenting der å gjere anna enn å vere på besøk innomellom.

Lenke til kommentar
Det er mange folkehøgskuler som har musikklinjer så Toneheim er nok ikkje den einaste.

http://www.folkehøyskole.no/

Når det gjeld priser ol

Et skoleår kan koste fra kr 52 000 - kr 98 000. Variasjonene i pris skyldes at noen linjer og studieturer har høyere kostnader enn andre. Det er også ulike priser på rommene, noe avhengig av standard og om du velger enkeltrom eller dobbeltrom. Utover dette er det kun lommepenger du vil trenge. (kan hende at det har blitt litt dyrare men det skal ikkje vere så langt frå den korrekte summen)

Dele kostnadene med samboer. Ein av hovudtingene til folkehøgksulene er at ein bur på skulen, å drasse ein samboer inn på skulen og rommet er neppe populært uavhengig av kva type og livsynsfilosofi som skulen har. Er kjæresten ikkje elev der så har han ingenting der å gjere anna enn å vere på besøk innomellom.

Daså, visste ikke at det var slik at man bodde der. Men for å da rette litt på spørsmålet mitt, slik at folk er klar over det. Er det noen folkehøgskoler i de områdene jeg allerede har nevnt som er bra? For jeg vil gjerne komme i nærheten av han hvis det er mulig. Jeg må jo ihvertfall prøve, hvis ikke så får jeg bare gjøre det beste ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...