The Stig Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Heisann. Da det virker som mitt nåværende studie, Informasjonsbehandling på Høgskolen i Molde, er på tur i dunken, er jeg nå på jakt etter en ny studieplass. Jeg har dessverre ikke så fryktelig mye papirer å vise til, annet en generell studiekompetanse - jeg ble faktisk tatt inn på realkompetanse i Molde, da jeg har jobbet en del innenfor IT, samt IKT-driftsfag. Jeg har kikket mye på Informatikkstudiet ved NTNU, men frykter at jeg verken kan komme inn (siden jeg mangler matematikken), og at studiet kan bli for vanskelig. Hadde satt veldig stor pris på om noen kan fortelle meg ca hva jeg burde forvente. Det sagt, jeg har nå i høst fullført "Innføring i programmering", noe jeg følte gikk greit, og programmering går altså greit - jeg går utifra det er pga. dette man trenger såpass med matematikk. I hovedsak er det dog drift, nettverk, servere og design jeg foretrekker - noe studiet i Molde var perfekt til ... Er altså på utkikk etter tips til et studie som kan passe meg, GJERNE i utlandet (helst UK/US); har bla kikket på Bournemouth i England. Vet det er mye jeg spør om her, men håper noe som har vært i samme situasjon kan hjelpe Takker enormt for svar. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Du vet dette kanskje allerede men med studiepoeng du fullfører kan du søke om fritak for tilsvarende fag om du bytter studie. Dette, og kriteriene for lån fra lånekassen er alltid lurt å ha i bakhode før man begynner på noe annet. Høgskoler har ofte gode tilrettelegginger for personer som mangler realfag eller har yrkesfaglig bakgrunn. Med bachelor/ingeniør kvalifiserer man på master/siviling i Informatikk på Universitetet, (eks. uit). Man har selvsagt master og siv.ing. på høgskolen også. Etter hva jeg forstår har NTNU høye opptakskrav, men dette må ikke tolkes som at man ikke får like bra utbytte av å studere andre steder i landet. Det er alltid fordeler og ulemper ved alle studiesteder. Er det noe spesielt du ønsker å satse på? Selv gikk jeg på Høgskolen i Narvik på en linje med fokus på Internett og distribuerte systemer. Man ble veldig forberedt på både å jobbe med drift, nettverk og programmering der. Det er ikke vanskelig å komme inn på skolen siden de har gode tilrettelegginger (som ikke er uvanlig for høgskoler) og det generelt er få som utdanner seg til dataingeniører. Men ikke undervurder studietrykket selv om det er lett å få plass der. Det er bare å ta kontakt med de så kan de hjelpe deg med en studieplan som er tilpasset deg. 3-termin læreren der er veldig bra. Endret 4. januar 2009 av tickinghd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå