Gå til innhold

BK: Kveldsbilder i januar

Anbefalte innlegg

Tok med kameraet mitt ut på tur i stad. Ønsker tilbakemelding på komposisjon, farger og lysspill. Det eneste jeg har redigert på dem er hvitbalanse og S-kurve.

post-36746-1231009388_thumb.jpgpost-36746-1231021554_thumb.jpg

Fjernet greinene i bilde nummer 2.

EXIF:

Tv(Shutter Speed) 30Sec.

Av(Aperture Value) F8.0

Metering Modes Evaluative metering

Exposure Compensation 0

ISO Speed 400

Lens EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS

Focal Length 18,0 mm

post-36746-1231009688_thumb.jpg

Tv(Shutter Speed) 30Sec.

Av(Aperture Value) F8.0

Metering Modes Spot

Exposure Compensation 0

ISO Speed 800

Focal Length 18,0 mm

post-36746-1231010190_thumb.jpg

Retusjert bort skyggen av kamerastativet.

post-36746-1231073141_thumb.jpg

Tv(Shutter Speed) 30Sec.

Av(Aperture Value) F8.0

Metering Modes Spot

Exposure Compensation 0

ISO Speed 800

Focal Length 18,0 mm

Endret av picatta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tok med kameraet mitt ut på tur i stad. Ønsker tilbakemelding på komposisjon, farger og lysspill. Det eneste jeg har redigert på dem er hvitbalanse og S-kurve.

post-36746-1231009388_thumb.jpg

EXIF:

Tv(Shutter Speed) 30Sec.

Av(Aperture Value) F8.0

Metering Modes Evaluative metering

Exposure Compensation 0

ISO Speed 400

Focal Length 18,0 mm

post-36746-1231009688_thumb.jpg

Tv(Shutter Speed) 30Sec.

Av(Aperture Value) F8.0

Metering Modes Spot

Exposure Compensation 0

ISO Speed 800

Focal Length 18,0 mm

post-36746-1231010190_thumb.jpg

Tv(Shutter Speed) 30Sec.

Av(Aperture Value) F8.0

Metering Modes Spot

Exposure Compensation 0

ISO Speed 800

Focal Length 18,0 mm

valgte å kommentere det første, da jeg ikke har tid til alle.

Jeg likte måten du har komponert dette bildet på, fargene var pene.

Hyttene i bakrunnen ga bildet liv, med de sterke lysene.

Men til venstre synest jeg at du kunne ha klippet vekk de greinene, som i grunnen var i veien.

Lenke til kommentar

Fin liten serie du kom med her.

Det er nok førstebildet som er best her. Jeg var ikke så plaget av den grenen, men det hjalp å bli kvitt den.

Bilde nummer to er greit nok; jeg savner noe å hvile øyet på, så bildet blir ikke så spennende. Det positive er solen som prøver å titte inn mellom trærne.

Det siste bildet er bedre, da veien leder opp til en bygning, og du har fått en fin farge på himmelen. Men du bør kanskje fjerne litt av veien i bunnen av bildet.

Tom

Lenke til kommentar

1. Liker dette VELDIG godt, (kontraster, komposisjon, farger, utsnitt, motiv veldig bra.) :new_woot:

2. Ikke så fan av, men for all del, et bra bilde. Bare litt tungvint å venne seg til for meg, rotete og lite spennende :ermm: Liker kanskje ikke helt lysrefleksjonen i høyre side heller. Ikke sikker...

3. Klon eller crop vekk skyggen av stativet ditt... Syns også det er litt vel sterke farger på dette bildet for min smak. Og så er det litt kornete, uskarpt i venstre side virker det som, om jeg ikke tar helt feil.

Alt i alt liker jeg denne bildeserien, fine og lyse vinteren dere har nå, heldiggriser ;)

Lenke til kommentar

Jeg har store problemer med å oppnå skarpe bilder om kvelden/natta med kameraet mitt. Vet ikke om bildene jeg tar skal være slik, eller om kameraet/objektivet har fått seg en skade. Det var en del mørkere i virkeligheten enn hva som fremkommer på bildene, har dette noe med saken å gjøre?

Er det noen måte å sjekke opp dette, så jeg eventuelt kan reklamere på kameraet/bruke?

Lenke til kommentar
Jeg har store problemer med å oppnå skarpe bilder om kvelden/natta med kameraet mitt. Vet ikke om bildene jeg tar skal være slik, eller om kameraet/objektivet har fått seg en skade. Det var en del mørkere i virkeligheten enn hva som fremkommer på bildene, har dette noe med saken å gjøre?

Det ser egentlig bare ut til at du gjør lite oppskarping i kameraet, og at bildene vil tjene på litt oppskarping (søk på unsharp mask). Regner med at du ikke har IS på når du har kameraet på stativ?

Jeg likte nok kanskje særlig det første, med mange grender nokså nær hverandre, veldig fin stemning. Og det tredje var veldig fint. Jeg synes kamerastativet enten bør plasseres sånn at skyggen ikke er med i bildet, eller at skyggen skal få bli. Jeg er litt ukomfortabel med den typen redigering, men det er meg.

Lenke til kommentar

Jeg er like ukomfortabel med såpass retusjering, liker det mer au natura, men men... Kommer nå til å være mer bevisst på hvordan kamera stativet påvirker bildene seinere nå.

Jeg har skrudd av både IS og satt på manuell fokus, låst speilet, og har 2 sekunders forsinkelse i utløseren (så alt for roet seg før bildet blir tatt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...