Gå til innhold

Fotografere sport, hvilke grener er ikke beheftet med forbud?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med at enkelte grener har et tydelig behov for å begrense hvem som får fotografere hos dem.

Foreløpig så ser det ut til at get-ligaen (Ishockey) og fotballigaen er de strengeste.

Basketligaen er dermed enklere hvor du får lov å fotografere, men vet noen her om andre grener hvor en kan fotografere uten å måtte være pressefotograf e.l. ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erfaring med VIF fotball var at slik var svært vanskelig, men har nå sendt forespørsel til alle forbundene jeg var interessert i. Interessant nok sjekker Norges Fri-idrettsforbund sin mail kl 21 på en lørdag kveld...

Hvor vanskelige er egentlig lagene med slike forespørsler når det er en privatperson bak de?

Lenke til kommentar

Fotball har så vidt jeg forstår vært vanskelig selv for pressen etter at TV2 ble involvert. De får blant annet kun operere på de korte sidene, langsidene er dedikert for TV2.

Jeg har lite erfaring med privatpersoner, men i samlet gruppe (klasse) ble vi svært godt behandlet av VIF. Ingen forskjell mellom oss og Scanpix da. :)

Men det er jo bare å prøve. Hvor bor du?

Lenke til kommentar
Fotball har så vidt jeg forstår vært vanskelig selv for pressen etter at TV2 ble involvert. De får blant annet kun operere på de korte sidene, langsidene er dedikert for TV2.

Ikke bare dét, men fotografer får heller ikke lov til å fotografere fra tribunen, da bildene "lett kan forveksles med TV-bilder", og det er det jo TV2 som har rettighetene på. Dette i følge presseansvarlig i RBK. På Lerkendal er det heller ikke lov til å sette opp fjernstyrte kamera på bakken bak målene, men på andre Tippeliga-arenaer har jeg sett det flere ganger. I følge RBK er det TV2 som har bestemt dette, så da tyder det på at det kan være forskjellige regler på de forskjellige arenaene.

Før TIK ble tatt av vinden var jeg ofte på deres hjemmekamper, og der var det aldri noen problemer. Møtte opp på kampene, og stilte meg nede ved vantet, eller oppe på tribunen bak publikum, og knipset i vei. Noen ganger betalte jeg inngang, men jeg brukte ofte pressekort også. Var aldri noe behov for å søke akkreditering på forhånd. Det er det heller ikke på Byåsens kamper i håndball. Der er det også bare å møte og stille seg opp og knipse.

I Granåsen under World Cup-helgen i desember var det strengere, og der var det ikke mulig å stille seg opp i nærheten av hoppbakken uten akkreditering. I langrennssporet var det sikkert ikke noen problemer, bare man ikke kommer for nærme.

Når det blir verdenscup i skiskyting i Granåsen i mars må alle akkrediterte fotografer ha medlemsnummer i Norske Sportsjournalisters Forbund, eller AIPS, for å få slippe til. Der tror jeg nok det vil bli litt strengere for de uten akkreditering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...