girlsy81 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Hei dere Se bort fra ting i parantes, dette var det opprinnelige problemet (Min kjære søster får denne feilmeldingen når PC'en starter: ntoskrnl.exe file is missing, og overlot ansvaret til den yngre og litt mer kyndige av oss... Det er en laptop med XP Home Edition. Jeg har googlet i timesvis, finner mange diskusjonen vedrørende dette problemet, men finner ingen fornuftig løsning som fungerer i dette tilfellet. Mange bra forslag på å få flyttet filen som mangler tilbake, men det virker heller ikke. Blant annet dette: http://itpro.no/art/9507.html Nå er jeg ingen ekspert på DOS, kunne noen få ting for mange år siden, men når jeg er i DOS via valget å reparere windows (fra en uorginal cd..finner ikke den orginale) så får jeg feilmeldingen "an error occurred during directory enumeration" når jeg skriver dir og trykker enter. (I DOS ledetekst på min maskin så kommer det jo opp hva som ligger i mappen) Er disken skadet? Kan stasjonsbokstaven ha endret seg? Nå er ikke jeg den aller flinkeste til å forklare hva som foregår... Men jeg kommer gjerne med mer info om noen skulle være så snille å bry seg om lille meg Har brukt nok timer på dette, og vil gjerne fikse problemet, men om disken er ødelagt bør man vel levere fra seg maskinen til noen som har litt mer peiling ) EDIT: Kjørte en chkdsk med noen skråstreker og bokstaver bak, nå mangler ikke filen lenger, og når jeg går inn i DOS (via reparere-greia) kommer c:\windows nå istedenfor c:\ (den finner altså windows, jippi! ) Men når maskinen starter opp så gir den meg valgene med å starte Windows i de forskjellige Sikkerhetsmodusene, velger jeg noen av dem, samme hvilke, så kommer det et superkjapt blaff av bluescreen før maskinen rebooter. Hva som skjedde i utgangspunktet for denne maskinen kan ha vært alt fra strømbrudd til lyn til barn som har gjort litt mer enn de burde, jeg aner ikke.... Noen som har noen tips NÅ da? Har sett noe om fixboot og fixmbr eller noe sånt, er det noe å prøve? Ødelegger det noe? Endret 4. januar 2009 av girlsy81 Lenke til kommentar
girlsy81 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Nytt problem og ny info... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 FIXBOOT og FIXMBR har ingen hensikt. PC'en din booter jo, problemet er den blåskjermen. Lenke til kommentar
girlsy81 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 FIXBOOT og FIXMBR har ingen hensikt. PC'en din booter jo, problemet er den blåskjermen. Skjønner.. Er ikke så altfor dyktig på det som foregår før selve windows starter Finner som sagt ikke den orginale Windows cd'en, så jeg får ikke opp valget om å reparere windowsinstallasjonen, kun å legge inn ny.. Som så mange andre så har innehaveren av denne pc'en dokumenter hun absolutt ikke vil miste Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Da er vel én mulighet å starte opp en LiveCD av en Linux-distribusjon, for så å legge over filene en vil beholde på en ekstern harddisk/minnepinne. Lenke til kommentar
girlsy81 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Da er vel én mulighet å starte opp en LiveCD av en Linux-distribusjon, for så å legge over filene en vil beholde på en ekstern harddisk/minnepinne. Takk for forslag Har lastet ned Knoppix og har prøvd å kjøre den fra usb-sak, men det startet ikke, ikke på min pc heller forsåvidt. Får prøve på cd Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Det vil være riktig uansett, å hit F8 tasten rett etter POST. F8 vil gi deg mulighet til å sette oppstarten slik at PC slår seg ikke av med blue screen, og dermed lese, hva er feil, og eventuelt få ut den minidump file for å analysere. I tillegg vil jeg anbefalle at du entre recovery console igjen. Du skal: bootcfg /rebuild I ..det er (1) windows installasjon funnet.....svare Yes for to add. I ..os description...skrive ..girlsy81 I...os loader options..... /bootlog /SOS Kontrollere boot.ini file med å gå tilbake til C:\ ikke stå i C:\windows commando er type boot.ini. Du bekrefter deretter at dine entries er skrevet. Reboot, og velg ..girlsy81. Uansett, om hva det finner sted du kan reboote i recovery consol. I C:\windows\ntbtlog.txt, dvs at ntbtlog.txt kan hentes å leses. Ta den til en annen PC. I tillegg skal du kjøre commando listsvc ...informasjon derfra er viktig Ut fra det: -vil du ha mulighet å forsøke løsninger relatert til denne log -vil du ha mulighet å eventuelt disable eller anable noe services og til slutt, hvis ingenting hjelper -resete system registry til den som systemet etablerte ved første installasjon. Det er andre muligheter og, men... Endret 4. januar 2009 av wiberos Lenke til kommentar
girlsy81 Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Tusen takk for svar! Har vært så opptatt denne uken at ødelagt PC fikk være ødelagt PC.. Må ærlig talt innrømme at jeg nesten ikke forsto noe av det du skriver, men jeg skal prøve Knoppix reddet forresten alt viktig innhold, HURRA!! Lenke til kommentar
girlsy81 Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Det vil være riktig uansett, å hit F8 tasten rett etter POST.F8 vil gi deg mulighet til å sette oppstarten slik at PC slår seg ikke av med blue screen, og dermed lese, hva er feil, og eventuelt få ut den minidump file for å analysere. Denne skulle jeg gjerne sett - men skjønner ikke hvordan? Edit: Windows starter ikke i sikkerhetsmodus i det hele tatt, og jeg får ikke endret noe med omstarten der.. Endret 11. januar 2009 av girlsy81 Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Ok jeg forstår. Etter det du skriver her EDIT: Kjørte en chkdsk med noen skråstreker og bokstaver bak, nå mangler ikke filen lenger, og når jeg går inn i DOS (via reparere-greia) kommer c:\windows nå istedenfor c:\ (den finner altså windows, jippi! ) skal du være i stand å fullføre det bootcfg /rebuild (skrive commando slik du ellers klarte med chkdsk.) Du vil forstå det som står under her, etter du har utført commando bootcfg /rebuild) I ..det er (1) windows installasjon funnet.....svare Yes for to add. I ..os description...skrive .. girlsy81 I...os loader options..... /bootlog /SOS Det vil medføre at i neste omstart vil du se menyen hvor du skal velge ...girlsy81. Når det gjelder F8. Hvilke alternativer får du? Lenke til kommentar
girlsy81 Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Når det gjelder F8. Hvilke alternativer får du? Får prøve litt i helgen, oppussing, flytting + fikse pc passer dårlig sammen.. Jeg trenger ikke trykke F8 engang, alle valgene kommer direkte opp når pc'en forsøker å starte, kanskje jeg burde prøve å trykke, men regner med det kommer samme standardvalg som vanlig med måter å starte windows på, med og uten nettverksgreier, med ledetekst(?), på vanlig måte, siste fungerende...alt gir meg blaff av bluescreen.. Det jeg har gjort denne uken (er fremdeles ikke ferdig, da den bråker sånn og blir så varm at jeg ikke vil den skal stå på når jeg ikke er hjemme:P..) er å bruke noe som heter HDD Regenerator 1.51 fra en Boot disk som heter Hiren's Boot CD. Den finner utrolig mange feil, og den mener på den fikser disken, som uansett hva jeg tar meg til virker som har fått seg en trøkk - tror jeg? Er dette dumt kanskje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå