Gå til innhold

Trenger hjelp med Abonnement


Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha lest det nylig at Telenor ikke tar seg betalt for å gi ut låsekoden, mens Netcom nettopp gjør dette. Jeg ble dog litt usikker på om dette gjelder kontankort, i og med at det ikke følger med noen månedsabonnement her, noe som gjør at Telenor taper på at kjøper kan kjøpe en subsidiert telefon uten at Telenor får igjen noe for det. Dermed så tror jeg ikke dette går allikevel siden telefonen ble kjøpt med kontantkort.

 

NetCom tar ikke betalt når de gir ut en låsekode, men de tar betalt for opplåsingen av telefonen hvis den er operatørlåst, og under ett år gammel. Telefoner kjøpt med kontantkort kan også være operatørlåst, og da må man også betale et gebyr for å få fjernet operatørlåsen. I slike tilfeller er som oftest gebyrene lavere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener å ha lest det nylig at Telenor ikke tar seg betalt for å gi ut låsekoden, mens Netcom nettopp gjør dette. Jeg ble dog litt usikker på om dette gjelder kontankort, i og med at det ikke følger med noen månedsabonnement her, noe som gjør at Telenor taper på at kjøper kan kjøpe en subsidiert telefon uten at Telenor får igjen noe for det. Dermed så tror jeg ikke dette går allikevel siden telefonen ble kjøpt med kontantkort.

 

NetCom tar ikke betalt når de gir ut en låsekode, men de tar betalt for opplåsingen av telefonen hvis den er operatørlåst, og under ett år gammel. Telefoner kjøpt med kontantkort kan også være operatørlåst, og da må man også betale et gebyr for å få fjernet operatørlåsen. I slike tilfeller er som oftest gebyrene lavere.

Telefonen låser man jo opp selv, man sender den jo ikke til Netcom for at de skal låse den opp, right? Slik jeg har forstått det får man ikke låst opp Netcom-låste telefoner gratis, men med Telenor-låste telefoner kan man det. Ønsker man å bryte avtaleperioden må man selvsagt betale gebyr for dette. Og siden det ikke er noen avtaleperiode på kontantkorttelefoner må man kjøpe låsekoden så sant det ikke har gått 12 mnd.

Lenke til kommentar

Dersom jeg har kjøpt en operatørlåst telefon fra NetCom, så betaler jeg ingenting for å få den koden hvis jeg ringer de om for eksempel 18 måneder og ber om låsekoden. Hvis jeg derimot ringer kun tre måneder etter kjøpsdato må jeg betale fullt bruddgebyr på abonnementet for å få oppgitt denne koden. Enkelte telefoner som selges med kontantkort kan også være operatørlåst, og da må jeg også betale for å få oppgitt låsekoden. Da blir koden sendt i posten som postoppkrav, og jeg må betale på postkontoret for å få ut koden. Jeg husker ikke i farten hva dette gebyret er, men tror det er et sted mellom 300-500 kroner.

Endret av Bretteville
Lenke til kommentar
Dersom jeg har kjøpt en operatørlåst telefon fra NetCom, så betaler jeg ingenting for å få den koden hvis jeg ringer de om for eksempel 18 måneder og ber om låsekoden. Hvis jeg derimot ringer kun tre måneder etter kjøpsdato må jeg betale fullt bruddgebyr på abonnementet for å få oppgitt denne koden. Enkelte telefoner som selges med kontantkort kan også være operatørlåst, og da må jeg også betale for å få oppgitt låsekoden. Da blir koden sendt i posten som postoppkrav, og jeg må betale på postkontoret for å få ut koden. Jeg husker ikke i farten hva dette gebyret er, men tror det er et sted mellom 300-500 kroner.

Du misforstår litt. Hvis du har lest det jeg har skrevet tidligere, så er det å bryte avtalen noe annet enn å låse opp telefonen. Operatøren vil få tilbake det den har sponset med gjennom månedsavgifter, dermed er det f.eks. likegyldig (ikke helt da, da de gjerne vil ha deg som kunde) for Telenor dersom du velger å bruke et annet abonnement i telefonen. Netcom derimot er mer interessert i å beholde deg som kunde/tjene mest penger, og derfor gir ikke de bort låsekoden gratis slik Telenor gjør. Med kontantkorttelefoner er det annerledes, da operatøren ikke får tilbake penger via månedsavgifter. Dermed må andre metoder brukes for at de ikke skal tape på det, og da kommer dette med opplåsningsgebyr. Hos Telenor er dette 600 kr når telefonen er ny, og så minker dette med 40 kr for hver måned som går.

Lenke til kommentar
Netcom derimot er mer interessert i å beholde deg som kunde/tjene mest penger, og derfor gir ikke de bort låsekoden gratis slik Telenor gjør.

 

Det er mulig jeg ikke skjønner hva du mener ja, men NetCom tar ikke betalt for å opplyse om låsekoden dersom det har gått 12 måneder eller mere siden kjøpsdato. Dersom det ikke har gått 12 måneder så må kunden betale bruddgebyr på abonnementet sitt for å få oppgitt låsekoden. Jeg vet at det er forskjell på å låse opp telefonen og det å bryte et abonnement.

Lenke til kommentar
Netcom derimot er mer interessert i å beholde deg som kunde/tjene mest penger, og derfor gir ikke de bort låsekoden gratis slik Telenor gjør.

 

Det er mulig jeg ikke skjønner hva du mener ja, men NetCom tar ikke betalt for å opplyse om låsekoden dersom det har gått 12 måneder eller mere siden kjøpsdato. Dersom det ikke har gått 12 måneder så må kunden betale bruddgebyr på abonnementet sitt for å få oppgitt låsekoden. Jeg vet at det er forskjell på å låse opp telefonen og det å bryte et abonnement.

Avtalepeioden man tegner er på 12 mnd, derfor får man denne gratis etter denne perioden. Got it? :)

Lenke til kommentar

Hva er det dere ikke skjønner?

 

Visst man kjøper en telefon med abb og 12 mnd binding hos Telenor. Så koster den ingenting og låse opp selve telefonen sålenge man ikke sier opp eller bryter bindingen på abb. Med kontantkort så har man ingen bindingsavtale på abb, men telefon er sperret til telenor i 12 mnd. Her må man da betale for å få låst opp.

 

Netcom leverer ikke ut gratis operatørlåskode selv om man ikke bryter bindingsavtalen på abb, slik som telenor gjør.

 

End of disc.

Lenke til kommentar
Hva er det dere ikke skjønner?

 

Visst man kjøper en telefon med abb og 12 mnd binding hos Telenor. Så koster den ingenting og låse opp selve telefonen sålenge man ikke sier opp eller bryter bindingen på abb. Med kontantkort så har man ingen bindingsavtale på abb, men telefon er sperret til telenor i 12 mnd. Her må man da betale for å få låst opp.

 

Netcom leverer ikke ut gratis operatørlåskode selv om man ikke bryter bindingsavtalen på abb, slik som telenor gjør.

 

End of disc.

Det er jo det jeg har skrevet gjennom ørten innlegg da. :p

Lenke til kommentar
Netcom leverer ikke ut gratis operatørlåskode selv om man ikke bryter bindingsavtalen på abb, slik som telenor gjør.

 

Jeg måtte betale når jeg skulle låse opp min Telenor-låste mobil i fjor.

 

 

Avtalepeioden man tegner er på 12 mnd, derfor får man denne gratis etter denne perioden. Got it? :)

 

 

Ja, det er jo det jeg sier. ;)

Lenke til kommentar
Netcom leverer ikke ut gratis operatørlåskode selv om man ikke bryter bindingsavtalen på abb, slik som telenor gjør.

 

Jeg måtte betale når jeg skulle låse opp min Telenor-låste mobil i fjor.

 

 

Avtalepeioden man tegner er på 12 mnd, derfor får man denne gratis etter denne perioden. Got it? :)

 

 

Ja, det er jo det jeg sier. ;)

 

 

 

Jeg kjøpte mobilen uten abbonnement,men jeg hadde et abonnemang jeg har hatt i 3 år nå

Lenke til kommentar

Med fare for å si noe som allerde er sagt......

 

Kjøper man en mobil fra Telenor med abonnement, er det på abonnementet bindingen er og ikke på selve mobilen. Derfor kan man ringe 09000 og få denne tilsendt på epost kostnadfritt.

 

Kjøper man en mobil uten abonnement eller med kontantkort, så koster det penger å få operatørlåsekoden. Dette regnes ut fra nårtid mobilen er kjøpt. (kan finne pris på dette om det er ønskelig)

 

Men trur at denne diskusjonen ikke gikk helt slik som Data-Expert ville. Så tilbake til spørsmålet hannes....

 

Når jeg skal anbefale abonnement til noen så går dette selvsakt ut på hvilken bruk personen har. Men det er to abonnement som skiller seg ut hvis man ringer under 8 timer pr mnd.

 

Disse to er FriHet på telenor sin side og Zero på Djuice sin side.

 

Begge har 0 kr i mnd avgift, men har 49kr i minimumsfakturering.

Dvs at hvis du feks ringer for 30kr så får du likevel en regning på 49kr. Ringer du for 50kr så blir regningen på 50 kr. Enkelt og greit.

 

Fordelen med zero istedet for FriHet er at du kan få tjenesten Djuice friends, der du kan sende gratis meldinger til alle som har Djuice abonnement eller Djuice kontantkort.

 

Fordelen med FriHet er at du kan ha en tjeneste som koster 49kr /mnd tilknyttet som gjør at du kun betaler oppstartsavgift til alle som har Telenor (ikke Djuice).

 

Ellers er kan man nevne at telenor har tre forskjellige sms pakke for de som sender en del.

Telenor: 100sms for 39kr, 250sms for 89kr eller 2000 for 199kr.

Djuice: 100sms for 39kr, 250sms for 89kr eller 3000 for 199kr.

 

 

Ringer man mye så har telenor kommet med Friprat. Koster 229kr og da betaler man kun oppstartsavgift 0,79kr pr samtale man tar til alle telefoner i norge. Inntil 3000 min / mnd.

 

Legger man da på sms pakke 2000 for 199kr. Så kan man faktisk ringe 300 samtaler på 10 min hver og sende 2000 sms for totalt 665kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...