branick Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Sitter og skal ha meg ny skjerm til maskinen, og lurer på hvor kraftige komponenter man må ha for å kunne spille crysis med god flyt på den oppløsningen? Jeg står litt i tvil mellom å velge i7 eller en E8500. DDR2 / DDR3 vil vel bare påvirke loadetiden? ATI HD 4870X2(2GB) / GTX265? Hvem vil kunne dra spillet best ved de høyere oppløsningene? Hvor mye strøm bør man satse på for å ikke ha en flaskehals med så kraftige GPU'er? Når det er avklart, kan en slik maskin kjøre GTA IV også, da jeg vet det har vært mye problemer med koding og sånt til nå? Hvis jeg sier at jeg kan klokke opp CPU, RAM & GPU, kan jeg da få lik ytelse ved å velge billigere komponenter? (Noe sier meg at svaret på det er NEI når jeg skal ha så høy oppløsning?). Videre vil jeg ha ANTEC P182 som utgangspunkt da jeg syns kabinettet passer meg best og det tilbyr gode kjøleanordninger. Det blir bare en gaming-maskin, ikke redigering av annet enn enkle .jpeg bilder, så trenger ikke ta høyde for slike ting heller. -Øivind- Lenke til kommentar
Tinkerer Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Du vil neppe merke forskjell på loade tider mellom DDR2 og 3, da vil en kjapp HDD/SSD gjøre mye større utslag. CPU'en er ikke spesielt noen flaskehals på Crysis (ihvertfall ikke med oppløsninger på 1920x1200 og oppover), så forskjellen mellom en Core i7 og E8500 vil nok ikke være så veldig stor. Crysis kan vel ta i bruk flere enn to kjerner, men såvidt jeg husker var det ikke ekstremt mye å hente. Ved standard klokkefrekvens vil jeg tippe at en E8500 slår en i7 920, dette er "gut feeling" siden det er en stund siden jeg har sett noen relevante benchmarks. Det er absolutt mest å hente på en kraftig GPU. Nå er ikke GTX 265 offisielt lansert enda, så du bør nok vente litt for å se om den slår en 4870X2. Selv har jeg en Q6600 @ 3.6GHz, 8800GT overklokket ned 100MHz på kjernen og minnet, 4GB RAM og Vista 64. Jeg kan kjøre første del av spillet (inntil romvesnene dukker opp, oops, håper ikke jeg avslørte noe) på 1920x1200 med alt på "HIGH" og uten AA, uten problemer. På del to må jeg skru ned et hakk på noen av punktene og i siste scenen for jeg ymse "out of memory" advarsler. Vil derfor anbefale minst 6GB RAM. Når det gjelder PSU, burde 650W være plenty for to skjermkort/GPU'er og overklokking. Skal du ha flere som foreksempel 2 4870X2, burde nok gå for 800+ Watt. Anbefaler generelt at du gjør litt research på forskjellige tech sites etter benchmarks. Håper dette var til hjelp. Lenke til kommentar
AshtraY Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Du vil neppe merke forskjell på loade tider mellom DDR2 og 3, da vil en kjapp HDD/SSD gjøre mye større utslag. CPU'en er ikke spesielt noen flaskehals på Crysis (ihvertfall ikke med oppløsninger på 1920x1200 og oppover), så forskjellen mellom en Core i7 og E8500 vil nok ikke være så veldig stor. Crysis kan vel ta i bruk flere enn to kjerner, men såvidt jeg husker var det ikke ekstremt mye å hente. Ved standard klokkefrekvens vil jeg tippe at en E8500 slår en i7 920, dette er "gut feeling" siden det er en stund siden jeg har sett noen relevante benchmarks. Det er absolutt mest å hente på en kraftig GPU. Nå er ikke GTX 265 offisielt lansert enda, så du bør nok vente litt for å se om den slår en 4870X2. Selv har jeg en Q6600 @ 3.6GHz, 8800GT overklokket ned 100MHz på kjernen og minnet, 4GB RAM og Vista 64. Jeg kan kjøre første del av spillet (inntil romvesnene dukker opp, oops, håper ikke jeg avslørte noe) på 1920x1200 med alt på "HIGH" og uten AA, uten problemer. På del to må jeg skru ned et hakk på noen av punktene og i siste scenen for jeg ymse "out of memory" advarsler. Vil derfor anbefale minst 6GB RAM. Når det gjelder PSU, burde 650W være plenty for to skjermkort/GPU'er og overklokking. Skal du ha flere som foreksempel 2 4870X2, burde nok gå for 800+ Watt. Anbefaler generelt at du gjør litt research på forskjellige tech sites etter benchmarks. Håper dette var til hjelp. Meiner du no at det er plausibelt med 4 skjermkort? eller snakkar du om 2 skjermkort med 2 kjerner kvar? Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Asmodae svarer meget godt på CPU/GPU/RAM, så jeg tenkte jeg skulle ta for meg de andre komponentene. Men først har jeg bare en liten ting å legge til i forhold til CPU; om du planlegger å spille GTA IV, som kjører mye bedre på 4 kjerner, ville jeg valgt i7. Corsair HX 1000W PSU: Jeg regner med du håper på å beholde denne maskinen en stund, og gjerne bygge videre i den. Da er en strømforsyning av høy kvalitet og med plenty av kraft en god investering. Jeg foreslår MIST 1000W, eller enda bedre Corsair HX 1000W. (den beste 1000W på markedet.) HDD: Asmodae nevner såvidt dette med HDD, slik som jeg ser det har du tre åpenbare valg: 1.Liten SSD som systemdisk og stor HDD til lagring. (En SSD på høyde med verciraptor koster flesk, ca 4000 kr.) 2.Verciraptor som systemdisk og stor HDD til lagring. 3.Stor, god og raks HDD til både lagring og systemdisk. Dette blir minst 1500 kroner billigere uten at det går for mye utover ytelse. Jeg anbefaler en Western Digital Caviar Black . black yter nesten like godt som Raptor-disker. Jeg ville valgt alternativ 3, og kjøpt en SSD til systemdisk når prisene begynner og komme på et mer behagelig nivå. Kabinett: Har ikke annet å si en at P182 er et kongekabinett! Leg ved et par MIST 120mm vifter. HK: Ser du skal klokke, om du kjøper i7 er ASUS Rampage Extreme II et utroliig godt, og ikke minst klokkevendlig alternativ. Satser du heller på socket 775 er Asus Maximus II Formula et vel så godt alternativ. Angående klokkin av billigere komponenter: Den billigste i7 prosessoren (920) er klokkvendlig, og det er ingen vist å kjøpe 940. (Husk CPU-kjøler! Har ikke rukket å satt meg in i kjølere for socket 1366, noen andre?) Det samme gjelder E8xxx, ikke noe poeng i å kjøpe E8600, klokk opp E8400. (Her anbefaler jeg Noctua NH-U12) Sats på gode rambrikker DDR3 DDR2 x2. 4870x2 blir varm, skader definitivt ikke å klokke, men ville valgt et kort med god kjøleløsnong. Til slutt vil jeg bare si at nVida har noen spennende lanseringer i januar som sikkert er vert å vente på. Det meste tyder på at AMD kommer til å lansere sin nye socket, AM3, den 8. januar. Det en nok også vært å vente på. Endret 3. januar 2009 av ravii Lenke til kommentar
Steamed Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg leste bakom coveret til Crysis. Det sto : Minimums krav : 3.6 ghz prossesor xD Minimums grafikkkort dedikert minne : 128 mb Minimums ram : (tror det var 1 Gb eller 1,5 ? Orsket ikke lese mere.. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Crysis er vel ganske avhengig av prosessor, men ikke i like stor gad som GTA IV. Lenke til kommentar
SIR WOLFIE 87 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Crysis System Requirements Lenke til kommentar
branick Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 @ Asmodae: Takker for et godt og utfyllende svar. Utifra det du sier angående spilling i den oppløsningen bekrefter du mine tidligere tanker. Crysis er fint i starten og blir mer og mer krevende utover spillet. Tror ikke det er verdt å spare siste 500 lappen på GPU jeg da. Så får man heller vente på at både NVIDIA og AMD skal ha lansering av sine neste nyheter nå i januar og se hva ytelsen blir på disse snadderkortene. Du fikk "out of memory" i crysis? Jøss, det er første gang jeg har lest om det i crysis faktisk, men verdt å huske på da ram er billig allerede. Ser også at innkjøpet av ny hardware vil bli noe kraftigere enn det du sitter på i dag så jeg tror crysis vil flyte fint jeg Det skal være mulighet for én ekstra GPU seinere, så må nok passere en kilowatt på strømforsyningen ja. @ Ravii: Men var det ikke akkurat på i7 at GTA IV hadde en del problemer? Angående HDD er den saken allerede bestemt til en todelt løsning. 2stk 250GB i raid for OS, samt en 750GB F1 disk til lagring. Skal huske viftene, men utgjør de stor forskjell på lydnivået? For de som sitter der er vel egentlig "stille" fra før av? -Valg av socket er verre ser jeg. Blir en prisdifferanse på rundt 3000 kroner grovt regnet, og om det ikke er snakk om mer enn max 10% ytelsesforskjell så klarer jeg ikke å forsvare det til lommeboka mi. Vil såklart ha det nyeste, men logikk spiller jo også inn her. Fremtidsrettet eller ei, jeg bytter pc annethvert år ca, og da bytter jeg hele maskinen bortsett fra harddiskene. Minnet blir å velge ett sett DDR2 1066 eller ett sett DDR3 1600 og få kjørt disse opp litt ekstra. Må se ann socket litt nærmere først. På 4870X2 Har jeg sett at folk skryter av MSI sin kjøleløsning, er dette noe å se på? Det er jo stort sett bare klistremerkene som er annerledes har jeg egentlig trodd? @Steamed: Takk for kopien, men jeg må bare spørre. Har du noen gang prøvd å kjøre et spill som akkurat har minimumsspesifikasjonene noengang? Eller anbefalt spesifikasjonene? Det går fortsatt veldig dårlig om man vil ha litt krydder på toppen og litt glans i vannet. For å oppnå en god flyt i spill pleier jeg å sikte dobbelt så høyt av hva de har satt som anbefalt systemkrav. @Hcw87: Takk til deg også, se forøvrig over.. -Øivind- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå