Gå til innhold

Vil det bli dramatiske forskjeller i inntakskravene i år?

HowCome

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke dette så godt, så du har antagelig rett. I såfall er det dårlig formulert i studiekatalogen til NTNU.

Tilleggspoeng

Tilleggspoeng for alder: Man får to poeng for hvert år, maksimum åtte poeng for fire år. Poeng for alder blir gitt fra og med det året man fyller 20 år. (ekstra info om 23/5)

Tilleggspoeng for høyere utdanning/folkehøgskole, militær eller sivil førstegangstjeneste: (...)

Jeg blir 19 i år, og skal søke. neste år blir jeg 20, så 21, det vil si at hvis jeg venter 2 år, så faller jeg innenfor førstegangsvitnemål (maks 21 i opptaksåret), og får 4 poeng for alder. I tillegg har jeg 4 realfagspoeng, og jeg kunne vært jente og fått 2 til. Det er ihvertfall da 68. Det står ingenting om Tilleggspoeng for alder og "Tilleggspoeng for høyere utdanning/folkehøgskole, militær eller sivil førstegangstjeneste" kan utdeles samtidig, hvilket burde kunne tolkes til at de kan (se sitatet). Men for all del, om du vet noe annet så gjør du det.

EDIT:

Leste feil i forrige innlegg.

Poengberegning

Alle søkere med godkjent utdanning fra videregående skole får beregnet konkurransepoeng. Poengsummen beregnes slik:

karakterpoeng

+ realfagspoeng

+ evt. kjønnspoeng (gjelder for spesielle studier)

= skolepoeng

+ tilleggspoeng

= konkurransepoeng

Det står ingenting om at det er skolepoeng som brukes i førstegangsvitnemål... Har du en kilde på det?

Takk

Endret av madsc90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sendte mail til samordna opptak og spurte.

Det som står på hjemmesidene til de forskjellige skolene kan du forresten ta med en klype salt eller to. UiO, NTNU og de andre store universitetene bør selvfølgelig ha fått det noenlunde riktig men det er altså det som står på www.samordnaopptak.no som gjelder.

Lenke til kommentar
I primærvitnemålskvoten teller bare skolepoengene (karakterpoeng + fordypnings- og realfagspoeng + evt. bonus-, kjønns- og opptaksprøvepoeng)

Synes "fordypningspoeng" kan være litt misvisende når det bare er i realfagene man kan få fordypningspoeng i. Hadde vel holdt med bare "+ realfagspoeng".

Med mindre jeg har oversett andre plasser man kan få fordypningspoeng.

Lenke til kommentar
I primærvitnemålskvoten teller bare skolepoengene (karakterpoeng + fordypnings- og realfagspoeng + evt. bonus-, kjønns- og opptaksprøvepoeng)

Synes "fordypningspoeng" kan være litt misvisende når det bare er i realfagene man kan få fordypningspoeng i. Hadde vel holdt med bare "+ realfagspoeng".

Med mindre jeg har oversett andre plasser man kan få fordypningspoeng.

Det der er de gamle reglene.

Lenke til kommentar
Kvote for førstegongsvitnemål/primærvitnemål

Primærvitnemålskvota på 40 % blir erstatta av kvote for førstegangsvitnemål på 50 %. Kriteria for førstegangsvitnemål er gitt i forskrift til opplæringslova, § 4-31a.

Dette inneber at søkjarar med vitnemål frå Kunnskapsløftet, kan konkurrere i kvoten for førstegangsvitnemål berre med vitnemålet dei får etter avslutta 3-årig skolegang. Fag som blir tatt etterpå vil berre telje i ordinær kvote.

Søkjarar med primærvitnemål frå Reform 94 vil konkurrere i kvoten for førstegongsvitnemål etter dei gamle reglane for primærvitnemål til og med året dei fyller 21 år. Dei kan altså ta nye fag som utløyser realfagspoeng eller som skal dekkje spesielle opptakskrav og få desse rekna i primærvitnemålskvoten.

(hentet fra http://info.samordnaopptak.no/soeking_oppt.../endringar_2009 )

Jeg tolker fag som blir tatt etterpå som tilleggspoeng, altså også alder og studie/førstegangstjeneste.

Dvs. at det som er med i førstegangsvitnemål er:

karraktersnitt x 10

+ realfagspoeng (maks 4)

+ kjønnspoeng (typisk 2 for jenter på tekniske fag)

= Førstegangsvitnemål

Lenke til kommentar

Jeg tror heller du burde streket under setningen før: "Dette inneber at søkjarar med vitnemål frå Kunnskapsløftet, kan konkurrere i kvoten for førstegangsvitnemål berre med vitnemålet dei får etter avslutta 3-årig skolegang". Altså kan de ikke forbedre vitnemålet med militærtjeneste eller alderspoeng etter fullført videregående.

Lenke til kommentar
Kvote for førstegongsvitnemål/primærvitnemål

Primærvitnemålskvota på 40 % blir erstatta av kvote for førstegangsvitnemål på 50 %. Kriteria for førstegangsvitnemål er gitt i forskrift til opplæringslova, § 4-31a.

Dette inneber at søkjarar med vitnemål frå Kunnskapsløftet, kan konkurrere i kvoten for førstegangsvitnemål berre med vitnemålet dei får etter avslutta 3-årig skolegang. Fag som blir tatt etterpå vil berre telje i ordinær kvote.

Søkjarar med primærvitnemål frå Reform 94 vil konkurrere i kvoten for førstegongsvitnemål etter dei gamle reglane for primærvitnemål til og med året dei fyller 21 år. Dei kan altså ta nye fag som utløyser realfagspoeng eller som skal dekkje spesielle opptakskrav og få desse rekna i primærvitnemålskvoten.

(hentet fra http://info.samordnaopptak.no/soeking_oppt.../endringar_2009 )

Jeg tolker fag som blir tatt etterpå som tilleggspoeng, altså også alder og studie/førstegangstjeneste.

Dvs. at det som er med i førstegangsvitnemål er:

karraktersnitt x 10

+ realfagspoeng (maks 4)

+ kjønnspoeng (typisk 2 for jenter på tekniske fag)

= Førstegangsvitnemål

Slik tolker jeg også det .

Lenke til kommentar

Poengene som forsvinner er 2 mulige realfagspoeng, og de maksimale 4 fordypningspoengene en kunne få.

Men hvor mye tror folk at den generelle poengsummen/snittet til folk kommer til å endre seg utover dette? Jeg håper på en liten nedgang pga kunnskapsløftet, hvorfor dette skulle skje? Nye læreplaner som skal ha gjort de ulike realfagene tøffere, eksamenskarakterer som skal telle som egne fag, og flyttet fokus i skolen - det skal ikke være like lett å pugge seg til karakterer, tvert imot så legges det mer vekt på det muntlige. Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Kunne de få 6 realfagspoeng før? Da blir det jo totalt 10 poeng inkl. fordypningspoengene?

Jeg har nemlig snakket med en på nanoteknologi og industriell design, og de hadde 8,5 tilleggspoeng. Men var det altså mulig å få 10p før? :hmm:

Lenke til kommentar

I den gamle reformen var det ikke noen grenser til hvor mange realfagspoeng man kunne få. Og det var kun 4 realfag som ble tilbudt (vanligvis), altså, matte, kjemi, fysikk og biologi. For hver av disse fikk man 1,5 realfagspoeng over 2 år, altså, man kunne få 6 realfagspoeng. Det vanligste var at folk hadde matte, fysikk og kjemi, med noen få unntak hvor folk hadde biologi i tillegg.

Lenke til kommentar
Ok. Så om man hadde matte, fysikk og kjemi over 2 år så ville man ende på 7,5 poeng? Og evt. 8,5 om man valgte andreårs biologi?

1,5 poeng for to år med faget. Det der blir 4,5 poeng. I tillegg hadde man fordypningspoeng 4. Ergo kunne en ha 10 tilleggspoeng på "skolepoengene", det vil si poengsummen en har når en går ut av VGS. Så, noen mer eller mindre kvalifiserte gjettinger på hva kunnskapsløftet vil si for karaktersnittene til folk?

Lenke til kommentar

Kunnskapsløftet vil ikke gjøre noe som helst med karaktersnittet til noen.

2bb1: Du fikk 4 fordypningspoeng med 3 eller flere fordypningsfag.

juxtapose: I følge www.samordnaopptak.no var det en grense på 6. Det var nemlig bare fysikk, matte, kjemi og biologi som gav realfagspoeng. Nå er det vel noen andre fag også som gir det (IT og teknologi og forskningslære).

Lenke til kommentar
Kunnskapsløftet vil ikke gjøre noe som helst med karaktersnittet til noen.

2bb1: Du fikk 4 fordypningspoeng med 3 eller flere fordypningsfag.

juxtapose: I følge www.samordnaopptak.no var det en grense på 6. Det var nemlig bare fysikk, matte, kjemi og biologi som gav realfagspoeng. Nå er det vel noen andre fag også som gir det (IT og teknologi og forskningslære).

Likevel får en bare maks 4, ergo hardet sunket med to poeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...