hwknut Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Går det ant å dele opp en hardisk??? en kompiss av meg har bare 1 hardisk, men han har en c og en d station!! Lenke til kommentar
HawP Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Jepp, det heter partisjonering. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Det kalles partisjonering, og kan gjøres med kommandoen fdisk eller med programmer som partition magic. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Det kalles å partisjonere. Gjøres via FDISK (Meget ny guide på Windows.no), WinXP CDen eller Partition Magic eller Windows Management (+++). Det er anbefalt at alle med en HDD på over 0GB partisjonerer Det er faktisk ekstremt smart, slikt at hvis man må formatere Windows slipper en å miste alle filene sine. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 For all del ikke prøv å bruke fdisk hvis du bruker NTFS filsystem, den kan KUN brukes ved FAT! Win 95, 98, og ME bruker FAT. NT-baserte Win NT (døøh), 2000 og XP bruker i all hovedsak NTFS, men kan bruke FAT. NTFS + tukling med fdisk = alle data tapt Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Blib: godt sagt! Onkelen min kjøpte seg maskin gjennom statoil (hvor han jobber - duh!). Fujitsu/Shitmens var det vel. 120 GB - ÉN partisjon!!!! Hvisse selskaper skulle ikke hatt lov til å lage PC'er Alltid partisjoner disker!!! Alt annet er jo som å be om å miste all data på disken Lenke til kommentar
hwknut Skrevet 10. april 2003 Forfatter Del Skrevet 10. april 2003 For all del ikke prøv å bruke fdisk hvis du bruker NTFS filsystem, den kan KUN brukes ved FAT!Win 95, 98, og ME bruker FAT. NT-baserte Win NT (døøh), 2000 og XP bruker i all hovedsak NTFS, men kan bruke FAT. NTFS + tukling med fdisk = alle data tapt Hvorfor??? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Vel... fdisk er laget for å betjene FAT filsystem, ikke NTFS. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 NTFS + tukling med fdisk = alle data tapt Tukling med fdisk kan uansett føre til tap av data, iallefall hvis man ikke "kan" partisjoner og/eller ikke vet hva man gjør. Lenke til kommentar
vamp Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Vel... fdisk er laget for å betjene FAT filsystem, ikke NTFS. Fdisk betjener verken fat eller ntfs. Det eneste du gjør er å dele opp disken i partisjoner. Filsystem blir laget i det du formaterer disken. Hvis du bruker Windows 2000 eller xp kan du bruke disk behandlig til å partisjonere harddisken. Lenke til kommentar
enden Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 hva med bare å høyreklikke på my compuret, velge manage, og disk managment. Der ligger det mye lurt... (xp, 2k og nt(?)) Lenke til kommentar
SpaKonG Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 bruk partition magic du...det er enklest..men hva feiler scoren på 3d-mark? du burde få det dobble.. Lenke til kommentar
hwknut Skrevet 10. april 2003 Forfatter Del Skrevet 10. april 2003 bruk partition magic du...det er enklest..men hva feiler scoren på 3d-mark? du burde få det dobble..aner ikke!!! Lenke til kommentar
ponke Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Eller som jeg gjorde når pappa spurte om jeg ikke kunne dele opp harddisken hans... hehe... Tok og brukte denne jeg... Gjett om han fikk bakoversveis Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke) Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 har du ikke peiling på dette med partisjonering så hold deg unna du ender bare opp med å måtte formatere c allikevel Få noen som kan det litt til å gjøre det for deg Husk bare at du tar backup av allt du vil ta vare på før du starter for risikoen er stor for å gjøre feil som gjør at du mister allt på hardsisken hvis du ikke har litt peiling på hva du holder på med Lenke til kommentar
hwknut Skrevet 11. april 2003 Forfatter Del Skrevet 11. april 2003 Eller som jeg gjorde når pappa spurte om jeg ikke kunne dele opp harddisken hans... hehe... Tok og brukte denne jeg... Gjett om han fikk bakoversveis Mvh kjello2 Lenke til kommentar
chris Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Hvis du kjører Windows XP kan du bruke Computer Management under Administrativ Tools og så videre til Disk Management, der kan du partisjonere harddisken din. Lykke til Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 For all del ikke prøv å bruke fdisk hvis du bruker NTFS filsystem, den kan KUN brukes ved FAT!Win 95, 98, og ME bruker FAT. NT-baserte Win NT (døøh), 2000 og XP bruker i all hovedsak NTFS, men kan bruke FAT. NTFS + tukling med fdisk = alle data tapt Det var dagens ... - men det er da 10 dager siden 1. april ? Lenke til kommentar
Shortyboy Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 For all del ikke prøv å bruke fdisk hvis du bruker NTFS filsystem, den kan KUN brukes ved FAT!Win 95, 98, og ME bruker FAT. NT-baserte Win NT (døøh), 2000 og XP bruker i all hovedsak NTFS, men kan bruke FAT. NTFS + tukling med fdisk = alle data tapt Det var dagens ... - men det er da 10 dager siden 1. april ? Ja dette var rart.Kan man partisjonere en full disk da?Vet ikke men høres rart ut.Jeg trodde at hvis man skal partisere mister man det men eventuelt hadde på disken uansett. Tar jeg feil?? Shorty Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 du tar feil . partition magic kan til og med dele en partisjon i to (men det tar TID) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå