JULINGiKAKE Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Hvorfor viser vista bildene annerledes? Når jeg forhåndsviser bilder i windows fotogalleri, blir fargene alltid mye sterkere enn det de skal være. Veldig irriterende å måtte åpne bildene i programmer for å se orginalfargen, når jeg vil kikke full fart på en mengde bilder jeg har tatt. Finnes det noen settings i Windows som kan gjøre bildene like orginalen i forhåndsvisninga? Endret 3. januar 2009 av JULINGiKAKE Lenke til kommentar
danielhornaes Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Har hatt samme problem selv, windows photo gallery viser helt andre farger enn f.eks en nettleser. Årsaken er mest sannsynlig at det er installert en fargeprofil, som windows photo gallery tar hensyn til. Såvidt jeg husker vil noen samsung-skjermer legge inn en fargeprofil i forbindelse med oppdatering av windows, resultatet er at man plutselig har feil farger i windows photo gallery (og andre programmer som tar hensyn til windows' fargeprofil). Jeg løste problemet ved å avinstallere fargeprofilen for min skjerm (kontrollpanel->fargebehandling->fjern). Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Det kan jo også hende at du får riktigere farger med fargeprofilen installert. Det er tross alt poenget med fargeprofiler. Lenke til kommentar
JULINGiKAKE Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Det kan jo også hende at du får riktigere farger med fargeprofilen installert. Det er tross alt poenget med fargeprofiler. Nei. Synes ikke det. Det kan til tider bli for mye farge, for mye rødlig farge. Dette bildet er tatt med 1600 iso i mørkt rom. Teppet er blått og hvitt. Windows fotogalleri viser overdreven rødtone i både teppet og ansiktet til barnet. Nero Photosnap viewer har en mye mer behaglig og riktig tone. Etter min mening. Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Nei. Synes ikke det. Det kan til tider bli for mye farge, for mye rødlig farge. Ut fra screendumpen du la ved er jeg forsåvidt enig. Og det er aldri noen garanti at profiler som følger med skjermer gir bedre resultat enn å ikke bruke profiler, men skal du vite at skjermen gir riktige bilder må du nesten ha en profil. De fleste skjermer gir mye riktigere farger hvis du bruker en (korrekt) profil. Det finnes flere måter å lage egne profiler på, både gratis programvarebaserte løsninger og hardwarebaserte. Finnes masse info om dette på nettet. Hvis du ikke bruker profiler og du synes at bildene generelt blir bedre uten så er du heldig og har fått et oppsett som fungerer rimelig bra. Men ut fra et eksempel kan man ikke trekke en slik konklusjon. Da kan det like gjerne være kameraet ditt som har valgt feil hvitbalanse og bildet med profil som er det mest korrekte ut fra hvordan kameraet har laget det. I det tilfelle er løsningen ikke å skru av profilen, men å sette korrekt hvitbalanse i et editeringsprogram. Lenke til kommentar
JULINGiKAKE Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Har en gammel crt skjerm fra Dell. Den var helt topp på den forrige pcen (windows xp), men på den nye med vista 64bit finnes det ikke drivere. Eneste drivere som finnes er fra 2001. Har valgt en annen crt driver fra dell til vista. Kan dette ha med at fargeprofilen blir feil? Skal uansett investere i en lcd skjerm snart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå