Gå til innhold

har jeg som sjofør ansvar for at bilen har forsikring?

knallper

Anbefalte innlegg

Hei. jeg var nettopp i en bilkrasj, ikke en alvorlig en. men jeg prøvdekjørte en bil som en kompis av meg som skulle kanskje kjøpe denne bilen. jeg var uheldig å krasjat, det ble ikke skade på bilen som jeg kjørte, men den andre mistet kontroll og traff autovernet. etter 2 månder fikk jeg regning på 28 000 fordi den bilen som jeg kjørte ikke hadde forsikring. Er det jeg som har ansvar for å betale skaden da? uansett om det ikke var min feil og?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg begrenset kunnskap om emnet, men siden jeg og familien min har prøvekjørt (og nå gått til innkjøp) av bil de siste dagene, så kan jeg dele hva jeg ble fortalt av forhandler. Bilen, selv på prøveskilt, er forsikret av forhandler. Problemet er at når du får en bil på prøvekjøring blir det skrevet ut en kjøreseddel, og står ikke ditt navn på den så er ikke nevnte forsikring gyldig.

Lenke til kommentar

Det stiller seg vel en smule annerledes sådan, men du som kjører har et objektivt ansvar å vite slikt før du setter deg bak rattet. Det må da vel ha kommet noen reaksjon på bileier, i og med at det er ulovlig uten minimum ansvarsforsikring? I alt burde du vel være takknemlig over at det ikke var personskader involvert. Ingen forsikring er bare et steinkast unna regress og gjeldsslave!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Litt fra BAL (bilansvarsloven):

14.2.3 Trafikkforsikring

Bilansvaret er regulert i lov 3. februar 1961 om ansvar for skade som motorvogner gjer (bilansvarsloven).

---

Det er vanligvis eieren som plikter å sørge for at motorvognen er forsikret, se bilansvarsloven § 15. ---

Bilansvarslova § 15

Bilansvarslova § 15 gir hjemmel for tvungen trafikkforsikring. Bestemmelsen bygger på et skille mellom prinsipal og subsidiær trafikkforsikringsplikt. Etter bestemmelsen er det eieren som har den prinsipale plikten, jf. første punktum, mens føreren eller brukeren har den subsidiære plikten, jf. annet punktum.

---

Lovens ordning er imidlertid at eieren uansett vil være underlagt et mulig regressansvar etter bilansvarslova § 13 og straffansvar etter § 20 dersom kjøretøyet er uforsikret.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Som sjåfør skal du forsikre deg om at alt er i orden før du starter bilen. I teorien skal alt fra lys til forsikring sjekkes. Så jeg er redd du må betale den regninga.

En bilfører er pliktig til å forsikre seg om at kjøretøyet er i FORSKRIFTSMESSIG stand, ikke om bileier har sine papirer i orden.

Eller mener du at om du låner en bil også skal påse at eieren ikke skylder årsavgift?

Lenke til kommentar
Med andre ord: Både fører og sjåfør har ansvar for at bilen skal være forsikret.

Derfor er det ikke alltid lurt å låne bil av andre man ikke kjenner.

Man kan jo ringe politiet først å høre om at alt er i orden.

Nei, det er ikke fører (om annen enn eier) som er ansvarlig for forsikringen. Fører er ansvarlig for kjøretøyets STAND. Et kjøretøy kan da utmerket være i forsvarlig og forskriftsmessig stand selv om det ikke er forsikret.

Lenke til kommentar
Med andre ord: Både fører og sjåfør har ansvar for at bilen skal være forsikret.

Derfor er det ikke alltid lurt å låne bil av andre man ikke kjenner.

Man kan jo ringe politiet først å høre om at alt er i orden.

Skjønner ikke hva hensikten med å ringe politiet skulle være, men jeg tror uansett de hadde blitt rimelig lei om folk skulle ringe dem hver gang man låner en bil... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...