Gå til innhold

Trenger jeg kjølepasta?


TRD4U

Anbefalte innlegg

En av mine datamaskiner er i følgende situasjon: På hovedkortet (Et MSI KT3 Ultra) sitter en Amd Athlon 1,6 GHz prosessor. Oppå den har jeg satt en relativt stor kjøleribbe med vifte. Men jeg har ingen kjølepasta i mellom ribba og prosessorkjernen (med unntak av de restene som allerede var der, men det var ikke mye). Kommer prosessoren til å bli kokt nå?

Jeg skal ikke overklokke, kun bruke maskinen til å skrive og surfe på internett, litt film-spilling (lett) og høre på musikk. Noen som har noen tips til hva jeg burde gjøre? Kan jeg klare meg uten pasta? (Dumt å kjøpe en dyr tube og så bare bruke noen få dråper... :ermm: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøleren er festet til hovedkortet og med lett internettsurfing under Vista (dog ikke veldig lenge), har temp. aldri vært over 50C. Jeg ble vel bare litt skremt til å begynnne med når temp. steg til 40C på bare noen minutter, men det virker ikke som det er noe problem og sikkert helt vanlig...

Lenke til kommentar
Kjøleren er festet til hovedkortet og med lett internettsurfing under Vista (dog ikke veldig lenge), har temp. aldri vært over 50C. Jeg ble vel bare litt skremt til å begynnne med når temp. steg til 40C på bare noen minutter, men det virker ikke som det er noe problem og sikkert helt vanlig...

 

socket a amd cpu er laget for å takle intil 90 grader.

 

norm idle er fra 35 til 50 grader...

 

har selv flere maskiner basert på amd socket a. 2x 3200+ 1x 2800+ og en 1600+ den siste ligger bare å samler støv da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Finn ut temperaturen på prosessoren og om denne ligger under 70C vil jeg tro at pcen vil overleve noen år.

Vil det si at slitasjen på pc'en er høyere hvis hovedkortet er utsatt for høy varme, selv om den ikke streiker med en gang?

 

Jeg har en kjøleribbe som jeg skal plassere på hovedkortet, det følger med kjølepasta, men det står ingenting om kjølepastaen i bruksanvisningen...

 

Jeg vurderer å bare la den gamle kjølepastaen være på, siden det ikke nødvendigvis er så lett å fjerne den, eventuelt prøve å fjerne den med kaffetrakterfilter dyppet i varmt vann, har lest at det skal funke.

 

Hvor problematisk er det å bruke den gamle kjølepastaen om den fortsatt er intakt? Vil den funke like god som ny?

Lenke til kommentar

Du burde ikke gjenbruke kjølepasta. Det at det ikke står noe om den i bruksanvisningen burde ikke ha noe å si.

 

Jeg ville brukt kjølepasta uansett!

 

Angående fjerning av gammel pasta, så er isopropanol ideelt å bruke. man får også kjøpt egne rensemidler, men det er egentlig ikke nødvendig.

 

Min tanke er at hvis man har kjølepasta, så taper man ingen verdens ting på å bruke den.

 

Edit: Tok meg den frihet å finne fram en billig kjølepasta. HER har du en helt ok pasta. Ikke stor tube. Den koster 20 kroner. Det er ikke mer enn en skjokolade koster. + 20 kroner i frakt fra England har du en god pasta til 40 kroner.

 

Jeg mener det er verdt det, fordi; 40 kroner for en tube pasta er billigere enn flere hundre for en ny prosessor ;)

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar
Edit: Tok meg den frihet å finne fram en billig kjølepasta. HER har du en helt ok pasta. Ikke stor tube. Den koster 20 kroner. Det er ikke mer enn en skjokolade koster. + 20 kroner i frakt fra England har du en god pasta til 40 kroner.

Da er det jo litt surt at den billige pastaen du linker til er utsolgt :thumbdown: . Står ingen ting om når den kommer tilbake på lager heller. Kan du linke til en billig pasta som butikken har på lager? :whistle:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da frisker jeg opp denne tråden med et nytt spørsmål. Jeg har et Asus P4C800-E Deluxe hovedkort, påmontert en Intel Celeron 2GHz prosessor. Problemet er at når jeg sjekker CPU-temp i BIOS får jeg beskjed om at den ligger rundt 62-70 grader, noe jeg synes er skremmende varmt :devil: . Idag innstallerte jeg Asus AiBooster, (nedlastet fra Asus sin hjemmeside) her får jeg derimot beskjed om at temp er rundt 35-40 grader, bektraktelig lavere og mye mer betryggende. Men nå er spørsmålet rett og slett hvem jeg kan stole på? Er det noe feil med programmet, BIOS eller sensoren som måler temperatur? Jeg er ikke plaget av at PC'en er treg eller viser andre tegn på overoppheting. Takk for hjelpen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...