Gå til innhold

favoritt våpenet ditt. si ditt fav. våpen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5,56mm nato ER det samme som 223. forskjellen er kulevekten og krutttype og mengde. men samme hylse og kulediameter.

 

om du har en ruger mini 14 eller 30,som bruker 223 og du får tak i noen billige nato 5,56mm patroner så kan disse fint brukes i denne børsa. det skal normalt sett ikke være noe problem.

 

man har noe man kaller for 222,det er samme kulediameter som 223,men er litt kortere i hylselengde. kanskje det var den du mente?

 

 

Som SiegHallo sier, er ikke 5.56 NATO lik .223. Samme diameter på kula men ikke likt kammer og ikke ladet til samme trykk.

 

Har du ett våpen med 5.56 NATO kammer, kan du skyte det og .223 Rem.

Er det kamret i .223Rem bør man IKKE skyte 5.56 NATO i den.

Skyter man 5.56 i ett 223 kammer, kan trykket øke med 15000psi+

Men du anser det som kanskje ok å skyte med patroner på opptil 70000psi i ett våpen beregna på 55000?

 

Ladedata i 5.56 NATO finner du ikke. De bruker krutt som ikke er tilgjengelig på markedet.

Hold deg til VV og andre slike

 

 

 

 

Største problemet jeg har med AUGen, er avtrekket som ikke er noe særlig bra. Orignalsiktet som er vist på bildet under, holder heller ikke mål i dag. Skulle man kjøpe en AUG i dag, bør man få den versjonen som har Picatinny skinne og sette på ordntlig optikk.

Lenke til kommentar

greit å få klarhet i det;) jeg lader ikke 223rem,men andre kalibere.

 

VV er det jeg bruker vanligvis, det er ganske rimelig krutt som funker som det skal.det eneste minus jeg kan sette fingeren på er at VV kruttet legger igjen forholdsvis mye slam i løpet.

 

er det noen andre som har erfart det samme?

 

 

ON TOPIC:

 

mauser k98 er også veldig god børse og veldig presis til å være standard infanteribørse.eneste minus er at den er blytung,må ha vært et helvete å bære. i dag er mauseren solgt rundt som samleobjekt eller til jegere. til en prislapp på under 2000kr så får du vanvittig mye børse for pengene. driftsikker til tusen og treffer der du sikter. mange lager også egne prosjekter ut av dem,der de bytter ut stokken og løpet blant annet.

 

M1 carbine er svært behagelig å skyte og en usedvanlig lett rifle.faktisk så lett at det nesten går ann å skyte med en hånd.under krigen var det ganske lite med kvalitetskontroller av våpnene og slarkete magasiner var vanlig. dette fører til at patronene har en tendens til å kile seg.

 

ruger 10/22 er en artig og billig "lekebørse". veldig liten og lett,samt brukervennlig og driftsikker.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

forskjellen er hylselengden. 7,62x51mm betyr at kulediameteren er 7,62mm og hylselengden er 51mm. for ak er 7,62mm kulediameter og 39mm i hylselengde.

 

dette er 2 helt forskjellige patroner som ikke kan byttes om hverandre. de vil ikke passe i kamrene,magasinene eller i låskassa generelt. eneste fellesskap er at begge bruker .30 kuler.

Lenke til kommentar
men har du la si en 1000 pakning med .30 kuler i 110 grain så kan disse kulene brukes til å lade begge patronene om du ønsker. begge bruker kaliber .30 (7,62mm) kuler.

 

Nja... 7.62x51 har riflingsdiameter .308" og 7.62x39 har riflingsdiameter .311" så det går ikke i alle våpen...

Lenke til kommentar

trodde 0.308 var standard .30 (7,62mm) jeg (altså kuler). hm, jaja. våpenet eksploderer ikke av den grunn. men du får en litt kraftigere rekyl pluss at løpet slites fortere ut.

 

så ak'n bruker 0.311 kuler. da vet jeg det også.

 

EDIT:

 

om du glemmer deg og lader et brett på 100 med 0.308 til ak'n så er ikke det noen katastrofe. den eksploderer ikke.

er det forresten noen sivile børser som bruker 7,62x39mm?

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

man kan ikke lade 22lr blykuler på en .30 brass. da må halsen crimp'es noe helt for jævli......hahaha. det blir om man får det til et smell. ok,men løpet vil bli ødelagt deluxe;)

 

det er knapt nok forskjell mellom 0.308 og en 0.311.

man hadde den samme feilen med de gamle original mauserne i 8mm. da folk som ladet ikke fant kuler som passet eksakt,men tilnærmet lik. litt tykkere i diameteren. man kunne skyte med den,men rekylen ble mer følbar samt at løpet ble fortere slitt.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
[...] hk 416, den er fiiiin

 

fiin? den er da stygg som en gummidukke! Jeg kan gå med på "praktisk", "funksjonell", "ergonomisk", "sexy" og kanskje til og med "presis" (mer presis enn hva 98% av forumfolket klarer å utnytte hvertfall*) men "FIIN"????

 

Begynner jeg kanskje å bli voksen, men en samlebåndsprodusert greie med støpte deler i plast.... :nei:

 

Tilbake til trådens tema: Husquarne rolling block i cal 12, ladet med messingpatroner med svartkrutt og blyhagl... nydelig :dribble:

 

 

 

 

 

 

 

*basert på OP regner jeg med det er hvertfall 1 aktiv DFS skytter her :)

 

 

 

det er ikke SÅ mye plast.

Lenke til kommentar

Den kjennes litt plastic fantastic ut jo =P

 

Men det gjør forsåvidt også MP-7, og jeg må ærlig innrømme at jeg fikk lyst til å prøve den da jeg fikk tafse litt på den på våpendepotet i fgtj. Ser for meg at den er en drøm å skyte med når det er hurtighet og presisjon på korte hold man er ute etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...