Gå til innhold

favoritt våpenet ditt. si ditt fav. våpen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det skal gå på rent utseende tror jeg at jeg må si CIS 50MG, men du kan jo tro jeg har skutt med en...

 

Av våpen jeg faktisk har skutt med må det bli AG-3. Jeg har riktignok ikke skutt med noe annet enn luftgevær og salongrifle fra før, og ingen av de våpnene var noe særlig, men jeg liker ag'en litt. Er noe med lyden av rekylfjæra.

Lenke til kommentar

Litt teit å kun nevne våpen man har skutt med, det ekskluderer jo bare folk fra debatten.

Favorittvåpen jeg har skutt med blir enten MG3 eller M72 panservern rakett. M109 selvdreven haubitzer (155 mm. kanon) er også oppe på lista :)

 

Et våpen jeg ikke har skutt med er hk 416, den ble gitt til folka som tok over etter mitt årskull i avdelingen. Ganske surt å være 1 år for tidlig. I tillegg er det FN SCAR

Begge er 2 moderne og modulbaserte våpen, det vil si at de kan styles like mye som bilene i "Pimp my ride".

Du kan dermed bruke forskjellige varianter, fra sniper til kompakt angrepsrifle ala m4 som kan bygges om i felt, i tillegg til at de har smartere design som innebærer mindre vedlikehold og flere skudd før du risikerer forkiling.

Scar er ikke vakker, men kul på sin måte. Jeg baserer ikke valget kun på utseendet da.

Lenke til kommentar
ak 47 er legendarisk ja, men den er ikke særlig bra, den er grei på 20 meteers avstand

ak'n fungerer brukbart på lengre hold enn dette. den har presisjon nok til å treffe menneskekroppen på 100m.dette er store målskiver,men det var det den var ment for.

presisjonen er ikke allverden,men det var den aldri ment for heller.

 

på 20m er den god,der skal alle rifler fungere godt.

 

men det kan hende du bare var uheldig med det våpenet du skjøt med,at det var veldig slitt i rillene.

Lenke til kommentar
AK-47 er bra ja, men ikke bedre en AG-<3. Pur tysk kvalitet, modifisert for den stolte, norske, kongelige armé.

ak-47 takler fullauto bedre enn ag3 gjør. ag3 blir for ukontrollerbar.

ag3 var godt for sitt bruk og leverer mer kraft enn ak'n. nå har jo hæren gått over til hk416 i 223. lettere kontrollerbar i fullauto og hurtig skyting,men treffer ikke like hardt.

Lenke til kommentar

[pirk]ikke .223, men 5.56 NATO. Samme kulediameter, men litt andre specs hva ladning angår [/pirk]

 

Jeg vil tippe at ak'n er mer håndterlig på fullauto fordi forskjellen blir mindre mellom enkelt- og flerskudd i forhold til ag'n. Når det er sagt har jo faktisk ag'n et litt kraftigere kaliber enn ak'n, så det kan vel ha en del å si.

Lenke til kommentar

AK-47 er mer håndterlig på helauto, og det er også en av dens sterkere sider som har gjort den så populær i konfliketer hvor sivile plutselig får muligheten til å bli gud, og peprer alt og alle med bly. Men igjen på den andre siden er vel ikke AG-3 hovedsaklig laget for de raske metallskurene som skyter i hytt og pine som man kjenner fra AKen.

Mens AKen blir brukt som en portabelt minimitraljøse effektiv på 100m avstand eller mindre, har AGen som stormrifle en effektiv rekkevidde på 200-400 m.

 

Når det kommer til holdbarhet, dvs hvordan våpenet klarer seg i forskjellige typer omgivelser er vel AKen ubestridbar. Man kan jo la den ligge i søla et år, kjøre over den med en stridsvogn og fylle den med sand, og etterpå bruke den, for å sette det på spissen.

 

Når man treffer noen med AGen så er det natta, så er litt skeptisk til den nye hk, men den leverer vel sikkert godt den og.

Lenke til kommentar
[pirk]ikke .223, men 5.56 NATO. Samme kulediameter, men litt andre specs hva ladning angår [/pirk]

 

Jeg vil tippe at ak'n er mer håndterlig på fullauto fordi forskjellen blir mindre mellom enkelt- og flerskudd i forhold til ag'n. Når det er sagt har jo faktisk ag'n et litt kraftigere kaliber enn ak'n, så det kan vel ha en del å si.

5,56mm nato ER det samme som 223. forskjellen er kulevekten og krutttype og mengde. men samme hylse og kulediameter.

 

om du har en ruger mini 14 eller 30,som bruker 223 og du får tak i noen billige nato 5,56mm patroner så kan disse fint brukes i denne børsa. det skal normalt sett ikke være noe problem.

 

man har noe man kaller for 222,det er samme kulediameter som 223,men er litt kortere i hylselengde. kanskje det var den du mente?

Lenke til kommentar

 

[pirk]ikke .223, men 5.56 NATO. Samme kulediameter, men litt andre specs hva ladning angår [/pirk]

 

Jeg vil tippe at ak'n er mer håndterlig på fullauto fordi forskjellen blir mindre mellom enkelt- og flerskudd i forhold til ag'n. Når det er sagt har jo faktisk ag'n et litt kraftigere kaliber enn ak'n, så det kan vel ha en del å si.

5,56mm nato ER det samme som 223. forskjellen er kulevekten og krutttype og mengde. men samme hylse og kulediameter.

 

om du har en ruger mini 14 eller 30,som bruker 223 og du får tak i noen billige nato 5,56mm patroner så kan disse fint brukes i denne børsa. det skal normalt sett ikke være noe problem.

 

man har noe man kaller for 222,det er samme kulediameter som 223,men er litt kortere i hylselengde. kanskje det var den du mente?

 

 

 

Som du sier er de utvendige målene det samme, men hylseveggen i natopatronene er tykkere og tåler dermed høyere trykk, noe de gjerne også er ladet til. Jeg ville være skeptisk til å legge militære 5.56-patroner i et sivilt 5.56-våpen.

 

Mer info på Wikipedia

 

I motsetning til 7.62x51mm NATO, som ble lansert sivilt som .308 Winchester to år før det ble tatt i bruk militært, men etter at patronen hadde blitt utviklet til det militære.

 

 

Steyr AUG har jeg aldri likt, synes den ser snål ut.

Derimot fikk jeg tafse på en MP-7 her forleden dag, og jeg må si jeg likte formatet. Fikk ikke skyte med den, men ser for meg at rekylen er heller fraværende. Dog var jeg ikke overbevist når det gjelder ladegrepet (m16-varianten).

Lenke til kommentar
[pirk]ikke .223, men 5.56 NATO. Samme kulediameter, men litt andre specs hva ladning angår [/pirk]

 

Jeg vil tippe at ak'n er mer håndterlig på fullauto fordi forskjellen blir mindre mellom enkelt- og flerskudd i forhold til ag'n. Når det er sagt har jo faktisk ag'n et litt kraftigere kaliber enn ak'n, så det kan vel ha en del å si.

5,56mm nato ER det samme som 223. forskjellen er kulevekten og krutttype og mengde. men samme hylse og kulediameter.

 

om du har en ruger mini 14 eller 30,som bruker 223 og du får tak i noen billige nato 5,56mm patroner så kan disse fint brukes i denne børsa. det skal normalt sett ikke være noe problem.

 

man har noe man kaller for 222,det er samme kulediameter som 223,men er litt kortere i hylselengde. kanskje det var den du mente?

 

 

 

Som du sier er de utvendige målene det samme, men hylseveggen i natopatronene er tykkere og tåler dermed høyere trykk, noe de gjerne også er ladet til. Jeg ville være skeptisk til å legge militære 5.56-patroner i et sivilt 5.56-våpen.

 

Mer info på Wikipedia

 

I motsetning til 7.62x51mm NATO, som ble lansert sivilt som .308 Winchester to år før det ble tatt i bruk militært, men etter at patronen hadde blitt utviklet til det militære.

 

 

Steyr AUG har jeg aldri likt, synes den ser snål ut.

Derimot fikk jeg tafse på en MP-7 her forleden dag, og jeg må si jeg likte formatet. Fikk ikke skyte med den, men ser for meg at rekylen er heller fraværende. Dog var jeg ikke overbevist når det gjelder ladegrepet (m16-varianten).

jajaj,selvsagt. men det skal normalt sett ikke være noe problem. fabrikkammo er ikke makset. de er gjerne ladet med startloads for at det skal være mest mulig sikkert.militæret baserer sikkert sine på max loads,ihvertfall noe som ligger tett opptil max load. noen geværer takler dette bedre enn andre,men som regel skal det ikke være noe problem. ved mindre du skyter veldig mye. normale 223 hylser og andre hylser i andre kjente kalibere tåler ganske mye juling. og produsentene rundt om i verden skjønner at det er hjemmeladere og folk som liker å skyte maxet ammo med riflene sine. så de fleste nyere geværer skal tåle militærammo temmelig brukbart. slik at sjangsen for at patronen smeller i kammeret er relativt liten. den største feilen som skjer,som fører til at våpen eksploderer er sakålte "dobbel-ladninger" der kruttdysen har dosert dobbel ladning i en patron,ved en feil. da smeller rifla i hendene dine.

 

men for alldel jeg skjønner poenget ditt,er riktig hva du sier. militær,hi-power ammo og annet hjemmeladet ammo som er max'a bør i aller høyeste grad benyttes i våpen som takler det ekstra "piffet" i ladningen.

 

gamle rifler skal man være litt ekstra forsiktig å mate grovere ladd ammo med,naturligvis man tar ingen sjangser.

 

er det noe sted man kan finne nato's 5,56mm ladedata? bare litt artig å vite hva og hvor mye de lades med,samt trimlengder osv.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...