Gå til innhold

favoritt våpenet ditt. si ditt fav. våpen


Anbefalte innlegg

Håper du med "etc" ikke mener å ta med f.eks de israelske elite styrkene (IDF) som er de med mest erfaring med nettopp krigføring i bymiljø.

De indiske elitestyrkene er vel ikke helt borte de heller? Eller elitestyrkene i Georgia?

 

Først, "IDF" er ikke en "elite styrke" men det Israelske forsvaret.

 

 

Det går ikke bare på om våpenet er egnet eller ikke for det norske forsvar.

Gjenkjøpsavtaler virker som er det som teller. De valgte etter nesten (hvis jeg husker riktig) 20 år med utredning et våpen som har et mye større overheng enn ønskelig for krigføring i by, men med bedre gjenkjøpsavtaler.

 

Rifle prosjektet startet vel i 1995 men så ble det lagt på is i noen år pga omstillinger og økonomi.

Når det gjelder våpen hos MJK/HJK så er det "egnethet" som betyr noe og IKKE gjenkjøp. Samme med de andre avd jeg nevnte. Hvor mange avdelinger bruker bullpup og hvor mange bruker konvensjonelle våpen i verden?

Btw, har du skutt med bullpup-våpen?

 

Fordelen med bullpup er at man får ett våpen med lengre løp til samme totallengde. Ulemper er at de fleste våpen kaster ut hylser til siden som fører til at man ikke kan bytte skulder ved skyting rundt hjørner. magasin bytter tar lengre tid. balanse er uvant for de fleste. Noen design som SA80 lar ikke utkastet konverteres til den anre siden med den følge at links skyttere må skyte fra høyre skulder.

Endret av Cardinal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ordet elite ble visst med i en klipp og lim, beklager :)

 

De aller fleste forsvar har pris som en stor faktor i valg av våpen, derav gjenkjøpsavtaler.

 

"Bullpup" våpen er enda et relativt nytt design i forhold til de mer tradisjonelle. Tiden vil vise i hvilken grad de slår an.

Vi får bare håpe at definisjonen av "egnethet" i forsvaret forandrer seg med tiden.

 

Niks, jeg har ikke skutt med noe "Bullpup" våpen, men har heller ikke behov for å bedrive krigføring i by. Ikke noe annet sted heller for den saks skyld.

Håper jeg får mulighet til å skyte med et selvsagt

 

Og nei, jeg har heller ikke fektet med lyssabel da jeg fremdeles har alle lemmer og begge ører på plass + at jeg ikke befinner meg i en film. Har dog en replika på hylla som jeg har viftet litt rundt med ;)

Lenke til kommentar
De aller fleste forsvar har pris som en stor faktor i valg av våpen, derav gjenkjøpsavtaler.

 

Joda for vanlige styrker men spesial styrker har som regel egne budsjetter.

 

"Bullpup" våpen er enda et relativt nytt design i forhold til de mer tradisjonelle. Tiden vil vise i hvilken grad de slår an.

Vi får bare håpe at definisjonen av "egnethet" i forsvaret forandrer seg med tiden.

 

Kommer ann på hvordan du definerer "relativt nytt design". Steyr AUG ble designet på tidlig -70tallet. Den første bullpup boltriflen kom i 1901. Halvauto i 1918...

Engelske forsvaret offisielt adopterte bullpup våpen i 1951 (EM-2 som ble designet i 1948-1950), men ble ikke brukt i praksis før denne ble byttet ut med FN FALen.

 

Så jeg er IKKE enig i at bullpup er "relativt nytt"

 

Niks, jeg har ikke skutt med noe "Bullpup" våpen, men har heller ikke behov for å bedrive krigføring i by. Ikke noe annet sted heller for den saks skyld.

Håper jeg får mulighet til å skyte med et selvsagt

 

 

Jeg har skutt noen hundre skudd med Steyr AUG, og i div AR15. I tillegg til noen tusen i SIG. Har også kjent på FNH F2000 og P90 og er ikke i tvil om at jeg foretrekker det konvensjonelle designet.

Lenke til kommentar
De aller fleste forsvar har pris som en stor faktor i valg av våpen, derav gjenkjøpsavtaler.

 

Joda for vanlige styrker men spesial styrker har som regel egne budsjetter.

 

"Bullpup" våpen er enda et relativt nytt design i forhold til de mer tradisjonelle. Tiden vil vise i hvilken grad de slår an.

Vi får bare håpe at definisjonen av "egnethet" i forsvaret forandrer seg med tiden.

 

Kommer ann på hvordan du definerer "relativt nytt design". Steyr AUG ble designet på tidlig -70tallet. Den første bullpup boltriflen kom i 1901. Halvauto i 1918...

Engelske forsvaret offisielt adopterte bullpup våpen i 1951 (EM-2 som ble designet i 1948-1950), men ble ikke brukt i praksis før denne ble byttet ut med FN FALen.

 

Så jeg er IKKE enig i at bullpup er "relativt nytt"

 

Niks, jeg har ikke skutt med noe "Bullpup" våpen, men har heller ikke behov for å bedrive krigføring i by. Ikke noe annet sted heller for den saks skyld.

Håper jeg får mulighet til å skyte med et selvsagt

 

 

Jeg har skutt noen hundre skudd med Steyr AUG, og i div AR15. I tillegg til noen tusen i SIG. Har også kjent på FNH F2000 og P90 og er ikke i tvil om at jeg foretrekker det konvensjonelle designet.

 

Forsvaret skiftet ut det elendige AG3 med hk416, greit nok, de fikk et bedre våpen, men ikke det beste.

Der kom nemlig prisen/gjenkjøpsavtalen inn i bildet og satte en stopper for det.

 

Hva du foretrekker er fullstendig irrelevant da det er din mening, og ikke nødvendigvis andres eller den mest logiske.

 

Min mening er at å plassere mekanismen foran eller over avtrekkeren er like gammeldags som flintlåsvåpen som ble introdusert rundt 1630. (Heisann kanskje "bullpup" er ganske nytt alikevel? :rofl: )

Lenke til kommentar

Jeg har forklart hvorfor, les postene mine igjen.

 

Selvfølgelig er det politikk innblandet i valget deres av våpen, men den er ikke altoverskyggende. De kunne valgt Steyr AUG eller andre lignende våpen, men de har selv utviklet ett som ser ut til at virker bedre til deres bruk og forhold.

 

Steyr AUG f.eks brukes av over 20 land

I linken står det litt mer om fordeler og ulemper også.

 

Tja hvis andre produsenter leverer bedre missiler (regner med at det er det du mente med "NSM"?) så bør de selvsagt velge dem. Man skal vel ikke ha dårlige våpen bare for at man produserer dem selv, skal man vel?

 

Nå sporer egentlig denne diskusjonen litt av. ;)

Lenke til kommentar
Jeg har forklart hvorfor, les postene mine igjen.

 

Selvfølgelig er det politikk innblandet i valget deres av våpen, men den er ikke altoverskyggende. De kunne valgt Steyr AUG eller andre lignende våpen, men de har selv utviklet ett som ser ut til at virker bedre til deres bruk og forhold.

 

 

Intressant. Så du sier at i Israel, som valgte bullpup, så er politikk ikke altoverskyggende (egenprodusert våpen ikke avgjørende faktor), mens feks i Norge som valgte konvensjonellt våpen, så er politikk avgjørende faktor (valgte pga gjenkjøp).

Og hvilke gjenkjøp er det du tenker mht HK416?

 

Og hvorfor bullpup er bedre har du heller ikke sagt en dritt om. Du kom med en påstand i ditt først innlegg:

Irriterer meg egentlig at forsvaret ikke valgte denne, eller lignende istedet for den lille softgun replica plastsaken de valgte. Den er ikke engang godt egnet for krigføring i byscenario da mesteparten av våpenet er foran avtrekkerbøylen (so to speak)

 

 

Så sa du ikke noe mer om fordeler før ditt siste innlegg hvor du henviste til Wiki (som forøvrig ikke er den beste kilden, denne er helt klart skrevet av en elsker bullpup)

 

La oss se på de fordel/ulempene de lister:

 

1: "The ability to shoot left-handed is often deemed less important than greater accuracy and smaller size. Otherwise, some bullpup designs address this issue by allowing the side of ejection to be switched during disassembly"

hvilken bedre presisjon? Ar15 har bedre presisjon enn en AUG. Og ja man kan bytte utkast på noen av våpna, men det hjelper ikke en dritt når man står foran ett gatehjørne i kamp. Hva skal du gjøre da? demontere våpnet og bytte utkast, gå rundt hjørnet igjen, demontere og konvertere tilbake igjen?

her vinner helt klart konvensjonelle våpen.

 

2: Dette vinner også konvensjonelle. Plata de prata om for SAR/Tavor kan gjøre forelen mindre men konvensjonelle

 

3: Balansen er vel stort sett en vanesak som de sier.

 

4: mag bytte er lettere med konvensjonelt design, punktum. Trening kan gjøre forskjellen mindre men i realiteten i Forsvar rundt i verden, så får soldatene ikke den treningen de trenger. Fra liggende posisjon er konvensjonelt betraktlig enklere å bytte magasin med!

 

5: Bullpup er betraktlig mer ukomfortable enn konvensjonelle, pga munningsblåst OG at man har kammeret rett under kinnet når man skyter. Motargumentet: "A closer muzzle blast and reduced bayonet reach can easily be fixed by using a longer barrel (with the added advantage of greater accuracy)": Første del stemmer for å vidt, med langt løp blir den mer komfortabel, men da mister man jo fordelen med kort våpen! Siste del er feil! Lengre løp gjir høyere fart som er bra på lengre hold men hvis alt annet er likt, så gir kortere løp bedre presisjon. Og skulle du påstå noe annet, vil jeg at du forklarer hvorfor ikke benkeskyttere bruker lengre løp på 100-200m konkurranser...

En annen ting er at det var snakk om bykrig og da er det snakk om å korte hol at presisjon ikke er en stor faktor.

 

Den ssiste kritikken mot bullpup stemmer også, men den er ikke den viktigte i mine øyne. Og ja, AUG ble lagd som "SAW". De de gjorde var bare å ssette på ett lengre og tykkere løp med tofot og ga en ett 42sk magasin. Problemet er bare at det magainet er så langt at liggene posisjon varierer fra å være ukomfortabelt til umulig....... Så en SAW ala Minimien er ikke mulig med bullpup, det beste man får til er noe ala Browning BARen.

 

 

En annen fordel for konvensjonelt design er at Immediate Action driller er lettere enn med bullpup.

 

tilslutt er det ett spørsmål jeg gjerne ville hatt svar på.

Vi har en sport i verden hvor man bruker slike våpen som i Norge heter "praktisk" og ligger under IPSC. Her teller presisjon, brukervenlighet (avtrekk, raske magasinbytter etc) og manøvrerbarhet i trange posisjoner veldig mye. Det gjelder å spare tiendeler av ett sekund overalt. Hvis bullpup er å fabelaktig på disse områder som du påstår, hvor er a konvensjonelle våpen som AR15 totalt dominerende? Ikke si gjenkjøp! :tease:

og joda bullpups som AUG har vært prøvd men de fant ut at AR15 var bere, mer presis og raskere i bruk...

Lenke til kommentar

Det ble ikke nevnt hvilke gjenkjøpsavtaler som var gjeldene da det ble informert om utskifting av våpnene, bare at det var en faktor. Kanskje det var som en del av en pakke, våpen + sikte?

 

Men da har du jo lest endel om "bullpup", da trenger ikke jeg forklare ytterligere.

 

Du blir nok ikke enig i mitt syn uansett, men det er nå mitt syn. Mange deler mitt syn, mange ikke.

 

Hvis du syns stort overheng er en fordel, for all del gå for det, jeg derimot ser det som en bakdel.

Lenke til kommentar
Det ble ikke nevnt hvilke gjenkjøpsavtaler som var gjeldene da det ble informert om utskifting av våpnene, bare at det var en faktor. Kanskje det var som en del av en pakke, våpen + sikte?

 

Men da har du jo lest endel om "bullpup", da trenger ikke jeg forklare ytterligere.

 

Du blir nok ikke enig i mitt syn uansett, men det er nå mitt syn. Mange deler mitt syn, mange ikke.

 

Hvis du syns stort overheng er en fordel, for all del gå for det, jeg derimot ser det som en bakdel.

 

 

jeg registrerer at du fremdeles ikke sier noe om alle de store "fordelene" bullpup skal ha.

 

 

Og hva mener du med "overheng"?

Lenke til kommentar
Det ble ikke nevnt hvilke gjenkjøpsavtaler som var gjeldene da det ble informert om utskifting av våpnene, bare at det var en faktor. Kanskje det var som en del av en pakke, våpen + sikte?

 

Men da har du jo lest endel om "bullpup", da trenger ikke jeg forklare ytterligere.

 

Du blir nok ikke enig i mitt syn uansett, men det er nå mitt syn. Mange deler mitt syn, mange ikke.

 

Hvis du syns stort overheng er en fordel, for all del gå for det, jeg derimot ser det som en bakdel.

 

 

jeg registrerer at du fremdeles ikke sier noe om alle de store "fordelene" bullpup skal ha.

 

 

Og hva mener du med "overheng"?

 

Overheng er det som er foran avtrekkerdelen på våpenet.

Stort overheng er ikke en fordel i bymiljø da våpenet automatisk blir lengre enn det trenger å være.

Lenke til kommentar
Overheng er det som er foran avtrekkerdelen på våpenet.

Stort overheng er ikke en fordel i bymiljø da våpenet automatisk blir lengre enn det trenger å være.

 

 

Ja bullpup er kortere men de alle andre ulempene veier ikke opp for det.

Og da du ikke svarer eller kommer med motargumenter, virker det som lengden er det eneste argumentet du har...

Lenke til kommentar
Overheng er det som er foran avtrekkerdelen på våpenet.

Stort overheng er ikke en fordel i bymiljø da våpenet automatisk blir lengre enn det trenger å være.

 

 

Ja bullpup er kortere men de alle andre ulempene veier ikke opp for det.

Og da du ikke svarer eller kommer med motargumenter, virker det som lengden er det eneste argumentet du har...

 

Det og balansen i våpenet. Et eksempel på balanse har vi

og her
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...

Den skarpskytterrifla uten sikter som hu politijentevampyren går berserk med i Hellsing. Den er min klare favoritt.

 

Av ordentlige våpen, så synes jeg MP5 ser fin ut. Om jeg av en eller annen merkelig grunn skulle fått behov for et altmuligvåpen hadde det blitt en sånn.

 

Har også sansen for konseptet med AK-9. Det skal visstnok være en Kalashnikov i 9x39mm med integrert lyddemper i løpet, men jeg har ikke klart å finne bilder av den. Den er visst ganske hemmelig. Eller kanskje de ikke hadde råd til å produsere den. Eller begge deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...