Reveenka Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg har spart til et bedre teleobjektiv... Men etter å ha sett gjennom bilder tatt siste året, er jeg kommet fram til at nr.2 på ønskelista mi; et macro-objektiv, skal komme først. Det er tett på jeg tar de fleste bildene mine, og jeg ønsker meg å komme tettere på småtteri, som støvbærere og iskrystaller. Kameraet er et Canon 400D. Jeg skal bruke det nye objektivet til foto av blomster og andre objekter som ikke stikker av, dessuten portretter av unger og hunder. Har sett på Tamron 90mm, Sigma 105mm, 50mm, 70mm og Canon 100mm. Men er usikker så det holder. Jeg har lest her på forumet om macro så øyet er blitt stort og vått, men andre spørsmålsstillere med (nesten) samme spørsmål, skal f.eks ta bilder av insekter. Så nå ønsker jeg meg gode innspill fra dere som kan mer enn meg! Fra før har jeg et Sigma 18-200mm 3,5-6,3; som er et OK all-round objektiv. Ble anbefalt å kjøpe med dette i stedet for kit-objektiv da jeg kjøpte kameraet, og har vært fornøyd med det kjøpet. Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Vil anbefale deg Canon EF-S 60mm macro. Perfekt til blomster og et fint portrettobjektiv. Skarpt og rimelig rask autofokus. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg vil også anbefale Canon EF-S 60mm f/2.8 macro. Dette objektivet blir bl.a. brukt av RandiA, sjekk oktoberfest-tråden hennes. Tom Lenke til kommentar
Reveenka Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Kan nok så absolutt være noe det, ja! Har tittet igjennom bildene til Randi igjen, og så nært støvbærere som hun er på sin St. Paulia; det vil jeg også Og er objektivet da også fint til portretter, og med en såpass grei pris, så har jeg vel kanskje en vinner her? Lenke til kommentar
arela Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) skal f.eks ta bilder av insekter. Jeg har spart til et bedre teleobjektiv... Kanskje 90,100 eller 105? Mange vil vel også gått lengre - Sigma 150. Du kan jo søke på f.eks flickr for å se bilder med de forskjellige objektivene, f.eks Tamron 90mm eller Canon 60mm edit - bokstaver hadde forandret seg Endret 3. januar 2009 av arela Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Reveenka, hva slags portretter tenker du på? arela, jeg tror at 90mm og lengre kan fort bli for langt til trådstarters bruk. For oss som ikke er innbarka portrettfotografer, så holder 50-70mm lenge, og når man ikke er interessert i insekter heller, da er det Canon 60mm f/2.8 det beste alternativet. Tom Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hvis ikke du ikke skal fotografere insekter (som lett flyr bort) stiller jeg meg bak Canon's 60mm. Jeg har ikke angret et sekund på at jeg kjøpte det. I sommer stod det klistret på kameraet konstant for allt fra snaps til landskap og makro. Kjempemorro objektiv å gå på tur i fjellet med. Lenke til kommentar
Reveenka Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 "Vanlige" portretter,- av typen som besteforeldre gjerne vil ha av barnebarna til jul. Og såkalte "championfotos" av firfotinger. Ellers leker jeg litt med portretter, når hhv datter, hund, katt eller høns er i humør til å leke med meg. Og så var det blomstene mine, da, og alle andre mulige detaljer. Jeg ser oftere detaljer enn helheter gjennom linsa når jeg er på tur. Hender også at jeg tar bilder av bier, men da er de allerede "dopet" ned, og ganske snille og rolige. Bruker gjerne stativet, men setter også pris på et objektiv som "samarbeider" håndholdt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Bruker gjerne stativet, men setter også pris på et objektiv som "samarbeider" håndholdt. Nok et argument for 60mm kontra lengre brennvidder. Det er heller ingenting i det andre du skriver som tyder på at du trenger lengre brennvidder. Tom Lenke til kommentar
Reveenka Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Takker for innspill og god veiledning! Da blir det nok Japan Foto og 60mm Canon. Etter hva jeg har sett rundt om, er vel det det absolutt billigste stedet? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Japan Photo er sikkert å kjøpe i fra. Vær oppmerksom på at objektivet kan være noe dyrere i butikk enn på nett. Men da slipper du fraktkostnadene, så det pleier å gå opp i opp. Tom Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Der må også være oppmerksom på at RandiA har brukt mellomringer på blomstene sine i den siste tiden. Det for og få frem "innmaten" i blomstene bedre/skarpere. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Der må også være oppmerksom på at RandiA har brukt mellomringer på blomstene sine i den siste tiden.Det for og få frem "innmaten" i blomstene bedre/skarpere. Det må hun nok bekrefte selv; men jeg tror ikke hun har postet noen blomsterbilder tatt med mellomringer enda. Og mellomringene ble vel bestilt etter oktoberfesten. Men det stemmer at hun har kjøpt mellomringer for å komme nærmere. Dvs. for å få en forstørrelse på større enn 1:1. Tom Lenke til kommentar
Reveenka Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Mellomringer er allerede planlagt, etter å ha titta på bilder på Flickr. Og objektiv allerede kjøpt, så nå er det bare å vente trofast ved postkassa. Har handla på Japan før, og de pleier å være raske, om jeg ikke husker feil? For oss her ute i de dype skoger, er det alltid billigst å handle på nett, byturer er ikke dagligdags for oss bønder :!: Gleder meg, jeg! Lenke til kommentar
arela Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Gratulerer - da er det bare å vente på Markens Grøde Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg melder meg på som gratulant. Du er heldig som er bonde i de dype skoger; der er det nok av motiver å ta av :thumbsup: Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå