Faddn Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Fikk instalert W7 med SATA i RAID mode. Den brukte litt tid til å loade setup fra DVD, men derfra gikk det,,, woops fort. Så far so good. Men noe rart skjedde da jeg forandret IDE til RAID i BIOD, en av min patrisjoner er borte. Jeg hadde en primer-partion som Vista lå på, nå er den borte, ingen spor etter den. Det var ikke noe viktig på den, men jeg skal se om jeg kan finne den. Ellers har alt funket griet, så langt, og det er 11.4GB free etter W7 + en del oppdateringer. Kan du legge ut hvor høye tall du får i atto nå? Lenke til kommentar
oba Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Har oppgradert min Vertex 60GB til ny firmware: Før oppgradering: Etter: Før oppgradering: Etter: Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) Dårlige nyheter. Jeg sitter på laptoppen nå. Fikk BSOD mitt på Nvidia's driver instalering ... og W7 starter ikke. Jeg får beskjed å srate fra DVD og kjøre "Repair " fordi W7 finner ikke disken. Jeg Started 3 ganger nå, ( fra instalasjons-DVD) men instalasjonen freezer også. Jeg vet ikke hva slags tull det er, men regner med at dette blir ikke noe moro fredgas- kvelen moro. EDIT: Dette kan like godt komme av Intel's RAID-controller også? Jeg har ikke brukt den før. Nå instalerer jeg Vista på den gamnle HDD, på det samme RAID for å teste/feilsøke. EDIT2: Vista instalasjon ser ikke(finner ikke) Vertex i hele tatt. hm.... Hva betyr dett? Disken er dø eller BIOS/RAID-setting har blitt ødelagt, eller hva .. hmm.. dette blir ikke moro .. EDIT3: Fikk instalert Vista på gamle HDD .. og det betyr at Intel RAID fungerer og det gikk bra så langt .... men når jeg går til "My Computer" i Vista, det er ingen tegn av Vertex .. den er bort ... men min første patrisjon so hadde forsvvunnet under W7, har dukket opp igen .. kan dette antyde en for for konflikt? Endret 13. mars 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) Hva har du forandret siden maskinen fant vertex sist? Har du eventuelt en annen maskin å sjekke den i, eller SATA-til-USB for å sjekke den som ekstern enhet? EDIT: gå i administrative verktøy å se om du finner vertex i diskbehandling. er det partisjoner på den? Endret 13. mars 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) Første gang bare dukket opp av seg selv, ingenting spesielt. Nå er det ikke å finne noe sted, hverken i my computer, eller i disk mangment .. totalt borte. Noe har skjedd da jeg forandret IDE til RAID, og instalerete W7 på Vertex. Jeg hadde 3 patrisjoner på en F1 750GB, men min første petrisjon (Vista) forsvant etter jeg instalerte W7 på Vertex . Nå er den tibake igjen under fresh Vista install, men Vrtex har forsvuvvet, jeg tror det er noe tull her, men vet ikke helt hva, ennå. Hva betyr dette? EDIT: jeg tror at dette kan ha noe med X58-chipset å gjøre. Istalerte Itel chipset deriver for Vista, og vooooops nå Vista ser alle 4 patrisjonene mine, inkludert Vertex . Agså fikk bytte SATA porten, og .. voooops W7 startet akkurat som ingenting har skjedd. Skal jobbe litt videre med dette, med det virker at dett har her mer med X58-driveren å gjøre enn vertex . Jobber videre .. skal boote i W7 (forsiktig) og instalere X58-driveren og se hvordan det går. Endret 14. mars 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 @sam : Siden du har X58 kort, så bør du disable strømsparings funksjoner i BIOS fordi de funksjonene reduserer SDD ytelsen. Sjekk på Tomshardware for mer info. (de brukte riktig nok Intel SSD) Lenke til kommentar
iMarius Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 @dune:Hvilke instillinger har du i BIOS? (IDE, AHCI, eller RAID?) Det jeg fant av instillinger som er relatert til det du spør etter er: Onboard SATA/IDE mode ctrl mode = IDE SATA RAID/AHCI Mode = Disabled SATA PORT 0-3 Native mode = Disabled Jeg tror ikke det er noe feil der? Det kan nok hende at mitt Gigabyte DS3R ikke helt takler VERTEX`en pga dårlig kontroller (ICH9R), så jeg skal få lånt en SATA-kontroller til en kompis bare for å se om det blir mer stabilt. Det er bare en SATA 150-kontroller, men det burde ikke ha noe å si utenom at det blir dårligere hastighet? For stabiliteten har det vel ikke noe å si? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Prøvde å installere W7 fra Vista, men den ga BSOD igjen, og forsvant igjen. Den forsvinner fra BIOD etter BSOD, men en gang byttet jeg SATA-port og det var tilbake, ander gangen jeg dsiabled jMidron og lagret BIOS og det var tilbake igjen. Det virker til å "funke" nå, men jeg tør ikke å instalere W7 før jeg finner ut hva er årsaken til disse BSOD. Flere melder om tilsvarende problemer med FW1199 på OCZ-forumet, hvor jeg postet mitt problem også, og venter på svar. @Betroz: Ok, bra tips. Jeg var ikke klar over det. Flere ting jeg bør passe på? Endret 14. mars 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Anv Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Dune, I praksis er forskjellen at SATA 150 har lavere båndbredde så det skal ikke ha noe å si for stabilitet, kun for ytelse. Vertex ser ut til å yte best når kontrolleren er i RAID mode, har du prøvd det? ICH9R er ikke så veldig forskjellig fra ICH10R så du burde ikke ha noen større problemer med dette. Er maskinen 100% stabil i utgangspunktet, ser at du klokker. Lenke til kommentar
iMarius Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Dune, I praksis er forskjellen at SATA 150 har lavere båndbredde så det skal ikke ha noe å si for stabilitet, kun for ytelse. Vertex ser ut til å yte best når kontrolleren er i RAID mode, har du prøvd det? ICH9R er ikke så veldig forskjellig fra ICH10R så du burde ikke ha noen større problemer med dette. Er maskinen 100% stabil i utgangspunktet, ser at du klokker. Jeg har ikke klokka systemet nå nei. Jeg har bare glemt å endre signaturen min. Pcen er for øvrig dønn stabil når jeg ikke bruker Vertex til OS-disk. Så det du mener er at jeg burde endre Onboard SATA/IDE mode til RAID? har det noe for seg når det gjelder stabilitet da? Jeg trodde man bare skulle bruke raid-mode når man faktisk brukte disker i raid jeg. Endret 14. mars 2009 av Dune1982 Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Er det noe spesielt man må sette opp på Intel RAID? Det virker at min yter dårligere på RAID (jeg fikk en del bedre tall på IDE mode). Jeg gikk i RAID-setup menyen (I BIOS), men ble ikke veldig klokk av det. Er det noe spesielt man må sette opp for RAID? Det kan ha andre årsaker også, men den yter ikke like bra etter jeg forandret til RAID. Endret 14. mars 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Anv Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Dune, I praksis er forskjellen at SATA 150 har lavere båndbredde så det skal ikke ha noe å si for stabilitet, kun for ytelse. Vertex ser ut til å yte best når kontrolleren er i RAID mode, har du prøvd det? ICH9R er ikke så veldig forskjellig fra ICH10R så du burde ikke ha noen større problemer med dette. Er maskinen 100% stabil i utgangspunktet, ser at du klokker. Jeg har ikke klokka systemet nå nei. JEg har bare glemt å endre signaturen min. Pcen er for øvrig dønn stabil når jeg ikke bruker Vertex til OS-disk. Så det du mener er at jeg burde endre Onboard SATA/IDE mode til RAID? har det noe for seg når det gjelder stabilitet da? Jeg trodde man bare skulle bruke raid-mode når man faktisk brukte disker i raid jeg. Vanskelig å si hva som kan være galt, har du sjekket i Event logg? Du trenger ikke å sette diskene i RAID selv om du har kontrolleren i RAID mode. Jeg bruker å sette til RAID mode så slipper jeg å reinstallere senere dersom jeg ønsker å gå over til raid. Du får prøve den kontrolleren du har lånt og se hva som skjer. Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Har du insstallert Intel Matrix Storage Manager og driver? Kan godt hende det hjelper. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Er det noe spesielt man må sette opp på Intel RAID? Det virker at min yter dårligere på RAID (jeg fikk en del bedre tall på IDE mode). Jeg gikk i RAID-setup menyen (I BIOS), men ble ikke veldig klokk av det. Er det noe spesielt man må sette opp for RAID? Det kan ha andre årsaker også, men den yter ikke like bra etter jeg forandret til RAID. Du trenger i prisippet bare å endre til RAID mode i BIOS. Det er opp til deg selv å definere raid i raid bios. (Ctri+I under boot) Hva mener du med at du fikk bedre tall? SSD varierer hele tiden så forskjeller på noen få % kan du ikke bruke som grunnlag for å si at det ene er bedre enn det andre. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Er det noe spesielt man må sette opp på Intel RAID? Det virker at min yter dårligere på RAID (jeg fikk en del bedre tall på IDE mode). Jeg gikk i RAID-setup menyen (I BIOS), men ble ikke veldig klokk av det. Er det noe spesielt man må sette opp for RAID? Det kan ha andre årsaker også, men den yter ikke like bra etter jeg forandret til RAID. Du trenger i prisippet bare å endre til RAID mode i BIOS. Det er opp til deg selv å definere raid i raid bios. (Ctri+I under boot) Hva mener du med at du fikk bedre tall? SSD varierer hele tiden så forskjeller på noen få % kan du ikke bruke som grunnlag for å si at det ene er bedre enn det andre. Jeg får disse nå, bare limte resultatene fra 2 tester (en med 64 og en med 128 sector som i bilde tittelen ble feil i full fart. De skal byttes om) i RAID Mode. Begge er en god del dårligere enn IDE mode. Men det kan ha andre årsaker også, bla. dette er ikke på samme SATA-port (flyttet fra 3 til 6) og dette er på en ny fresh install av Vista 64bit, SATA-port 6: Jeg tok de andre på Vista 64bit SP2-beta, SATA-port 3, som så mye bedre ut: Vertex 30GB, FW 1199, Index:off. Offset 64 (sectors) : offset 128 (sectors) : Endret 14. mars 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Anv Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Sam_Oslo, Er du sikker på at du setter offset på korrekt måte med DISKPAR? I og med at du bruker Vista er det mye enklere å bruke DISKPART. Åpne CMD som administrator DISKPART [enter] LIST DISK [enter] SELECT DISK n (hvor n er nr til SSD'en) CREATE PARTITION PRIMARY ALIGN=n (n er offset i KB) EXIT Før du kan gjøre dette må du enten slette partisjonen på SSD'en i Disk Management eller kjøre en DELETE i DISKPART. (hvis du ikke er sikker på DISKPART så sletter du partisjonen i Disk Management) Prøv gjerne å installere IMSM, det kan ha betydning. Sjekk også at absolutt alle drivere er installert for HK. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Alignmet er utført riktig. Det er jeg nesten sikker på, men jeg vet HK mangler en del drivere. Fikk nettopp Vista opp, og jeg vet at jeg installerte X58 Chipset-driver, men utover det mangler en del. Jeg laster ned SP1 nå, og skal ta drivere etter dette. Hva er de viktigste HK-drivere som virker på dette? Jeg vet ikke hvor jeg finner IMSM for mitt HK ennå, men skal se etter. EDIT: Jeg leser nå i manualen, og jeg har nok slurvet en god del med RAId-drivere. Det gikk litt for fort her, og jeg skal se nærmere på dette. Endret 14. mars 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Anv Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 IMSM *burde* være på installasjons CD/DVD'en til hovedkortet. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Jeg har brukt IDE-mode hele tiden, og må innrømme at jeg er noob på RAID-greine. Leser i manualen at jeg må installere RAID-drivere for OS (hvor jeg ikke har gjort), og jeg mangler en del andre saker for RAID også. Jeg har en mistanke at Vertex'n er grei nok, men jeg har slurvet en god del med RAID-setup og derfor opplever disse problemen. Kan dette forårsake så store problemer som jeg har hatt( BSOD og disken forsvinner total)? EDIT: På anen side min gode og gammeldags HDD funker helt fint (jeg har brukt det bare en dag, men har gjort masse rat uten noe problemer) på samme kontroller, og dette forvirrer meg litt om hva kan være årsaken. Jeg kommer til å installere alle drivere (med litt roligere tempo denne gangen) og prøve igjen. Endret 14. mars 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Både DFI og Intel forslår at man bruker F6-metoden for installering av RAID-driver på OS. Jeg har ikke floppy drive, men har USB-penn. Ingen steder står noe om hvordan man kan bruke USB. Alternative metoder for installering av Intel Matrix Storage Manager på Vista/W7? EDIT: Fikk installert den gjennom Windows.. det gikk bra. her er link til download hvis noen andre trenger det: http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/ Endret 14. mars 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå