Gå til innhold

OCZ Vertex SSD

Anbefalte innlegg

For å gi en sammenlikning ved generell bruk:

Du har en standard nyere 1TB harddisk (som vi går ut fra).

Velociraptor er 50-60% raskere.

Vertex er 5-10x raskere

Intel x25-E er 10-50x raskere (avhengig helt av arbeidstypen).

Til dere som har prøvd disse alternativene: Hvordan føles hastigheten rent subjektivt? (Ikke ytelsetester og tall men følelse beskrevet med ord)

Jeg har bare prøvd vanlig 7200 rpm vs raptor og syntes ikke forskjellen var større enn at det var litt merkbart i starten men ellers ikke noe å hoppe i taket eller betale 1500 kr for. Jeg regner med at hakket opp fra raptor til vertex føles som myyyye større, men at hakket opp fra vertex til intelen føles omtrent som like slapt som mellom 7200rpm og raptor. Håper på en god subjektiv beskrivelse. :)

Sitter selv på en Intel X25M, og gikk fra 3xRaptorX 150gb til denne. Et ord som lettest beskriver førsteinntrykket, er ordet "Umiddelbart" eller "Instant", allt av programmer åpnes nemlig slik...

Et glimrende eksempel er Eventviewer, med selv en rask mekanisk, oppleves det som mye tygging og relativt tregt, på SSD sitter jeg å humrer i skjegget hver gang jeg åpner den ucachet. Firefox åpnes, rett etter desktop dukker opp etter en boot, som om det var rett fra minne.... Cod4, er ikke verdens treigeste spill å loade map's med, de skal ha for effektivitet her, men her gjør SSD samme jobben som rett fra minne, helt rått å det går unna..

Jeg kjører Server 2008 64bit, og dette har alltid opplevdes som relativt treigt å boote, veldig mye mer HD jobbing enn det meste annet jeg har testet, pauser for nettvetk etc.. SSD gjør jobben unna i en fei, noe man merker godt under hovedinnlasting, som går over 3x så fort, pausene for ditt og datt som nettsøk o.l. er der fremdeles, dog føles mer greit når booten generellt bare flyr unna.

Benchene og tallene deres satt litt til side, så er SSD av god kvalitet virkelig morro, og man trenger ikke windows caching idet hele tatt. Nesten litt skam at man ikke kan hindre ting fra å lagres i minne, for med SSD er det så raskt at det hele virker veldig bortkastet :innocent: .

For disse som sitter med vista, og ikke gjør noe med superfetch, ei heller bryr seg om at det som flyttes til minne faktisk kommer fra HDD etter hver eneste boot, så er denne selvsagt med på å utgjevne forskjellen mellom SSD og HDD i alminnelig åpning av vanlige progs. Dette er ikke tilstede i server 2008 default, og derfor kan jeg med sikkerhet si at SSD er som skapt for dette OS, siden det "skalerer" på diskytelsen. For powerusers, som disabler allt dette selv, uansett OS, vil nok oppleve forskjellen større enn "nettbanken/surfe only" brukerne, men sånn er det jo i det meste...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott tråd :thumbup:

Mine 4x30GB Vertex er i posten ennå. De har strandet i nabokommunen og jeg er heldig om jeg får dem på plass i PC'en i morgen... Sannsynligvis må jeg vente til Mandag.

Sam, jeg mistenker at total IO pr second er litt lav.

Jeg tror GullLars kan svare skikkelig på dette spørsmålet. Kanskje du kan prøve å poste denne i SSD-tråden hans?

Lenke til kommentar

@SAM: Det kommer ann på.

Kjørte du testen med alle tre mønstrene samtidig, eller er det der et av mønstrene?

De tre oppsettene er beregnet å kjøre hver for seg, en av gangen.

Hvilke er det du har testet med her? (alså hva står på venstre siden i access specifications?)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg kjørte alle 3 i samme slengen, LOL.

Jeg har prøvd å sette til SATA portene til RAID eller AHCI, og begge ga BSOD ved Vista oppstart. Skrudde tilbake til IDE, og synes at windows start har blitt mye tregere. Skal prøve å finne ut hva forgår med min gode og gamle HHD ført, og kommer til å kjøre litt mer tester på SSD litt senere.

Lenke til kommentar
Jeg kjørte alle 3 i samme slengen, LOL.

Jeg har prøvd å sette til SATA portene til RAID eller AHCI, og begge ga BSOD ved Vista oppstart. Skrudde tilbake til IDE, og synes at windows start har blitt mye tregere. Skal prøve å finne ut hva forgår med min gode og gamle HHD ført, og kommer til å kjøre litt mer tester på SSD litt senere.

Du må installere OS med IDE, AHCI eller Raid, du kan ikke bytte mellom disse etter OS er installert. Det sies vel på OCZ forumet at Raid er tingen på Vertex, enten du har 1 eller flere disker. Når det gjelder AHCI, så annbefales dette ikke til Vertex, noe som er synd, siden det normalt gir bra fordeler. Ved single mekaniske disker, så tjener du en god del ved å installere den på AHCI modus først som sist, og med vista/srv08/win7 trenger man ikke F6 drivere...

Lenke til kommentar
Vertex 30GB, FW 1199, Index:off.

Offset 64 (sectors) :

crustalmark.th.jpg

offset 128 (sectors) :

crustalmark1282.th.jpg

Også en på 2048 sectors

crustalmark2048.th.jpg

2048 sectors tok ikke mer plass, men 128 virker til å være litt bedre. Eller mistolker jeg tallene? Forslag til hvilken er best å beholde og forbedringer?

Lenke til kommentar

Det er så liten foskjell at jeg tror ikke jeg ville brydd meg om det. De små variasjonene der kan du få mellom 2-3 omganger på samme instillinger. Det største utslaget jeg kan se er 4-5MB/s sekvensielt og ca 5-10% på små blokker. Det virker som 128 sektorer ga best tall ja, så da kan du sikkert gå for det.

Har du prøvd HDtach med 32MB sektorer? Eller random access testen der?

Du kan også prøve 4KB 100% les, og så 100% skriv IOmeter oppsettene jeg har lagd for å se om det utgjør noen forskjell der. De er 100% random i motsettning til ATTO som er 100% sekvensiell.

Lenke til kommentar

Jeg satt ofsett til 128 sectors på vertex 30GB, og selv om jeg kunne alltid fikse/teste litt mer, men dette virker til å ha en "bedre enn forventet" ytelse, og jeg sier meg nøyer med det.

Jeg tror den vil yte mer hvis jeg setter SATA port til RAID eller AHCI. Den er på IDE nå.

Jeg har også ett par Jmicro(eller noe i denne duren) SATA-porter også, men jeg hører at de er ikke noe tess.

Hva er beste mener dere for W7-system diske, IDE som er nå? Intel RADI, AHCI, eller Jmicro?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
JMicon, NEI :p

Ikke ta ACHI, OCZ har ikke optimalisert vertex for det, du får bedre resultater med raid.

Takk, da sier vi raid På Intel. Jeg skal prøve å installere W7 64bit nå, og vil gi tilbakemelding om ytelse-endringer. Hittil har jeg tatt alle testene på Vista 64bit (SP2 beta).

Lenke til kommentar

Jeg plages med min vertex.. klikker hele tiden og partisjonen bare forsvinner :/ Det første jeg gjorde da jeg fikk disken var å skifte til nyeste firmware, men jeg skifta tilbake etter at den var så ustabil. Det ble imidlertid ikke bedre når jeg skiftet tilbake.. Jeg skal nå til å begynne med min fjerde re-install...

Lenke til kommentar
Jeg plages med min vertex.. klikker hele tiden og partisjonen bare forsvinner :/ Det første jeg gjorde da jeg fikk disken var å skifte til nyeste firmware, men jeg skifta tilbake etter at den var så ustabil. Det ble imidlertid ikke bedre når jeg skiftet tilbake.. Jeg skal nå til å begynne med min fjerde re-install...

Prøv HDDErase 3.3, slett og reinstate Vertexen tilbake. Husk å sette kontrolleren til IDE før du bruker det.... http://www.pcper.com/article.php?aid=669&a...xpert&pid=6 info her.... Dog ikke 100% sikker på om det programmet funker på Vertex, men tipper det går fint...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Ourasi,

Flashing av FW gjør det samme som HDDerase gjør samtidig som den oppgraderer SSD'en.

Jau, den sletter, men noe kan ha gått galt, HDDErase tar 20 sekunder, og er en en "failsafe" løsning for å finne ut om den er defekt eller ei.. Etter en erase, på Raid kontrolleren, så burde ting funke optimalt... Tvi Tvi;)

Lenke til kommentar

Fikk instalert W7 med SATA i RAID mode.

Den brukte litt tid til å loade setup fra DVD, men derfra gikk det,,, woops fort. Så far so good.

Men noe rart skjedde da jeg forandret IDE til RAID i BIOD, en av min patrisjoner er borte. Jeg hadde en primer-partion som Vista lå på, nå er den borte, ingen spor etter den. Det var ikke noe viktig på den, men jeg skal se om jeg kan finne den.

Ellers har alt funket griet, så langt, og det er 11.4GB free etter W7 + en del oppdateringer.

Lenke til kommentar

Har vært bortreist noen dager, har hatt 30 GB Vertex forhåndsbestilt fra ps.no siden 06.01.09 men venter fortsatt på varer.

Har ps.no hatt 30 GB vertex inne uten å sende meg de 3 jeg hadde forhåndsbestilt ? !

eller er det kun komplett som hadde de inne omkring den 11 ?

Lenke til kommentar

Det virker som om komplett overbøy PS fra leverandøren og rappa mesteparten av forsendinga. Det er sikkert derfor komplett tok seg et par hundre kroner bedre betalt...

Lurer på om jeg skal sende en mail til PS og bråke siden de har hatt 2 bekreftede datoer, men ikke fått de ennå, mens de som bestilte fra komplett har allerede fått... Kanskje det er mulig å få et avslag for å ha ventet så lenge... :hmm:

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...