Gå til innhold

OCZ Vertex SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

120gb vertex bestilt, muligens en til senere for raid0 :)

 

OCZ 120 GB SSD 2,5" S-ATA II 64MB c

Vertex Series, Read/Write 200/160MB/s

Antatt levering: 03.03.09

 

 

Er jo lov å drømme om at de har den da :)

I allefall vet jeg hva jeg skal til helgen\neste uke ;)

Endret av Noty
Lenke til kommentar
Hvis du tenker på Titan så har den vært diskutert i SSD tråden.

Den er billig, og yter greit, men den blir veldig varm. Vertex yter 2-3 ganger bedre, og blir ikke varm. Hvis du vil ha en egen diskusjon om Titan så kan du lage en tråd om det ;)

 

2-3 ganger bedre? Har du noen tall på det? I så tilfelle er det jeg som må vurdere Vertex.

Lenke til kommentar
2-3 ganger bedre? Har du noen tall på det? I så tilfelle er det jeg som må vurdere Vertex.

Det er PCmark vantage tall, og "workstation" pattern fra IOmeter. Dette er det som gir det du føler som faktisk ytelse. Det vil være mest åpenbart der det er litt random write også. Hvis du sjekker SSD tråden så er det mange linker til benchmarks rundt side 45-50.

Lenke til kommentar
Siden denne hører best hjemme her så tar jeg denne her og linker fra SSD tråden.

 

Henda i været alle som har en ordre på OCZ Vertex stående hos en norsk nettbutikk. (de som vil kan si hvor mange og hvilken størrelse)

:w00t: :w00t:

2 stk 30GB Her

Raptoren min vil ikke mer. Jeg trenger derfor en ny OS disk og har bestilt en 64GB vertex til dette formålet

Lenke til kommentar

Fikk leveringsbekreftelse fra netshop på min 120gbvertex, den er plukket og pakket :D

 

Skal bli digg å teste den, har ikke bestemt meg om jeg går for vista 64 eller w7 64 enda.

 

W7 skal vist ha bedre ssd støtte enn vista etter hva jeg har lest rundt omkring på nettet.

Lenke til kommentar

30\60 GB vertex har mindre catche enn 120\250GB 32MB mot 64MB.

Så 120\250 yter litt bedre enn 30\60.

 

Min vertex 120GB har pasert Oslo på sin vei nordover i landet til meg.

Håper å få hentet den på lørdag da jeg ikke er hjemme fra jobb før sent på fredag.

Da blir det endel tester regner jeg med :)

Lenke til kommentar
30\60 GB vertex har mindre catche enn 120\250GB 32MB mot 64MB.

Så 120\250 yter litt bedre enn 30\60.

 

Min vertex 120GB har pasert Oslo på sin vei nordover i landet til meg.

Håper å få hentet den på lørdag da jeg ikke er hjemme fra jobb før sent på fredag.

Da blir det endel tester regner jeg med :)

 

Kommer en ny FW som gjevner ut ytelsen mellom 30/60gb og 120/250gb, dvs. at ytelsen går opp på 30/60gb og at 120/250 blir den samme, også da med like god I/O på dem alle.. Så med den gode skaleringen på raid0 med SSD, så kan det se ut som det kan lønne seg med flere små enn en stor, fra et rent ytelses syn dah...

 

Kilde: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=52226

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Virker som 2-3x 30gb i raid på onboard raid kontroller er svinaktig kjapt for penga.

 

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=52216 <- viser til 440MB/s write 570MB/s read i ATTO Disk Benchmark med 3x30GB Vertex på en ICH10R kontroller (finnes bl.a. på Asus Rampage II Extreme). Så fremt man har HK med rett kontroller ser man på ca 4000,- for en 90GB svimlende rask OS/spill-disk.

 

Skal så evig ha hvertfall 2x når jeg setter sammen ny maskin i løpet av året.

Endret av rhym
Lenke til kommentar

Det gleder meg at mange som synes jeg var gal som ga 10.000 for 2x Mtron Pro 7025 32GB i slutten av august nå selv vurderer å bruke en del lapper på SSD selv :p

Selv om en 30GB vertex (som koster ca 1200kr) ser ut til å yte litt bedre enn hver av mine Mtron 32GB (som jeg ga 5000 for hver av), så angrer jeg ikke på at jeg kjøpte de. De har bragt meg mye glede :D

Og nå skal jeg alså ha 2 30GB vertex også, der en skal ende opp i laptoppen, og den andre enten som dedikert til spill, eller i HTPC vi har i stua.

Jeg tror at i løpet av 2009 vil SSD havne på handlelista til aller fleste PCbyggere.

Lenke til kommentar
Virker som 2-3x 30gb i raid på onboard raid kontroller er svinaktig kjapt for penga.

 

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=52216 <- viser til 440MB/s write 570MB/s read i ATTO Disk Benchmark med 3x30GB Vertex på en ICH10R kontroller (finnes bl.a. på Asus Rampage II Extreme). Så fremt man har HK med rett kontroller ser man på ca 4000,- for en 90GB svimlende rask OS/spill-disk.

 

Skal så evig ha hvertfall 2x når jeg setter sammen ny maskin i løpet av året.

 

ICH9R/ICH10R, som er ytelsesmessig like, med samme spesifikasjoner, finnes i P35/X38/P45/X48/X58, så de aller fleste med Intel hovedkort, får slik ytelse (ICH8R er også SATAII, og finnes i bla. P965, men litt usikker på om de støtter allt ICH9R/10R gjør, som f.eks. WBC, men båndbredden pr. port er lik).

Det samme gjelder selvfølgelig med AMD og nForce hovedkort med SATAII og raid.

 

Så de aller fleste vil kunne utnytte minst 3 Vertex SSD veldig bra, og kanskje fler også.. I raid0, som er det de fleste vil bruke når de raider OS disker, så funker onboard SATAII raid0 meget godt, og spesiellt bra med Vertex som har bra med cache. Fordelen hardware raid hadde med sin onboard cache på SSD med lite eller ingen cache, blir nå like lite gjeldene som med mekaniske disker som stort sett alltid har brukbart med cache. Det er først ved andre og mere krevende raid oppsett med mange disker (f.eks raid5/6) det vil være stor fordel med hardware raid PCIe type løsninger, eller med veldig mange disker i raid0, selv om hardware raid0 også kan være noen få % vassere enn onboard i noen situasjoner med få disker.

 

De som har rimelig moderne hovedkort, kan fint kjøre flere vertex i raid0, og få like fine scores med 3x30gb Vertex som han på OCZ forumet, så lenge de har mulighet for WBC. Hva den totale båndbredden den enkelte SATAII kontrolleren har fått tildelt/klarer, finner vi nok ut når noen forsøker seg med 4 eller flere vertex disker. Jeg tipper den er betydelig høyere enn det enkelte spekulerer i, men siden jeg ikke har funnet offisielle speccs på det enda, må det testes først før jeg tør si noe sikkert........

 

Som GullLars nevner, får man nå bedre ytelse for ca. 2400,- enn det man fikk for 10 000,- for få måneder siden. Dette betyr nok ikke så mye for de som vasser i penger, men er svært så hyggelig for oss som ikke gjør det, selv om vi måtte vente litt for å kunne nyte det vi også...

 

Det eneste jeg nå er litt bekymret for, er at de fleste nettbutikkene nå setter opp prisen på 30gb utgaven. Men, da får pengene mine gå til de som ikke setter dem opp, for det blir mange hundrelapper av å gå fra f.eks 3x1199,- til 3x1450,-.....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Hm, høres nesten ut som dette er diskene en bør vurdere. Har laget meg en PC som lager nær sagt ingen lyd nå, men har en F1 1TB stående og dure. Vil helst ha den i filserveren, ja. Har gledet meg til den dagen jeg kan bruke SSD til OS-disk.

 

Lurer på hvor raskt disse faller i pris. Jeg føler jeg trenger 120GB for OS, programmer og spill, men det er enda for dyrt for meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Lurer på hvor raskt disse faller i pris. Jeg føler jeg trenger 120GB for OS, programmer og spill, men det er enda for dyrt for meg.

De faller som steiner, prisen var nær det dobbelte for 6 mnd. siden. 120Gb vertex'en er forøvrig fin den, mere cache minne enn 30/60Gb utgavene også. Antagelig er 120Gb (og 250Gb) de to beste som alenedisker (dvs. ikke RAID).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...