Gå til innhold

OCZ Vertex SSD

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Wiper er i beta og ihht poster på OCZ er ytelsen svært variabel.

Dvs alt fra lynrask til ubrukelig, det ser ut som at de med IDE har bedre tider genrelt og AHCI er svært variabel.

Bruker selv å reflashe, noe som tar tid men det er det verdt, ytelsen er merkbart bedre etter dette.

(ev. kan man kjøre HDDerase men det er i praksis like mye styr)

edit:

det ryktes at den nye FW kanskje skal støtte TRIM men det er høyst usikkert, den skulle vært sluppet allerede men det er den ikke. Kanskje den kommer i dag.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Støtter ikke den vi har idag TRIM da? Er ikke Wiper og TRIM det samme?

Joda for all del, kjører både re-flash og HDErase ved re-installasjon osv.. Men ikke alltid like praktisk når jeg faktisk ikke ønsker å bli kvitt dataene som ligger på disken :p

Nå skal uansett min Vertex 120GB i retur etter jeg har hatt mye ustabiliteter med den, flere uforklarlige bluescreens som jeg aldri opplevde før jeg gikk over til Vertex i den bærbare, føles litt "laggy" til tider osv.. Ingen av disse symptomene er på min stasjonære så jeg har vell vært uheldig med den 120GB Vertex disken, har da prøvd med forskjellige align, forskjellige firmware osv osv.

Så det blir heller en Intel X25-E SLC i den bærbare :)

Lenke til kommentar

Wiper kjøres som en applikasjon og du bestemmer selv når du ønsker å kjøre den.

TRIM er integrert med OS og kjører uten at du merker noe (i teorien)

Mao gjør de forsåvidt samme sak men wiper er en nødløsning inntil TRIM er på plass.

Har selv 3 Vertex (250, 120 og 60( og har forsåvidt vært fornøyd, de krever dog mer vedlikehold enn Intel'n.

Merker som sagt stor forskjell i respons etter hver "reset".

Å kjøre en E i den bærbare er jo litt råflott ;-) men klarer du deg med plassen er den helt super. Vær klar over at M'en i praksis yter vel så bra men holdbarheten til SLC er jo tungtveiende.

Lenke til kommentar
Der var V1.30 sluppet

Link

Den krever 1275 eller nyere for å beholde data (ta backup uansett)

Den er DOS basert ;-), endelig.

Ingenting er sagt om TRIM :-(

Jeg tenker jeg skal flashe mine 2 30GB vertex i dag fra en ukjent tidligere verson. Kan denne kjøres fra en USB-penn? Og hvis jeg trenger en bootable USB / CD kan noen gi link til et sted jeg kan laste ned?

Lenke til kommentar

Hadde satt 1000 kr som grense hvor mye jeg gadd å betale for en brukendes SSD, så jeg slo til på Netshop sitt tilbud her i helgen. Var skeptisk når det stod ubekreftet levering til de den 4, men tenkte at det gjorde vel ikke noe om det ble utsatt uansett da jeg har eksamensperiode nå. Men disken kom faktisk inn til de i går eller noe slikt, så da blir det SSD i morra tenker jeg. :D Har kjørt Ubuntu live-usb de siste 2 ukene så det var jo en hyggelig overraskelse.

Lenke til kommentar

Hva med SuperTalent sine SSDer? De er jo identiske med Vertex'ene. I firmware'en deres står det "1. Adds support for TRIM command" bl.a. i changelog'en. (Merkelig hvis ikke Vertex'ene ikke har den i boks ... )

Jeg har bestilt en på 64GB som jeg regner med at jeg får i morgen og lurer på om jeg slipper å tenke på Performance Refresh Tool/Wiper hvis jeg har den siste firmware'en på plass?

Er det noe jeg trenger å tweak'e i BIOS/Windows7?

Lenke til kommentar

Vertex har ikke TRIM enda ihht Tony.

Han har enda ikke postet changelog men jeg regner med den er identisk med ST's.

(OCZ hevder jo at de har en egen FW men det er ingen tegn som tyder på det, iallefall ikke per i dag)

Det er nok ikke lenge til TRIM støtten kommer.

Nå er det ingen andre som offisielt har implementert det enda så det er jo ikke slik at OCZ henger etter, de var vel bare litt tidlig ute med å annonsere det og kunne ikke levere den nå.

Det viktigste er at det virker *når* det kommer.

Mtp Wiper så kan den nok med fordel kjøres av og til men ikke overdriv.

edit:

Husk at Wiper er i beta og ikke alltid fungerer slik den skal.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Får oppdatere Supertalent ssd'ene mine nå da :D

Forresten så er det fikset i den nye firmwaren som punkt nr1.

1.1 Enables fixing of failed firmware installation characterized by “Yatapdong Barefoot ROM ATA”

Det var dette som drepte den ene Ultradriven min :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Hmmmmm ....

Sjekk denne da ...

Hva tenker du på?

TRIM support var lagt til i 1370 men er ikke implementert, den returnerer bare "OK" men gjør ingen ting, desverre.

Det Tony snakket om på forumet var at

"Feature Add : NAND cleaner (launderer) function is implemented."

var i changeloggen, uansett, den er ikke implementert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...