Gå til innhold

OCZ Vertex SSD

Anbefalte innlegg

Spørsmålet om pagefile og superfetch vil variere med maskinvare og bruksområde. Harddisk-ytelse, mengde tilgjengelig harddiskplass, størrelse på RAM, og hvor store/mange programmer du pleier å kjøre.

Pagefile:

PROs: Gir mer tilgjengelig RAM så du kan kjøre fler og større programmer om du har lite fysisk RAM

CONs: HDD/SSD er mye tregere enn RAM, spesielt HDD. Fører til mye disk-aktivitet.

Skrur du av pagefile vil ikke windows kunne dumpe logg til disk ved fatal systemfeil (BSOD), og programmer kan krasje/bli terminert om du går tom for ledig RAM, eller maskinen kan krasje. (om du har nokk RAM, og ikke bryr deg om logg ved krasj, så er det ingen grunn til å bruke pagefile)

Superfetch:

PROs: Det går raskere å åpne de mest brukte programmene, spesielt merkbart på harddisker og trege (CORE og Jmicron baserte) SSDer.

CONs: Bruker diskplass, fører til ekstra unødvendig disk-aktivitet, spiser RAM (blir behandlet som ubrukt RAM, så det har ikke så mye å si).

SSDer med god nokk random write og god random read får ikke så mye ytelsesøkning siden de allerede er gode på random read.

Til antilope, jeg vil si pagefile av, og superfetch har ikke så mye å si. Hvis du får problemer med for lite minne skrur du bare pagefile på igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet om pagefile og superfetch vil variere med maskinvare og bruksområde. Harddisk-ytelse, mengde tilgjengelig harddiskplass, størrelse på RAM, og hvor store/mange programmer du pleier å kjøre.

Pagefile:

PROs: Gir mer tilgjengelig RAM så du kan kjøre fler og større programmer om du har lite fysisk RAM

CONs: HDD/SSD er mye tregere enn RAM, spesielt HDD. Fører til mye disk-aktivitet.

Skrur du av pagefile vil ikke windows kunne dumpe logg til disk ved fatal systemfeil (BSOD), og programmer kan krasje/bli terminert om du går tom for ledig RAM, eller maskinen kan krasje. (om du har nokk RAM, og ikke bryr deg om logg ved krasj, så er det ingen grunn til å bruke pagefile)

Superfetch:

PROs: Det går raskere å åpne de mest brukte programmene, spesielt merkbart på harddisker og trege (CORE og Jmicron baserte) SSDer.

CONs: Bruker diskplass, fører til ekstra unødvendig disk-aktivitet, spiser RAM (blir behandlet som ubrukt RAM, så det har ikke så mye å si).

SSDer med god nokk random write og god random read får ikke så mye ytelsesøkning siden de allerede er gode på random read.

Til antilope, jeg vil si pagefile av, og superfetch har ikke så mye å si. Hvis du får problemer med for lite minne skrur du bare pagefile på igjen.

Takk skal du ha for skikkelig bra og forkladende svar! var akuratt et sånt svar jeg hadde håpet på :) nå skjønte jeg en del mer også ;) TAKK!

Lenke til kommentar

Ok, akkurat fått en vertex 60gb i hus. Installerte win7 på den og siden jeg leste at denne ordner med alignment selv gjorde jeg ikke noe med vertexen før install. Resultatet ble litt merkelig:

DISKPART> list partition

Partition ### Type Size Offset

------------- ---------------- ------- ----------

Partiton 1 Primary 100 mb 1024 kb

Partiton 2 Primary 59 gb 101 mb

Antar at partition 1 er satt slik at disken ikke skal bli helt full, men hvordan blir alignment med denne. Er det 1024kb over hele disken?

Lenke til kommentar

Win7 av en eller merklig grunn setter opp en 100MB system partisjon og en annen til resten. Det man må gjøre under install av Win7 er å slette partisjon 2, klikke på partisjon 1 og velge "expand" så får du hele disken som ên partisjon. Du kan selvsagt bruke partisjonerings verktøy i Windows også til å forandre på det.

Lenke til kommentar

Hvordan ser man hvilken FW man har? evt har jeg 1.1?

mine kommer opp som OCZ-vertex 1275 ATA device. Men jeg finner ingen måte å sjekke det opp mot firmware versioner (1.1 format o.s.v.)?

edit: nevermind, leste guiden :p

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Et spørsmål som muligens er litt på kanten i denne tråden. Men regner med at det er her jeg får best svar.

I følge flere nettsteder skulle OCZ lansere Summit-serien SSD i slutten av april.

http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...7&Itemid=38

Denne serien skal ha spesifikasjoner som til en viss grad overgår Vertex?!

Men så ble det plutselig stille?!

Noen som har snappet opp noe om hvor det ble av OCZ Summit?

Lenke til kommentar

Summit har det vanskelig med å konkurrere mot vertex på pris pr ytelse. En test fra Anandtech viser at Vertex slår summit på IOPS og les max, men summit vinner på kontinuerlig sekvensiell skriv.

Summit blir derfor hovesaklig interresant om du trenger mer enn 100MB/s skriv og er villig til å betale for det.

Vertex har også fordelen å være tilgjengelig (også i form av Supertalen Ultradrive som er en klone), og kommer også i mindre kapasiteter (mener jeg på).

Corsair P256 bruker samme innmat som Summit, men kommer bare i 256GB og vil derfor være uinterresant for mange.

Lenke til kommentar
Etter tilogmed 1275 og nyere så trenger man ikkje å bruke jumper for å oppgradere firmware :)

Men man må fortsatt formatere om man skal oppgradere til nyere fw?

Jeg har 1275 på min 30gb vertex og synes disken min har blitt tregere nå i det siste.

Lenke til kommentar

En re-flash av Vertex skal gi deg tilbake ytelsen og det er ikke nødvendig med formatering eller reinstallering.

I teorien skal man kunne gjøre en ny flash av FW uten å miste data fra og med 1275, men jeg anbefaler at man tar backup.

Mao, har du 1275 eller nyere kan du rett og slett flashe på nytt for å få tilbake mesteparten av ytelsen.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Hadde problemer med ytelsen på Vertex etter noen dager, som jeg har postet tidligere.

Idag leste jeg litt rundt på OCZ sitt forum i en ledig stund, og kom over CCleaner-trikset, hvor man bruker CC til å wipe free space.

Kjørte CC, og så var plutselig ytelsen bedre, ingen hakking i EVE eller i andre spill lenger :D

Så får vi se hvor lenge det varer.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg inrømme at jeg ikke har fulgt så mye med i tråden, men er det noen som har brukt wiper.exe fra OCZ? Den bruker TRIM til å "resette" alt det ubrukte av disken, slik at den blir rask igjen. Det funker veldig bra for mange, visstnok.

Jeg har prøvd den selv, og merket at disken ble kjappere, men jeg har ikke bencha den før/etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...