MrLee Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Huff nå ser jeg at W7 ikke støtte punkbuster enda. Da blir det mer aktuellt med Vista 64bit. Setter ja da manuellt offset på 128k (ved 128k stripe) på hver disk før jeg lager raidet? ikke akkurat rett tråd da: evt. vil det være svært vanskelig å få Vista og W7 dualboot når jeg allerede har vista på en konvensjonell SATA disk fra før av som jeg gjerne kan beholde installasjonen av? Endret 9. mai 2009 av MrLee Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Ikke noe problem med dualboot. Når du nå innstallerer W7 på en annen disk vil en meny i bootmanager automatisk bli generert som gir deg valget om hva du vil starte av OS ved boot. Jeg har fremdeles den "gamle" Vista-installasjoen min som jeg kan velge ved boot om noe skulle gå ad dundas med W7 og SSD. Når du lager en raid-disk vil de to ssd'n bli slått sammen og oppføre seg og synes som bare én disk. Du velger bare stripestørrelse én gang. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Tenkte mest på offset, om Vista ikke fikser det på samme måte som W7? Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Er jeg ikke sikker på men tror Vista fikser det selv. Om ikke så er det en smal sak å fikse alignment/offset før installasjon av OS. Det meste du trenger å vite vil du nok finne her: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/fo...splay.php?f=186 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Tar deg bare noen få sekunder å fikse det med diskpart, gjør det rett før installasjon av Windows og du er på den sikre siden! Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Tenkte mest på offset, om Vista ikke fikser det på samme måte som W7? Bare du oppretter/lager/format "all the above" partisjonen i Vista setup, så setter den alignment/offset automatisk, enkelt og greit Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 At den setter det automatisk betyr vell ikke nødvendigvis det samme som at den setter til det som er ideelt? Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Nei, ikke nødvendigvis. Så om noen har den perfekte aligment for W7 2x30 gb så mottar jeg det med omhyggelige takkebevegelser. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 At den setter det automatisk betyr vell ikke nødvendigvis det samme som at den setter til det som er ideelt? Etter meget nøye testing, så er nok default offset helt på linje med allt annet, så lenge man kjører 1-2-4-6 disker etc.. Det er svært lite å hente på å ikke kjøre standard offset i Vista/Win7, og jeg har testet dem alle.... Merk at dette er med X25 raid0 og singeldisk, og ikke Vertex, men de fleste rapporterer samma resultatene med disse... Lenke til kommentar
Pop Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Fikk installert og testet W7 i helga. Kjører nå dualboot, med XP og W7på hver sin Vertex 30gb. Testet med CrystalMark og fikk ingen relevant forskjell i ytelse mellom OSene. De varierer noe, men det kan variere fra boot til boot og de "vinner" like mange av testene i CrystalMark. Forskjellen var atskillig mer synlig ved oppgradering av firmware fra 1199 til 1.10. Begge installasjonene er med standard formatering og alignment. Lenke til kommentar
antilope118 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Hei! jeg har bestilt meg en vertex 60gb til å ha os & programer/spill på. lurer da på en ting: når jeg instalerer vista x64, er det noen tweeks eller noe jeg børr tenke på? det er sikkert noen som har svart på dette tidligere, men jeg syntes det er ganske tungt å lese igjennom alle 32 sidene i denne tråden. er ekstrem fersk når det gjelder SSD så hadde vært fint om noen forklate kort hva jeg børr gjøre. Om jeg bare kan instalere os på vanlig måte eller om jeg bør skifte noen instilinger eller noe?? siden jeg har 8gig ram bør jeg skru av pagefile?? trenger virkelig noen tips her. takk. Endret 11. mai 2009 av antilope118 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 antilope118 : Viktigste er å ikke defragmentere din SSD. SuperFetch servicen kan du slå av. Lenke til kommentar
antilope118 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 antilope118 : Viktigste er å ikke defragmentere din SSD. SuperFetch servicen kan du slå av. hva er SuperFetch? er det det samme som pagefile?? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 antilope118 : Viktigste er å ikke defragmentere din SSD. SuperFetch servicen kan du slå av. hva er SuperFetch? er det det samme som pagefile?? SuperFetch er ikke det samme som pagefile. SuperFetch cacher noen filer som skal gjøre at dine mest brukte programmer starter raskere, men denne er laget for vanlige harddisker. En SSD er rask nok, så du trenger ikke ha SuperFetch på da. Men siden du ikke visste hva det var, så vet jeg ikke om jeg bør råde deg til å rote i Services. Men du finner SuperFetch servicen under "Services" i Administrative Tools i kontroll panelet. Sett den til "Disabled". Lenke til kommentar
antilope118 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 antilope118 : Viktigste er å ikke defragmentere din SSD. SuperFetch servicen kan du slå av. hva er SuperFetch? er det det samme som pagefile?? SuperFetch er ikke det samme som pagefile. SuperFetch cacher noen filer som skal gjøre at dine mest brukte programmer starter raskere, men denne er laget for vanlige harddisker. En SSD er rask nok, så du trenger ikke ha SuperFetch på da. Men siden du ikke visste hva det var, så vet jeg ikke om jeg bør råde deg til å rote i Services. Men du finner SuperFetch servicen under "Services" i Administrative Tools i kontroll panelet. Sett den til "Disabled". ok men da lurer jeg på to ting. hva er ulempen med å ha superfetch på "enable" når jeg har SSD? og jeg børr skru av pagefile ikkesant?? Takk for alle svar btw. hjelper skikkelig Lenke til kommentar
Anv Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Det er delte meninger om pagefile skal brukes eller ikke. Jeg bruker pagefile og pagefile yter utmerket på en god SSD. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Det er vel ikke ett spørsmål om ytelse med slitasje på disken, er det ikke? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Hverken disker eller SSDer slites nevneverdig av sidevekslingsfil. Det kan potensielt skape problemer dersom du ikke har den. Jeg ville hatt den slått på, men stilt relativt liten. (~2 GB) Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg har aldri på pagefile, og jeg har platedisker 4gb minne er nok for det meste. Lenke til kommentar
antilope118 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) To enkle spørsmål med svaralternativer: 1) Med mine specs (se signatur) jeg børr ha pagefile: a) av b) på c) har ikke så mye å si. 2) Med mine specs (se signatur) jeg børr ha superfetch: a) av b) på c) har ikke så mye å si. [edit: er ikke meningen å virke komanderende å kjip, takk igjen for svar;)] Endret 12. mai 2009 av antilope118 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå