GullLars Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Fra artikkel (nevnt tidligere også)Oz sin SSD mister ytelsen sin når disken er blitt fullt opp or dette kan heller ikke reverseres ved å frigjøre plass igjen. Vertex er optimaliser for båndbredde kontra rask levering av data, så tror det er grunnen til at du merker ytelsesproblemer i spill. Problemene med disken står godt detaljert i artikkelen. Hvis du leser hele den artikkelen du linker til der vil du se at Anand sier OCZ har byttet optimaliseringen fra kun båndbredde til en god balanse mellom båndbredde og IOPS, og med nyere firmware har de nå fokusert mye mer på IOPS. Tidligere firmware utgaver av vertex hadde mer degradering over tid, men degraderingen er nå redusert til et nivå der den vil holde seg mye raskere enn en velociraptor selv i "degradert" eller "brukt" tilstand. Hvis du setter deg inn i arkitekturen av SSD vil du se de fleste SSD har dette problemet, og noen har fikset det. Problemet stammer hovedsaklig fra mangel på TRIM kommandoen og et fenomen som kalles patologisk skriving. Jeg har skrevet en mindre "avhandling" om dette i en annen tråd, men orker ikke å finne det eller gjenta det nå. Jeg fåreslår du leser de 4 anbefalte SSDartiklene i signaturen min pluss SNIA og kommer tilbake med spørsmål i SSD-tråden om du lurer på noe etter det Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Hvis du setter deg inn i arkitekturen av SSD vil du se de fleste SSD har dette problemet, og noen har fikset det. Problemet stammer hovedsaklig fra mangel på TRIM kommandoen og et fenomen som kalles patologisk skriving. Jeg har skrevet en mindre "avhandling" om dette i en annen tråd, men orker ikke å finne det eller gjenta det nå. Jeg fåreslår du leser de 4 anbefalte SSDartiklene i signaturen min pluss SNIA og kommer tilbake med spørsmål i SSD-tråden om du lurer på noe etter det Jeg kom over denne tråden ved drive-by så måtte nevne artikkelen til Serpensis. Har han fortsatt mulighet for å rette stutteringen til OCZ Vertex? Endret 7. mai 2009 av hishadow Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 TRIM beta test...32BIT windows looks 100%, 64Bit windows now 90% OK.Update 22-4-2009, new version wiper 0422 posted for test. http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=54770 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg kom over denne tråden ved drive-by så måtte nevne artikkelen til Serpensis. Har han fortsatt mulighet for å rette stutteringen til OCZ Vertex? OCZ Vertex har ikke stuttering. Stuttering er et fenomen man kan oppleve på enheter som ikke klarer mer enn ~100 random write IOPS, vertex klarer greit over 1000. Stuttering kan også skje med harddisker dersom disse blir utsatt for kontinuerlig random write raskere enn de får tømt cache til disk. Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 OCZ Vertex har ikke stuttering. Stuttering er et fenomen man kan oppleve på enheter som ikke klarer mer enn ~100 random write IOPS, vertex klarer greit over 1000. Stuttering kan også skje med harddisker dersom disse blir utsatt for kontinuerlig random write raskere enn de får tømt cache til disk. Jeg tviler ikke på din ekspertise men Serpensis har uansett dette problemet og mistenker Vertex. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg har hørt om ustabiliteter ved èn bestemt firmware av vertex, men aldri stuttering. Kan du få personen som har opplevd stuttering til å kjøre en benchmark i CrystalDiskMark, HDtune, og HDtach? Hvis det er noe galt i oppsettet burde det komme fram med èn gang. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Fikk mine to 30gb vertex'er idag. Satte dem opp i RAID0 med 128kb stripestørrelse. Installerte så Windows 7 RC 64 bit. Kjørte så Crystaldisk og ble megaskuffet med tallene Seq: 251/188 512k: 245/208 4k: 28/28 Flashet selvsagt til FW 1.1 Må da være noe galt her. Skal ikke seq være over 400 mb/s? Har Asus P5B Deluxe med ICH8R. Kan da ikke være raid-kontrolleren som maxer på bare to disker? Endret 9. mai 2009 av Tommelom Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Fikk mine to 30gb vertex'er idag. Satte dem opp i RAID0 med 128kb stripestørrelse. Installerte så Windows 7 RC 64 bit. Kjørte så Crystaldisk og ble megaskuffet med tallene Seq: 251/188 512k: 245/208 4k: 28/28 Må da være noe galt her. Skal ikke seq være over 400 mb/s? Har Asus P5B Deluxe med ICH8R. Kan da ikke være raid-kontrolleren som maxer på bare to disker? Så ikke så sprekt ut dette. Har du skjekket at alignment er gjort og at "Advanced Performance" er på i Device Manager? Slå også på "Volume Write Back Cache" i Intel Storage Manager og bruk v8.7 eller v8.8 versjonen av denne. Test igjen, gjerne med litt flere "bencher"... Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Seq read økte til 350 mb/s med Write back cache, så takk for den. Men hvor i Device manager slår jeg på "Advanced performance"? Og hvordan får jeg sjekket hva alignmet er og om det er gjort riktig? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Seq read økte til 350 mb/s med Write back cache, så takk for den. Men hvor i Device manager slår jeg på "Advanced performance"? Og hvordan får jeg sjekket hva alignmet er og om det er gjort riktig? I device manager velger du "Disk Drives" og høyre museklikker på Raid0 stripa, på Policies ser du Advanced Performance, huk på allt du kan i Policies.. Alignment ser du dersom du starter Command Prompt, skriver "Diskpart", "list disk" for å se nummeret Raid0 stripa har, så "Select disk 0" der "0" er nummeret raid stripa har. Til slutt skriver du "List Partition", da ser du offset=xxxx, dette tallet poster du her... Har endel erfaringer med ICH8R selv, og mener å huske at 128kb stripe ikke var det beste på denne. Stripestørrelse bør du selv teste ut, for å se hva Vertexene trives best med. Ville nok også tatt en runde med TRIM utility til OCZ etter en installasjon av OS, bruksanvisning finner du på OCZ forumet ... Endret 9. mai 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) I win 7 er det bare "Enable write caching" under policies og det er aktivert. Er kanskje det samme. På offset står det: 1048576. Får sjekke ut stripestørrelsen om alt det andre er riktig og ikke blir bedre. Sjekka rundt og flere plasser så jeg at de anbefalte 128. Jeg hadde iallefall ikke noe valg for høyere. TRIM fungerer foreløpig verken med Raid eller 64bit OS Endret 9. mai 2009 av Tommelom Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Til både "hishadow", "GullLars" og alle andre interesserte, takk for hjelpen så langt Jeg har en OCZ Vertex 30GB, som jeg kjører Win XP Pro 64-bit, 4GB RAM, pluss diverse annen hardware, ingen andre lagringsmedier foruten en DVD-brenner. Jeg opplevde feilfri ytelse de 2-3 første døgn med Vertex-disken, men siden har det bare gått nedover. Jeg tolker det som "stuttering"; ved skriving blir lag stadig værre, og maskinen henger. Jeg har tatt ut Vertex-disken, og satt i en snurredisk igjen - jeg gidder ikke å ha en maskin som ikke yter. Når det er sagt, tror jeg at noe av problemet kan ligge i hovedkortet, hvilket er et litt eldre hovedkort fra ECS. Standard MB i en HP-maskin. Når jeg kommer hjem fra jobb imorgen skal jeg forsøke å sette vertexen på et vassere MB. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) I win 7 er det bare "Enable write caching" under policies og det er aktivert. Er kanskje det samme.På offset står det: 1048576. Får sjekke ut stripestørrelsen om alt det andre er riktig og ikke blir bedre. Sjekka rundt og flere plasser så jeg at de anbefalte 128. Jeg hadde iallefall ikke noe valg for høyere. TRIM fungerer foreløpig verken med Raid eller 64bit OS Poenget var ikke å kjøre høyere enn 128kb stripe, men mindre, f.eks. 32-64kb. Men uansett, alignment er riktig, og 128kb stripe er greit nok for de fleste, selv om enkelte onboard kontrollere kan prestere bedre under andre størrelser.. TRIM utility fra OCZ har sine begrensninger tydligvis.. Last ned ATTO og post en screen av et run på default settings, bare for å se sekvensiell les/skriv i en annen bench enn crystal... Endret 9. mai 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Jo, jeg regnet med at jeg evt. skulle kjøre mindre striper. Jeg tenkte jeg bare skulle nevne det. Når jeg ser målingene her, så ser det jo ikke så ravgæli ut. Testa min 1 TB Samsung og den maxa på 116 mb/s les. Men vil jo få så mye ut av diskene jeg kan når jeg først har dem. Takker veldig for din hjelp Ourasi. Den har vært uvurdelig. Får bare håpe jeg ikke opplever det samme som Serpensis om et par dager. Man burde flytte Prefetch og superfetch fra ssd'n også har jeg sett. Hvordan kan man få gjort det? Endret 9. mai 2009 av Tommelom Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Tommelom : Pene tall! Prefetch skal du ha på. SuperFetch er en service du må/bør disable. Ellers må du aldri defragmentere dine SSD'er! Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Huff, dette er for komplisert. Venter til man kan sette inn en disk og bare installere uten å måtte lese hele wikipedia. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Da var 2 30GBere i hus. Hvilke instillinger er det som anbefales? Planlegger Raid 0 og Windows 7 RC offset: 128? FW versjon? Raid instillinger? Og må man "trykke F6" for raid drivere under W7 på ett gigabyte X38 kort? Endret 9. mai 2009 av MrLee Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Nei, defrag vet jeg at jeg ikke skal bruke. Disablet alt det der. Hvordan får jeg slått av superfetch i W7? Finner minimalt med info om det. MrLee: Til meg ble det aldri spørsmål om raid-driver under installering av W7. Den har endelig drivere for det innebygget. Så jeg tipper det også for deg bare er å kjøre på. Du må selvsagt inn i bios etc. og lage en raidpartisjon før du booter opp noe windowsinnstalering. Offset/alignment fikser W7 selv. Det er bare stripestørelsen under raid-oppsetet du m å vurdere. Selv valgte jeg 128kb, men om dette er optimalt, vet jeg ikke. Siste FW er 1.1 og kan lastes ned fra OCZ sin hjemme side. Den flasher du via din nåværende windows før reinnstall. Endret 9. mai 2009 av Tommelom Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 takk, da var det endel lettere enn jeg hadde trodd Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Hvordan får jeg slått av superfetch i W7? Finner minimalt med info om det. Control Panel\All Control Panel Items\Administrative Tools - og så services. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå