Gå til innhold

OCZ Vertex SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så slik wipe av SSD har motsatt og negativ effekt? :dontgetit:

Da burde vell det samme gjelde HDErase? Hva gjør du når operativsystemet skal re-installeres osv da..?

 

Problemet med HDErase er at det med Vertex hvert fall ikke fungerte på mitt X58 hovedkort..

Ja, motsatt og svært negativt for SSD'ens ytelse, styr unna...

HDDErase kort fortalt sletter allt, slik at SDD'en får en "Factory state" og all ytelse tilbake på Intel diskene, dette er noe helt annet.. Lagde en kort bruksanvisning for HDDErase i SSD tråden, som jeg tror virket på Vertex også (usikker)..

 

Lurer på om ikke det er nok OCZ tools for Vertex diskene til å få "Factory state" på dem, surf OCZ forumet for info, men skulle vel tro den er i denne tråden også..

Lenke til kommentar

Hvis du har en Vertex kan du flashe FW på nytt, det nullstiller den og ytelsen blir "som om den var ny".

 

Slett partisjonen og lag en ny, etter at du har tatt backup ;-)

 

W7 RC funker helt utmerket.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Har sikklet på SSD en stund nå, men ikke hoppet på. Er jo sinnsyk pris i forhold til kapasitet. Så kom jeg over denne tråden og så at denne Vertex kanskje ikke var så verst. Og siden ps.no denne uka selger 30gb'ern til 1195,- så bestilte jeg to stykker. Man lever jo bare én gang og jeg kan dø imorra. Og da er pengene i banken null verd :D

Jeg sitter dog med et aldrende (men glimrende) Asus P5B kort med ICH8. Vil dette bli en flaskehals på mitt oppsett?

Og er det en side som tar opp det beste oppsettet for forskjellige SSD-konfigurasjoner? Vil jo tweake det best mulig uten å mase her.

Lenke til kommentar
Har sikklet på SSD en stund nå, men ikke hoppet på. Er jo sinnsyk pris i forhold til kapasitet.

Jeg synes man bør se det på en annen måte: Det er ytelse man kjøper, ikke kapasitet.

 

Man kunne f.eks sammenlignet prisen per GB på ram og harddisk og det ville sett ut som det lønte seg å droppe ram og bare kjøpe stor harddisk. Men sånn er det jo som kjent ikke.

 

Så kom jeg over denne tråden og så at denne Vertex kanskje ikke var så verst. Og siden ps.no denne uka selger 30gb'ern til 1195,- så bestilte jeg to stykker. Man lever jo bare én gang og jeg kan dø imorra. Og da er pengene i banken null verd :D

Om du tilfeldigvis dør i mårra så er i hvert fall SSDen i PCen mye verd :p

 

Hvilket OS skal du kjøre?

Lenke til kommentar

Bestilte meg en 120GB fra datakjeden.no til 3299 i går kveld. En god del billigere en de fleste andre nettbutikkene. De har kampanje på alle vertex diskene, men ser ps.no er mye billigere på 30gb.

 

Jeg burde vel kanskje kjøpt meg flere må i raid istedenfor en stor, men har begrenset med hardisk plasser i kabinetet mitt så tenkte jeg heller kunne kjøpe en 120GB nå... så kan jeg bare kjøpe flere senere når de faller i pris :-)

 

Gleder meg stort til den kommer! (sammen med ny hk/cpu/ram)

Lenke til kommentar
Frister utrolig å slå til på det tilbudet på PS.no :dribble:

 

Det eneste som holder meg igjen er:

- har hørt litt mange skumle historier om problemer og vanskelige tweaks med Vertexene. :hmm:

- Pris... :ermm:

 

Noen som vet hvor lenge tilbudet varer?

 

Får du en Vertex som er slik den skal være, behøver du ikke gjøre en eneste tweak. Alle tweakene folk gjør, er frivillige, og ingenting man *må* gjøre på denne generasjon SSD's.. Vertex fungerer som en vanlig hardisk, og ingenting annet, i motsetning til OCZ's tidligere SSD's.

Det som er et lite hinder for noen, er FW oppdatering, men selv dette bør de fleste klare om disken kommer med en "gammel" eller litt kødden firmware.. Bruker du Vista, aligner den disken selv når du lager partisjon i vista setup, mens på XP må du aligne selv manuellt, men alignment kan vel neppe kalles en tweak når Vista setup gjør det automatisk..

 

Allt i allt, Vertex burde virke rett ut av boksen, og tweaks er noe man gjør for å ytterligere forbedre opplevelsen av SSD eller et forsøk på dette, men altså ikke noe man må gjøre. Nyeste firmware skal være enkel og grei å legge inn via CD, og hjelp til dette finner man i denne eller SSD tråden..

 

Tilbudene varer vanligvis ut uken, så da er det bare å handle i vei :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Vertex-disken min fungerer kanonbra, og de første dagene gikk alt helt glatt. Jeg har pr dags dato ikke gjort noen tweaks, jeg har slått av indexing, og har ikke tenkt å defragge den. Disken (30GB) var så billig at jeg har tenkt å bare teste den ut som en vanlig harddisk for å se hvor lenge den lever med vanlig bruk, uten spesielle forbehold.

 

Kjører Win XP Pro 64-bit, helt stabilt.

 

MEN - de 2 siste dagene så har jeg opplevd at jeg får litt hakking i spill, spesielt i EVE. Leste gjennom OCZ sitt forum, og der var det flere som hadde trøbbel med "stuttering". Og, som vanlig, det eksisterte like mange løsninger som brukere på forumet. Alt fra 4GB RAM-disk, swap on/swap off, EWF og til Steady State fra MS.

 

Noen her som har hatt samme problem, og løst det?

Lenke til kommentar
Frister utrolig å slå til på det tilbudet på PS.no :dribble:

 

Det eneste som holder meg igjen er:

- har hørt litt mange skumle historier om problemer og vanskelige tweaks med Vertexene. :hmm:

- Pris... :ermm:

 

Noen som vet hvor lenge tilbudet varer?

 

Får du en Vertex som er slik den skal være, behøver du ikke gjøre en eneste tweak. Alle tweakene folk gjør, er frivillige, og ingenting man *må* gjøre på denne generasjon SSD's.. Vertex fungerer som en vanlig hardisk, og ingenting annet, i motsetning til OCZ's tidligere SSD's.

Det som er et lite hinder for noen, er FW oppdatering, men selv dette bør de fleste klare om disken kommer med en "gammel" eller litt kødden firmware.. Bruker du Vista, aligner den disken selv når du lager partisjon i vista setup, mens på XP må du aligne selv manuellt, men alignment kan vel neppe kalles en tweak når Vista setup gjør det automatisk..

 

Allt i allt, Vertex burde virke rett ut av boksen, og tweaks er noe man gjør for å ytterligere forbedre opplevelsen av SSD eller et forsøk på dette, men altså ikke noe man må gjøre. Nyeste firmware skal være enkel og grei å legge inn via CD, og hjelp til dette finner man i denne eller SSD tråden..

 

Tilbudene varer vanligvis ut uken, så da er det bare å handle i vei :thumbup:

 

Blar fram bankkortet i dette øyeblikk... :new_woot::dribble:

Lenke til kommentar
Vertex-disken min fungerer kanonbra, og de første dagene gikk alt helt glatt. Jeg har pr dags dato ikke gjort noen tweaks, jeg har slått av indexing, og har ikke tenkt å defragge den. Disken (30GB) var så billig at jeg har tenkt å bare teste den ut som en vanlig harddisk for å se hvor lenge den lever med vanlig bruk, uten spesielle forbehold.

Fra artikkel (nevnt tidligere også)

Oz sin SSD mister ytelsen sin når disken er blitt fullt opp or dette kan heller ikke reverseres ved å frigjøre plass igjen. Vertex er optimaliser for båndbredde kontra rask levering av data, så tror det er grunnen til at du merker ytelsesproblemer i spill. Problemene med disken står godt detaljert i artikkelen.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar
Har sikklet på SSD en stund nå, men ikke hoppet på. Er jo sinnsyk pris i forhold til kapasitet.

Jeg synes man bør se det på en annen måte: Det er ytelse man kjøper, ikke kapasitet.

 

Man kunne f.eks sammenlignet prisen per GB på ram og harddisk og det ville sett ut som det lønte seg å droppe ram og bare kjøpe stor harddisk. Men sånn er det jo som kjent ikke.

 

 

Nei, det er ytelsen jeg også ser på nå, ellers hadde jeg aldri kjøpt.

 

Jeg skal kjøre Windows 7, så der ordner vel det meste selv? Bare slå av indeksing etc?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...