Gå til innhold

OCZ Vertex SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg også fått meg en Vertex disk, en 60Gb versjon som jeg har installert Windows 7 RC på.

Denne disken kom med nyeste firmware, v.1.10.

 

Her er en liten benchmark fra Atto når disken samtidig kjører Windows 7:

 

post-23390-1241112276_thumb.png

 

Hvordan yter dere andres single Vertexer? Har jeg mer å tjene på små filer her?

Lenke til kommentar
Nå har jeg også fått meg en Vertex disk, en 60Gb versjon som jeg har installert Windows 7 RC på.

Denne disken kom med nyeste firmware, v.1.10.

 

Her er en liten benchmark fra Atto når disken samtidig kjører Windows 7:

 

post-23390-1241112276_thumb.png

 

Hvordan yter dere andres single Vertexer? Har jeg mer å tjene på små filer her?

 

 

Får omtrent samme resultat i Vista med Sp2 (kanskje minimalt dårligere resultat) , dog med Utorrent kjørende i bakgrunnen, vet ikke om det har noe å si.

Lenke til kommentar

Kjørte en Crystalmark av Vertexdisken, og jeg ble overrasket av at den faktisk yter bedre enn Intel X-25 på mange punkter! I hvert fall om vi skal tro bildet til Simen1.

Slik det ser ut her, er Vertexen bedre på 4k random read, 512k random write, og sekvensell write! At den slo Intelen på 4k random read er veldig overraskende synes jeg!

 

post-23390-1241174991_thumb.png

 

post-23390-1241174977_thumb.png
Lenke til kommentar
Kjørte en Crystalmark av Vertexdisken, og jeg ble overrasket av at den faktisk yter bedre enn Intel X-25 på mange punkter! I hvert fall om vi skal tro bildet til Simen1.

Slik det ser ut her, er Vertexen bedre på 4k random read, 512k random write, og sekvensell write! At den slo Intelen på 4k random read er veldig overraskende synes jeg!

 

Crystal er vel nokså missvisende, i IOmeter og andre mer nøyaktige benchmarks er Intel X25-M 2-4x raskere på random les IOPS 4kb. Forskjellen er faktisk enda større på random skriv 4kb. Crystaldisk er nok ikke som best for å skille moderne raske SSD's, og bør snart pensjoneres.. Et godt eksempel på hvor missvisende Crystal er, er å se scorene mellom de beste SLC og mainstream MLC, knapt forskjell i det hele tatt, mens sannheten er at forskjellen er ganske enorm... Intel X25-M er faktisk såpass mye kjappere at man merker det godt selv i helt vanlig bruk, men det er ingen tvil om at Vertex MLC er veldig fine disker, bare så det er sagt :thumbup:

 

De bildene til Simen1 er vel kanskje heller ikke så representativt for X25-M i Crystal, legger ved et bilde av en av mine i singeldisk...Sekvensiell skriv har alltid vært Intex X25-M's akilles og blir slått klart her av Vertex (litt avhengig av Vertex Firmware), men som OS disk har dette svært lite å si, siden IOPS les/skriv på filstørrelse 4-64kb (basert på mest brukte gjenomsnittlige filstørrelse) er det viktige her...

post-72177-1241179634_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg gir opp, ser ikke ut til å klare å flashe noen av min Vertex disker eller noe lengre? :(

Skal la teknikeren på jobben ta en titt på dem, og får ikke han til noe så går de nok i retur..

 

Fant uansett ut at 120GB på den bærbare var LANGT MER enn hva jeg faktisk trengte, ville nok klart meg lenge med 30GB? Så vurderer å bytte til en Intel X25-E 32GB? Noen formeninger rundt dette valget?

 

Hva mine 3x 30GB RAID0 løsning på min stasjonære angår så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, kanskje bytte til tre nye og krysse fingrene for at noe slikt ikke skjer igjen?

Lenke til kommentar

Har forøvrig forelsket meg litt i Paragon Disk Manager og Disk Wiper, har en boot disk med blant annet Acronis Disk Director Suite, Acronis True Image, Acronis Drive Cleanser, Paragon Disk Wiper og Paragon Disk Manger + andre ting jeg aldri har benytte meg av, og må si at min tidligere favoritt Acronis må se seg slått av Paragon :)

 

Paragon Disk Wiper har en fin "secure delete / wipe / clear (eller hva du vil kalle det)" free space / not used data?

Vil et slikt verktøy være veldig praktisk for SSD? Høres jo ut som den da vil tømme alle ubrukte celler på disken uten å berøre dataen som alt befinner seg der?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

@RamGuy : Jeg har både X25-M og X25-E. Så sant du ikke skal bruke disken til noe som krever syk høy skrive ytelse eller IOPS, så er X25-M 80GB det beste kjøpet. Spør du meg er den det beste SSD kjøpet i dag.

 

Bruk HDDErase til å erase SSD'n. Den du snakker om vet jeg ikke noe om, så kan ikke uttale meg.

Lenke til kommentar
Har forøvrig forelsket meg litt i Paragon Disk Manager og Disk Wiper, har en boot disk med blant annet Acronis Disk Director Suite, Acronis True Image, Acronis Drive Cleanser, Paragon Disk Wiper og Paragon Disk Manger + andre ting jeg aldri har benytte meg av, og må si at min tidligere favoritt Acronis må se seg slått av Paragon :)

 

Paragon Disk Wiper har en fin "secure delete / wipe / clear (eller hva du vil kalle det)" free space / not used data?

Vil et slikt verktøy være veldig praktisk for SSD? Høres jo ut som den da vil tømme alle ubrukte celler på disken uten å berøre dataen som alt befinner seg der?

 

Såvidt jeg veit er det ingen wipe tools som klarer å gi "beskjed" til SSD at område den nuller ut er ledig, faktisk blir det helt motsatt, SSD'en tror at alle blokkene som wipe verktøyet nuller ut må slettes før skriving, som skikkelig kneler ytelsen. TRIM er eneste løsningen her, noe som kommer med win7. Det ser ikke ut som om TRIM er inkludert i beta/RC, så man må nok vente enda en stund..

 

OCZ har vel en egen TRIM utility som renser opp free space, men denne er ytterst beta, og er helt avhengig av 32bit OS da jeg leste opp om den...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...