Gå til innhold

OCZ Vertex SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bare å koble den til på vanlig måte ja. Vanlig SATA tilkobling for både strøm- og signalkabel. I bios og OS oppdages den som en vanlig harddisk. Eneste forskjell er at den er raskere, stillegående, har et annet produktnavn og sånne ting. Det kreves altså ikke noe uvanlig eller ekstra for å koble den til og bruke den.

__

Men det er anbefalt å gjøre diverse optimaliseringer. Les mer om det i denne tråden.

Lenke til kommentar
Hei gutter. Kjapt spørsmål;

Får en SSD i morra. Bare å koble rett opp slik jeg ville gjort med en vanlig HDD? Har lest gjennom forumet, men fant ingen guide for å installere. Regner med det ikke er noe hokus pokus da?

Denne guiden gir en innføring av oppsett med OCZ:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=53756

Anbefaler forøvrig at du sjekker firmwareversjon aller først og om nødvendig oppdaterer til siste, som angitt her:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=52848

Lenke til kommentar
Firmware 1199:

OCZ Vertex 30gb:

Sequential Read : 174.153 MB/s

Sequential Write : 88.252 MB/s

Random Read 512KB : 150.421 MB/s

Random Write 512KB : 80.686 MB/s

Random Read 4KB : 27.088 MB/s

Random Write 4KB : 7.648 MB/s

Test Size : 100 MB

Og nå testet den andre Vertexen, helt lik for øvrig, men med siste fw 1.10:

Sequential Read : 190.398 MB/s

Sequential Write : 93.707 MB/s

Random Read 512KB : 152.018 MB/s

Random Write 512KB : 89.636 MB/s

Random Read 4KB : 27.553 MB/s

Random Write 4KB : 8.254 MB/s

Date : 2009/04/15 23:29:51

Formaterte forresten disk2 med 512kb bare for å teste litt, noe som ødelegger en ren test av firmware-forskjell. Får se om jeg får gjort en ny test i morgen med ny formatering, standard for xp (som disk1). Skal det påvirke testen nevneverdig?

Testet nå med standard innstillinger, nye firmware 1.10:

Sequential Read : 196.639 MB/s

Sequential Write : 93.748 MB/s

Random Read 512KB : 152.170 MB/s

Random Write 512KB : 111.335 MB/s

Random Read 4KB : 27.102 MB/s

Random Write 4KB : 11.338 MB/s

Date : 2009/04/17 17:48:24

Tydeligvis gjør den nye fwen noe med skriving, og det til det positive. Spesielt random write 512kb er jo veldig mye høyere enn med 1199 fwen.

Lenke til kommentar

Ca. 1GB/s er utrolig bra uansett, og litt opp eller ned er ikke så farlig, men hvordan vil 110 på PCIe påvirker på stabiliteten?

Jeg tenkte på å øke pci-e frekvensen, først og fremst for å kunne få mer ut av min GTX 295, men det har alltid vært en del betenkeligheter at det kunne føre til data-korrupsjon på HDD. Er det "safe" med 110 på PCIe på SSD?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Hei, jeg vet dette blir litt OT her, men RBR, hvis du kun skal ha spill og diverse på disken trenger du sansynligvis ikke så mye random write, og kan sikkert klare deg med en G.skill Titan, eller en OCZ Solid. Disse koster en del mindre, og gir fortsatt veldig god lesehastighet og har god responstid. Forskjellen i ytelse du vil se i loading tider og ved vanlig bruk vil sansynligvis være i størrelseorden 10-20%.

256GB G.Skill Titan til 5500 på multicom. 1250kr spart.

Er du forresten sikker på at du trenger så mye plass? Du får f.eks. 128GB versonen til 2550 (under halvparten av prisen, evt RAID?).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...