Gå til innhold

OCZ Vertex SSD

Anbefalte innlegg

Det er jo også nettop på random read/write 4KB at Intel sine SSD'er er flere ganger raskere enn Vertex. Mest på random write så klart.

Nettopp derfor er jeg litt i tenkeboksen på om jeg skal kjøpe enda en Intel eller 2 Vertex for å ha til boot "disk".

Vertex fungerer helt ok og ytelsen er meget bra i forhold til HDD men Intel'n føles faktisk litt raskere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intelen ER litt raskere. For bruk som OS-drive er intel best hvis du har råd, til gaming er det ikke noe særlig forskjell. Når det gjelder programmer så varierer det, men det er kun ved arbeid som krever høy sekvensiell skriv at vertex slår x25-M.

Lenke til kommentar

Nøyaktig hvor er det ytelsen har økt fra tidligere firmware?

Orker du poste SS av Crystal og Atto?

Jeg har ikke fått somlet meg til å flashe mine vertex ennå (har faktisk ikke koblet de til ennå), så jeg får se om jeg flasher de til 1.10 før jeg begynner å teste med kontrollere, OS, og stripestørrelser.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Skal installere W7 snart, og jeg har Beta 1 build 7000. Er det noe vits å jakte på nyere build?

Ja helt klart. Nyeste er vel build 7077.

Annen link : her.

PS :

Moderator : Jeg linka ikke til software som koster penger. Bare så det er sagt.

(for den mininova linken)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

@GullLars:

Vertex 30GB, Blank disk, aligned 128 sectors, IDE-mode med FW1.10 ser slikt ut:

post-151572-1239317271_thumb.jpg

Jeg tok testen like etter flash, på IDE-mode, bruker RAId-mode nå men tok ikke noe test på den.

@Betroz

Litt sent, jeg fikk installert W7 build 7000 allerede, men det er ikke farlig jeg begynner bli ekspert på W7-installasjon etterhvert. Tar den på neste installasjon.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Sam, ta å kjør to crystal (50 og 1000) og en atto nå med windows installert, hvis du orker.

Resultatene fra IDE-mode ser jo helt fine ut de. Kontrolleren når maks sekvensiell skriv throughput ved 16kb, og maks les ved 128 (men nesten max ved 64). Ut fra de tallene vil da 128kb stripe over 2 enheter gi _nesten_ maks les throughput, stripestørrelser større enn det vil ikke ha noe for seg, da man mister IOPS uten å tjene mer båndbredde.

Det er mye mulig det blir et annet resultat i raid-mode da, og det kan variere fra kontroller til kontroller.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Noen som har informasjon om hvordan man flasher disse diskene på GNU/Linux eller andre Unix-lignende OS? (feks OSX)

EDIT: later til at det er noe på gang, men ingen bekreftet dato.

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...highlight=linux

Forøvrig mye bra info om SSD/Vertex + GNU/Linux her:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=54379

Ser ut til at 5 sekunders boot-tid er helt innen rekkevidde (noe det bør være imo, med tanke på at Intel gutta har fått en standard nettbook til å boote på den tiden). Og 4kb writes later til å ligge godt over 100MB/s, noe som er helt greit :p

Tror nok det blir en Vertex når jeg kjøper laptop ja.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Noen som har informasjon om hvordan man flasher disse diskene på GNU/Linux eller andre Unix-lignende OS? (feks OSX)

Har ikke kommet så langt selv enda, da enheten kom med 1275 firmware, men vil tippe BartPE er et bra alternativ for å få flashet disken.

Lenke til kommentar

Kjører Vertex 120 GB med firmware 1275 som os-disk samt noen programmer og spill. Har et par stabilitetsproblemer. Fra tid til annen stopper bootingen av vista x64 idet bootanimasjonen kommer til syne. Må bruke svenskekanppen. Det andre er en litt undelig oppførsel med Norton Intenet Security 2009. Med jevne mellomrom rapporterer den at virusdefinisjonen er utdatert. Programmet rapporterer "ukjent" i feltet for tid siden siste oppdatering. Er ikke sikker, men har en fornemmelse av at dette skyldes ssden. Noen som har liknende erfaringer?

Lenke til kommentar

Mottok min Vertex 60GB fra komplett i dag.

Er det andre her som har opplevd at enheten er DOA? Enheten blir nemlig ikke detecta i BIOS.

Prøvde først forgjeves på mitt Abit Fatality FP-IN9 hovedkort, med forskjellige s-ata kabler og på forskjellige porter, uten hell.

Deretter prøvde jeg på et eldre fatality-kort, med samme resultat.

Så prøvde jeg på broren min sin PC som har MSI-HK med ICH9 bro, med nøyaktig samme resultat.

Jeg har også prøvd å sette en jumper for å boote den i "firmwareupgrade-modus", da har den faktisk blitt detecta et par ganger, men skjer helt sporadisk...

Rett og slett DOA?

Lenke til kommentar

SSD kan, som alle andre komponenter, bli levert DOA.

Det er ikke noe tegn på at produsenten er dårligere enn andre, siden det skjer med omtrent alle merker. SSD kan også få "infant death" på samme måte som det meste andre elektronikk også.

Bare send SSDen i retur du og si den var DOA, så skal du få en ny på garantien.

Lenke til kommentar
Firmware 1199:

OCZ Vertex 30gb:

Sequential Read : 174.153 MB/s

Sequential Write : 88.252 MB/s

Random Read 512KB : 150.421 MB/s

Random Write 512KB : 80.686 MB/s

Random Read 4KB : 27.088 MB/s

Random Write 4KB : 7.648 MB/s

Test Size : 100 MB

Og nå testet den andre Vertexen, helt lik for øvrig, men med siste fw 1.10:

Sequential Read : 190.398 MB/s

Sequential Write : 93.707 MB/s

Random Read 512KB : 152.018 MB/s

Random Write 512KB : 89.636 MB/s

Random Read 4KB : 27.553 MB/s

Random Write 4KB : 8.254 MB/s

Test Size : 100 MB

Date : 2009/04/15 23:29:51

Formaterte forresten disk2 med 512kb bare for å teste litt, noe som ødelegger en ren test av firmware-forskjell. Får se om jeg får gjort en ny test i morgen med ny formatering, standard for xp (som disk1). Skal det påvirke testen nevneverdig?

Lenke til kommentar

Standard i XP er 512b, siden det er sektorstørrelsen på harddisker.

Ytelsesforskjellen kommer an på hvilken SSD du bruker.

Jeg vet ikke om vertex har write attenuation, hvis den har det vil faktisk 512b kunne gi noe høyere IOPS uten at det går nevneverdig ut over båndbredde, hvis den ikke har det ville du nokk merket det på sekvensiell båndbredde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...