Gå til innhold

OCZ Vertex SSD


Anbefalte innlegg

we are also considering a raid interface, 8x pcie with 2 drive slots direct on the card...this was only just discussed though this week.

 

Det er visst noe de har tenkt litt på. Vi får se.

/hail OCZ hvis de bestemmer seg for å gjøre det. 2-3 av disse SSD'ene med et litt kraftigere kontrollerkort og 256+ cache over PCI-e så har man noen hundre GB med 1GB/s+ overføringshastighet til under 10.000kr. Noe ala en billigere verson av ioDrive. Jeg håper selv ioXtreme kommer ut snart og setter nivået så høyt at alle konkurrenter må ned under 10.000kr for i det heletatt å prøve seg på PCI-e. ioXtreme (80GB ioDrive, men for forbrukere) skulle i følge Fusion-IO koste under $1000, alså under 10.000kr selv med import og moms :D etter pressemelding er release-dato i Q1 for ioXtreme, så det kan hende vi ser den før OCZ sin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående Vertex2, og litt annet;

 

Guys i posted on out forum it was a simulation. It used 4 vertex raid 0 with no cache enabled on the raid, we plan on raiding 4 vertex controllers in a single drive to attain this speed.

 

there will also be a dual controller raid 0 version for Sata2 which will launch sooner.

 

Sistnevnte høres kanskje spennende ut mht bærbare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Tenker selv på muligheten for å slenge en haug av vertex/apex på en raidkontroller med cache og IO-prosessor.

Noen forslag til kontroller (LSI, Adaptec, Promise) ?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte rocketraid 3510, 3520 eller tilsvarende.

Uansett, så skal specs på kortet være 256mb+ cache og 800mhz+ IO-prosessor. Hvis jeg bestemmer meg for det deffinitivt så kommer jeg til å sjekke benchmarks på diverse kort før jeg velger for å sikre meg at de klarer nokk båndbredde og IOPS.

Lenke til kommentar
Håper virkelig OCZ har gjort jobben denne gangen og fikset probleme(ne) de har hatt med tidligere SSD disker. Hadde også håpet på en litt bedre pris, tusenlappen hadde blitt mye bedre synes jeg, men viss OCZ klarer å produsere en feilfri disk til 1350 kroner så er vel det et gigantisk steg for OCZ? :p

Hvis vertex serien klarer å bruke de 32/64 MB med cache som en random-write-buffer feilfritt, så er de faktisk verdt omtrent det samme som Intels MLC serie men koster mye mindre og kommer i større kapasiteter. 1350kr (for 32GB) i det tilfelle er det beste kjøpet som har vært mulig på flere år.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Hvis vertex serien klarer å bruke de 32/64 MB med cache som en random-write-buffer feilfritt, så er de faktisk verdt omtrent det samme som Intels MLC serie men koster mye mindre og kommer i større kapasiteter. 1350kr (for 32GB) i det tilfelle er det beste kjøpet som har vært mulig på flere år.

Når kommer evt disse Intel SSD'ene? Må si jeg har dannet meg et negativt bilde av OCZ sine SSD-disker.

 

 

Angrer på at jeg kansellerte min ordre på 2 stk MTRON (7000 Pro)-diskene i sommer.

 

Lenke til kommentar

De har vært å få tak i fra norske nettbutikker siden november/desember, husker ikke nøyaktig når. Den billigste plassen i følge prisguide er Multicom, 4719kr for 80GB.

Når jeg sjekket multicom nå var prisen 4732, men det er jo ikke mange kronene feil :p

*link*

 

EDIT: svar på spoiler saken ;)

Jeg kjøpte mine 2 Mtron Pro 7025 i slutten av august, ga 10500kr for begge, og angrer ikke selv om de koster 3000kr stykket nå, og nyere verson (7525) koster 4500. (størrelsene referert til er 32gb)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
De har vært å få tak i fra norske nettbutikker siden november/desember, husker ikke nøyaktig når. Den billigste plassen i følge prisguide er Multicom, 4719kr for 80GB.

Når jeg sjekket multicom nå var prisen 4732, men det er jo ikke mange kronene feil :p

*link*

Joda, det vet jeg. Men de 32 GB som Intel skal komme med, vet du når de blir tilgjengelig, snakker vi sommerstider eller våren?

Lenke til kommentar
What? 5 lapper er i et helt annet prissjiktet enn "kjiipe" 1350 spenn for Vertex serien.

Ja, så jeg skjønner ikke hva folk whiner for med prisen på Vertex som kommer. Jeg ga 5000kr for hver av mine 32GB i slutten av august, men nå er disse beregnet for servere og yter veldig godt med tanke på IOPS, og med 5 millioner skrive-slette sykluser og over 1 million timer MTBF så vil den nokk leve videre om 10-20 år i en "gammel" pc når den tiden kommer. Kanskje jeg får teste hvor mye den faktisk tåler når den tiden kommer :p

Lenke til kommentar
Ja, så jeg skjønner ikke hva folk whiner for med prisen på Vertex som kommer. Jeg ga 5000kr for hver av mine 32GB i slutten av august, men nå er disse beregnet for servere og yter veldig godt med tanke på IOPS, og med 5 millioner skrive-slette sykluser og over 1 million timer MTBF så vil den nokk leve videre om 10-20 år i en "gammel" pc når den tiden kommer. Kanskje jeg får teste hvor mye den faktisk tåler når den tiden kommer :p

Hehe, tror du misforstod meg, jeg mente at det var en syk pris på Intel sin SSD siden den kun er på 32 gb (Du kan jo få den 80 Gb til samme pris jo), Vertex prisene er helt forventet synes jeg, de er de billigste diskene på markedet med sånn nogelunde brukbar lagringsplass.

Lenke til kommentar

Ok. Men det du gjør nå er å kritisere en High-end server enhet for å koste mye i forhold til en enhet produsert for "folk flest". Intels 32GB SLC SSD kan utkonkurere en haug OCZ disker i raid-0 for server oppgaver, for eksempel database eller transaksjons-servere. Prisen på Intels SSD i forhold til bruksområde og dens konkurrenter, 15k rpm SAS disker i raid, så er den rett ut billig i forhold til hva den tilbyr. Èn slik kan erstatte 5-50 SAS disker avhengig av hva slags server den står dersom det er mange samtidige forespørsler.

En Intel SLC SSD konkurrerer ikke mot en Vertex, slik som en 15k rpm sas disk ikke konkurrerer mot laptop disker eller større terrabytes disker. På samme måte konkurrerer ikke trailere mot ferrari, selv om de kan gjøre like mye arbeid (sett på fra et fysisk standpunkt, kW)

Lenke til kommentar

Hehe du har så mange fine analogier GullLars :p

Men hvor god RAID-kontroller trenger man egentlig til 2-4 Mobi-SSD (eller OCZ for den saks skyld)? Ser de billigste (xxx-1500kr) bruker kontrollere fra Marvell. Hvordan vet man hva som er bra? Marvell kan da ikke være elendig over hele fjøla vel?

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...