Gå til innhold

OCZ Vertex SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bestile 3 fra datakjeden.no da :>

Sikkert noen som venter nervøst på 30GB som kommer til å irritere seg grønn over at de sover nå, tror ikke det er 13 på lager imorra tidlig..... Prisguiden har bommet på denne lagerbeholdningen, så da er det bare hardware trommene som funker;)

Lenke til kommentar

Fikk 60 GB Vertex her om dagen og har kjørt noen tester.

00.tp1.jpg

Disk installert som "spare" med 128 kb offset.

original firmware.

1999.jpg.

Oppgraderte firmware til 1999

Disk satt som OS disk med 64 kb offset. pagefile slått av.

Indexing og system restore slått av på begge tester.

Litt dårligere read satt som OS disk, men det er vel å forvente ?

post-55217-1237371669_thumb.jpg

post-55217-1237371682_thumb.jpg

Endret av phocuz
Lenke til kommentar
Litt dårligere read satt som OS disk, men det er vel å forvente ?

Ja, ytelsen går litt ned som OS "disk".

Hvordan føles det i forhold til HDD?

Maskinen føles veldig mye raskere nå enn med den gamle wd raptor x disken. Boot, og oppstart etter pålogging går lynkjapt. Taster inn passord for å logge på og alt av services/programmer er igang øyeblikkelig, i forhold til før hvor jeg tvinnet tommeltotter mens wireless, antivirus, sidebar mm skulle starte. Av spill har jeg kun prøvd world of warcraft som er lagt på ocz disken. Oppstart går lynkjapt og loadtime ved zoning er nå nærmest fraværende.

Alt i alt veldig fornøyd. Er som å få en ny pc :)

Endret av phocuz
Lenke til kommentar

phocuz, hvis du ser på 4KB størrelsen på de to ATTO oppsettene så er les omtrent lik, mens skriv er mye høyere der den er på C:, er det forskjellig firmware på de to testene?

Hadde du gidde å ta en crystaldiskmark test på 50 og 1000MB også? (50 viser burst, 1000 viser sustained).

Lenke til kommentar
phocuz, hvis du ser på 4KB størrelsen på de to ATTO oppsettene så er les omtrent lik, mens skriv er mye høyere der den er på C:, er det forskjellig firmware på de to testene?

Hadde du gidde å ta en crystaldiskmark test på 50 og 1000MB også? (50 viser burst, 1000 viser sustained).

Ja, det er forskjellig firmware og offset på testene.

Venstre bilde - disk satt som G: - firmware 0112(preinstallert) og offset 128kb.

Høyre bilde - disk som som C: - firmware 1999 og offset 64kb. I tillegg er programmet SSD Tweaker brukt.

Skal se om jeg får tatt testene senere i kveld.

Endret av phocuz
Lenke til kommentar

Ikke bry deg om å tenk på de gamle testene, nyere firmware er mye bedre, og en del bedre enn ATTO viser også. Atto gir deg sekvensielle blokker, mens det er random som er mest interresant. Crystal gir deg både sekvensiell, 512kb random, og 4kb random. Selv er jeg veldig glad i crystal, siden den representerer en veldig god tilnærming til real-life ytelse og er enkel å bruke.

Lenke til kommentar

Huffameg for noen tall det ble med 3 ssd i raid 0 da, synd alle er utsolgt.

Men har et spørsmål bare på gøy så installerte jeg på nytt igjen men denne gang lot jeg windows 7 lage den 100Mb partisjon og etter install sjekket jeg ofset og likte ikke det jeg så dersom offset osv er så viktig. Noen som vet om dette utgjør noe på ytelse ?

post-33373-1237402259_thumb.png

Endret av Spyder
Lenke til kommentar
Synd ytelsesdegraderingen over tid på denne disken. Blir nok en Intel X25-M/E på meg tror jeg.

Alle SSD er utsatt for noe ytelsesdegradering, hvor mye og hvor fort vil variere fra merke til merke. Les gjennom artikkelen til anandtech så vil du se ;)

Ut fra eget bruk kan jeg konkludere med at degradering er nærmest ikke-eksisterende på Mtron Pro.

Lenke til kommentar
Huffameg for noen tall det ble med 3 ssd i raid 0 da, synd alle er utsolgt.

Men har et spørsmål bare på gøy så installerte jeg på nytt igjen men denne gang lot jeg windows 7 lage den 100Mb partisjon og etter install sjekket jeg ofset og likte ikke det jeg så dersom offset osv er så viktig. Noen som vet om dette utgjør noe på ytelse ?

Sjekk disse benchmarkene. Det er stor forskjell.

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=52555

Kunne trengt et tips selv angående alignment/offset. Trodde jeg hadde satt dette til 64kb, men diskpart viser 32 kb. Fremgangsmåten jeg brukte var som følgende.

1. Flashe vertex'en til siste firmware 1999.

C:\diskpar.exe -s 2

Are you sure drive 1 is a raw device without any partition? (Y/N) y

All data on this drive will be lost. continue (Y/N)? y

Please specify starting offset (in sectors): 64

Formaterte disken i win32: NTFS - quick format - 4096

Installerte Windows 7 7057 fra boot cd. Valgte vertexen og installasjonen startet.

Fikk ingen valg om format e.l

Windows viser nå offset på 32 kb (se vedlegg)

Fikk uansett bra restultatt på ATTO, og benchmark viser ikke så store endringer fra 32 - 64 - 128 på win 7.

Men, hva gjorde jeg feil siden offset endret seg fra 64 til 32 ?

post-55217-1237450023_thumb.jpg

post-55217-1237450048_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Fikk uansett bra restultatt på ATTO, og benchmark viser ikke så store endringer fra 32 - 64 - 128 på win 7.

Men, hva gjorde jeg feil siden offset endret seg fra 64 til 32 ?

64 sectorer på 512B (0,5K) hver = 32K ;)

Edit: Prøv med 128 sectorer, da skal offset bli 64K.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Vertex 30GB har fungert fint og raskt for par dager som W7 OS-disk på RAAID-mode, men jeg endte opp med corrupt registry mens installerte MS Visual Stdio :( Det har klikket for Vertex en gang før også (mens jeg installerte GPU driver for GTX 295). Jeg må nok flashe og starte alt på nytt igjen, men lurer på om jeg må vente på ny FW.

Jeg har prøvd å lese litt på OCZ forumet, men ble ikke veldig klok av det.

EDIT:

Begge gangene det skjedde under installasjon av program + at jeg surfet. Jeg klikket på favorites i IE (mens installasjonen kjørte), og da måtte reboote.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Vertex 30GB har fungert fint og raskt for par dager som W7 OS-disk på RAAID-mode, men jeg endte opp med corrupt registry mens installerte MS Visual Stdio ...

Skumle disse fatale feilene du får. Flere i tråden rapporterer samtidig om stor ytelses degradering etter en del tester. Hmmm... enten stinker kontrolleren i Vertex (skjønt den sulle være bedre enn JMicron) eller så er OCZ's FW langt fra god nok.

En bør kunne forlange en viss stabilitet selv om Vertex ikke er et State-of-the-Art produkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...