dan83 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 hei når jeg får råd til å kjøpe meg nytt kamera, så har jeg også planer om å kjøpe litt ekstra utstyr, som blant annet et polariseringsfilter for landskapsbilder. Men hvor får jeg kjøpt noe slikt,er det noen som har noe filter å anbefalle for et 18-55mm objektiv? Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 fant dette på komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333060 Noen som vet om dette er bra nok og om det kan brukes til 18-55mm objektiv(sorry,men har null erfaring med slikt utstyr) Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Forran på linsen din står det hvor mange mm linsen er og hvor stort eventuelt filter skal være for å passe på linsen din. Tror størrelsen på linsen er avhengig av produsenten på kameraet. Hvilket kamera har du i tankene ? Lenke til kommentar
picatta Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Ser ut for meg som om du har kjøpt med ett helt vanlig kit-objektiv til f.eks canon 450d eller 1000d, så da er det vel Ø55 som gjelder? litt usikker der selv jeg men... Så da må du gå for denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329111 Ønsker meg pol filter selv til samme objektiv, så henger meg med på denne Endret 3. januar 2009 av picatta Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 har nå fujifilm s6500fd og det har Ø58 mm, så da er vell det filteret aktuelt ja, MEN spørsmålet er om det er et BRA filter ? Lenke til kommentar
chrissn Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Ser ut for meg som om du har kjøpt med ett helt vanlig kit-objektiv til f.eks canon 450d eller 1000d, så da er det vel Ø55 som gjelder? Ø58 på canon elkjøp selger de ganske billig, kjøpte et hoya til 24-70, det er jo Ø77, og den kostet Bare 299.. Endret 3. januar 2009 av Chrissn Lenke til kommentar
picatta Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Har ikke hørt noe annet enn at Hoya står for kvalitet, men så er nå ikke jeg noen ekspert på DSLR, enda... Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 viste seg at faren min hadde et gammelt polariserings filter fra soligor(Ø62mm), så da må jeg kjøpe meg en ring fra 58-62mm eller noe slikt? Filtere er derimot litt gammelt, så jeg vet ikke om det lønner seg å kjøpe noe nytt eller prøve meg med dette? Lenke til kommentar
picatta Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Ser ut for meg som om du har kjøpt med ett helt vanlig kit-objektiv til f.eks canon 450d eller 1000d, så da er det vel Ø55 som gjelder? Ø58 på canon elkjøp selger de ganske billig, kjøpte et hoya til 24-70, det er jo Ø77, og den kostet Bare 299.. DOOH! So close 3mm fra eller til har jo ingenting å si, hehe.... Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Nå er jo problemet å finne en mellomring som passer da, noen som kanskje kan hjelpe meg litt? Som sagt, kamera mitt er Ø58, mens filteret er Ø62! Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Kjøp sirkulært.. Lenke til kommentar
chrissn Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Ser ut for meg som om du har kjøpt med ett helt vanlig kit-objektiv til f.eks canon 450d eller 1000d, så da er det vel Ø55 som gjelder? Ø58 på canon elkjøp selger de ganske billig, kjøpte et hoya til 24-70, det er jo Ø77, og den kostet Bare 299.. DOOH! So close 3mm fra eller til har jo ingenting å si, hehe.... nei det er jo bare 3mm:p Kjøp sirkulært.. det elkjøp selger er sirkulært;) Endret 3. januar 2009 av Chrissn Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hoya lager flere varianter av polariseringsfilteret. Og ettersom det ikke er mulig å si hvilken av de som Komplett har, så kan jeg heller ikke si om det er et godt kjøp eller ikke. Tom Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hoya lager flere varianter av polariseringsfilteret. Og ettersom det ikke er mulig å si hvilken av de som Komplett har, så kan jeg heller ikke si om det er et godt kjøp eller ikke. Tom Ser at Hoya har forskjellige typer, ihvertfall på JapanFoto.Selv om det kanskje er litt off topic, kunne du utdype litt om kvalitetsforskjellen?, og er den dyreste verd det? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Nå er ikke jeg den største eksperten på akkurat det temaet; men det har primært med hva slags coating som er brukt. De dyrere utgavene har bedre coating, noe som fører til færre reflekser og bedre kontrast. Tom Lenke til kommentar
picatta Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hoya lager flere varianter av polariseringsfilteret. Og ettersom det ikke er mulig å si hvilken av de som Komplett har, så kan jeg heller ikke si om det er et godt kjøp eller ikke. Tom Ser at Hoya har forskjellige typer, ihvertfall på JapanFoto.Selv om det kanskje er litt off topic, kunne du utdype litt om kvalitetsforskjellen?, og er den dyreste verd det? Her er det snakk om til hvilket bruk du ønsker å benytte pola filter. Hvis du tar mye bilder snø, metall, vann, glass m.m. av motiver som reflekterer mye lys, så er det viktig å ha pola filter for å få en jevnere og mer korrekt bilde av situasjonen. Her er det nå "bare" snakk om 200 - 300 kr i forskjell, så det er nok verdt det ja. Er vel ikke så mye å tape om du heller kunne tatt det rimeligste filteret. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg kjøper vanligvis alle filtere, step-up ringer o.l. på det fantastiske nettstedet ebay. Norske fotobutikker har relativt lav avanse på kameraer, men tar det igjen på ekstrautstyret. Det er derfor ikke uvanlig å finne avvik i pris mellom norske butikker og ebay på en faktor på 2 til 3. Når det gjelder kvalitet på polafilteret, er det en typisk ting du bør avgjøre selv. Ken Rockwell har en gjennomgang av de ulike variantene til hoya på siden siden. Jeg bruker de billigste, men er nøye på å bruke solskjerm o.l. for å unngå flare. Forskjellen med/uten polafilter er nok større enn forskjellen mellom de dyre og de billigste. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Husk at CPL filter funker når sola er på din høyre eller venstre side, ikke foran eller bak. Fjern alt som heter filtre når sola er foran, da slipper du "ghosting". Lenke til kommentar
urkis Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 hei når jeg får råd til å kjøpe meg nytt kamera, så har jeg også planer om å kjøpe litt ekstra utstyr, som blant annet et polariseringsfilter for landskapsbilder. Men hvor får jeg kjøpt noe slikt,er det noen som har noe filter å anbefalle for et 18-55mm objektiv? Husk at hvis du bruker vidvinkel med polafilter, vil du kunne få en uønsket effekt. Siden et vidvinkelobjektiv dekker såpass stor del av himmelen vil du se forskjell på polariseringseffekten. Dette bildet er et godt eksempel på det. Bildet har forøvrig min kone tatt, med sitt nye D300. Hilsen Øivind Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Hvor vidt? Standard-zoom-vidt som i 18mm eller videre? Kjekt å vite før jeg begynner å knipse med mitt polarisasjonsfilter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå