Gå til innhold

Trenger hjelp til å velge nytt objektiv

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg hadde håpet på deres innspill vedrørende valg av nytt objektiv for meg. Jeg er litt newbie, så vennligst bær med meg :!:

Har Canon EOS 350D og har brukt kit objektivet(17-55) en stund. Etterhvert som jeg har begynt å få fotografering som en litt mer seriøs hobby, merker jeg nå behovet for å oppgradere objektivet. Hovedsaklig skal det nye objektivet brukes til naturfotografering (ofte i soloppgang/nedgang) og portrettbilder. Jeg ønsker vidvinkel, men har ikke behov for mye tele, da jeg har et 50-300 objektiv. Ser for meg en brennvidde på f.eks 16-50. Ønsker bra lysstyrke,og bruker gjerne noen ekstra kroner på nettopp dette. Jeg var en tur i Japan Foto i dag og ble der anbefalt Tokina AT-X PRO 16-50 DX 2.8 C. Er dette et bra alternativ som møter mine krav, eller finnes det andre bra eller bedre alternativer. Noen som har erfaring med nettopp dette objektivet?

Andre tips til hva jeg bør gjøre for å løfte fotograferingen til neste nivå?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke brukt tokina objektivet, så kan ikke si noe om det.

Men hvis man skal legge penger i et objektiv til canon APS-C kamera, er Canon EF-S 17-55 f/2,8 IS USM det beste valget.

Ifølge tester er canon objektivet skarpere, har mindre fortegnig, mindre CA og vignetterer mindre, i tillegg til at den har bildestabilisator og bedre fokusmotor(USM).

Den koster litt mer, men du får det beste.

Et annet alternativ er Tamron 17-50 f/2,8. Har dårligere byggekvalitet en begge de andre, men er like bra optisk som canon objektivet. I tillegg koster den halvparten av Tokinaen. Faktisk kan man kjøpe tamron 17-50 f/2,8 og Sigma 10-20( for ekstrem vidvinkel) for rundt samme pris som Tokinaen.

Lenke til kommentar

Tokinane er nok hakket hvassere en Tamron, men kan være litt plaget av CA i visse sitausjoner. Men det vel Tamron'en også. Ihvertfall i følge noen tester.

Personlig føler jeg at Tokinaen kan være et greit kompromiss mellom Tamron og Canon sine alternativer.

Personlig så er jeg ikke så keen på Sigma 10-20mm. Men det kan ha noe med å gjøre at jeg har kjøpt meg Canon's 10-22mm. Da blir man bortskjemt.

Tom

Lenke til kommentar

Kit-objektivet ditt er vel på 18-55mm?

Vel, til saken. Jeg prøvde begge på mitt 450D hos Japan Foto i romjula. Tokina'en er mer stillegående og virker litt mindre plastic fantastic enn Tamron'en. Rent optisk virker det ikke som det er mye som skiller, bortsett fra at Tokina'en har litt ekstra pupp med vidvinkel. Samtidig er den vesentlig større enn Tamron'en, med sin filterdiameter på 77mm og vekt på 610g mot 67mm og 430g.

Personlig valgte jeg Tamron'en. Den ekstra millimeteren med vidvinkel på Tokina'en frista veldig, men ikke for enhver (nesten dobbel) pris og ekstra størrelse/vekt.

Har du pengene og føler deg komfortabel med et såpass stort standardobjektiv på et såpass lite kamerahus som 350D, så go for it :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...