Gå til innhold

Noen stalltips for Canon 50D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Første stalltips er å lese manualen grundig - flere ganger ;)

Skyter du i RAW, så trenger du ikke stille inn picture style; da alt gjøres i etterbehandlingen.

Det er en ide å bli kjent med custom functions, noe alle Canon kameraene har, da det er mange nyttige funksjoner der.

Jeg foretrekker å bruke Av modus, unntatt når jeg bruker blits. Der bruker jeg M.

Tom

Lenke til kommentar
  tomsi42 skrev:
Første stalltips er å lese manualen grundig - flere ganger ;)

Skyter du i RAW, så trenger du ikke stille inn picture style; da alt gjøres i etterbehandlingen.

Det er en ide å bli kjent med custom functions, noe alle Canon kameraene har, da det er mange nyttige funksjoner der.

Jeg foretrekker å bruke Av modus, unntatt når jeg bruker blits. Der bruker jeg M.

Tom

Fikk ikke med noen manual. Lastet ned en engelsk. Bør ikke dette følge med ??

Jeg får ringe Japan foto. I softwaren som følger med , DPP, finner jeg ikke eksponeringskontroll. Denne bruker jeg til G9. Hvor er denne, eller er den erstattet av noen annen funksjon.

Lenke til kommentar

Brightnes correction gir deg mulighet for å justere eksponeringen. Det hjelper å kunne engelsk skikkelig når man bruker programvare som ikke er oversatt til norsk.

Det finnes ingen standardinnstillinger vi kan anbefale til generell fotografering, rett og slett fordi eksponeringen avhenger av tilgjengelig lys. Og det finnes det milliarder av sjatteringer i, så våre evt forslag vil kun gjelde det punktet på den dagen vi tok bildet.

Lenke til kommentar
  tomsi42 skrev:
Normalt, så er ikke brightness og eksponering det samme heller. I PS, så fungerer brightness konrollen slik at den skal hindre utbrenning. I DPP, så fungerer brightness control slik som PM beskriver.

Tom

Det stemmer selvsagt. Jeg tenkte å si de selv, men det holdt med det. Men du oppklarer hvorfor spørsmålet ble stilt, for det er lett å få den feiloppfatningen. Men DPP er et flott program, som jeg ofte anbefaler.

Lenke til kommentar

Dersom du bruker jpeg+Raw kan det være et tips å justere opp fargemetning,skarphet og kontrast i bildestil standard-instillingene til jpeg bildene.

Jeg har gjort det på mitt 30D der er fargemetning satt 3 hakk over normalen og kontrasten 1-2 hakk over normalen (normalen er det det står på rett ut i fra esken).

Hvor mye man justerer er jo smak og behag,og det er mulig 50D har annerledes instillinger ut fra esken enn 30D,men dog et tips,da man får mer ferdige jpeg bilder ut fra kameraet.

Skarpheten har jeg justert opp til 5 som er midt på treet,og dersom man går høyere enn det får man tap av detaljer,i allefall på 30D har jeg lest.

En annen ting er at de instillingene man gjør i kameraet i standard bildestil også overføres til DPP og legges til Raw filene automatisk når du åpner dem i det programmet.:)

Redigert:Diverse skrivefeil og småjusteringer...

Endret av Stian V.H
Lenke til kommentar
  Stian V.H skrev:
Dersom du bruker jpeg+Raw kan det være et tips å justere opp fargemetning,skarphet og kontrast i bildestil standard-instillingene til jpeg bildene.

Jeg har gjort det på mitt 30D der er fargemetning satt 3 hakk over normalen og kontrasten 1-2 hakk over normalen (normalen er det det står på rett ut i fra esken).

Hvor mye man justerer er jo smak og behag,og det er mulig 50D har annerledes instillinger ut fra esken enn 30D,men dog et tips,da man får mer ferdige jpeg bilder ut fra kameraet.

Skarpheten har jeg justert opp til 5 som er midt på treet,og dersom man går høyere enn det får man tap av detaljer,i allefall på 30D har jeg lest.

En annen ting er at de instillingene man gjør i kameraet i standard bildestil også overføres til DPP og legges til Raw filene automatisk når du åpner dem i det programmet.:)

Redigert:Diverse skrivefeil og småjusteringer...

Har satt opp en egendefinert bildestil for jpg bilder under C2. Fargemetting og kontrast er i normalen stillt på midten(0), med fire hakk å justere begge veier. Samme i 30D? 3 hakk over normalen blir jo da nesten maks. Har foreøverig vært en ny tur til Japan foto og fått en manual i papir. Ikke problemer med engelsk manual, men greit å ha en på papir. Lettere å lese på senga. Ellers håper jeg ikke at prisen synker de første ukene, får da blir jeg lei meg, men muligens ikke TorVidle. :D

Fint kamera. Begynner å bli litt kjent med det nå. Bruker stort sett bare RAW, men mulig jeg vil prøve RAW + jpg senere når jeg får en justering her som er bra. RAW er jo RAW uansett og greit å ha hvis jeg bommer. Takker for tips.

Arne M

Lenke til kommentar
  hertugen skrev:
Jeg har ikke fått RAW+JPG til å virke :(

Når jeg setter på begge så får jeg 2 sett jpg, ingen raw.

Det skyldes at du overfører bildene feil. Du får bare en enbedded jpg fra rawfilen fordi du ikke bruker Canons programvare til å overføre filene til pc-en. Et annet alternativ for å få rawfilene overført er å bruke kortleser.

Lenke til kommentar

Normalt står fargemetningen og kontrasten på mitt 30D også på 0.

Ja man kan justere fargemetningen 4 hakk hver vei på mitt 30D også,jeg har min da på 7 som nesten er maks ja,mulig det er 1 hakk for mye,men det er jo litt smak og behag i grunn.

Jeg bruker jpeg+Raw,derfor tillater jeg meg å ha justert opp jpeg instillingene såpass mye,fordi jeg har Raw fila dersom jeg skal jobbe mere med bildene.

Man kan jo justere opp og ned litt etterhvert til man finner det man synes ser best ut.

Men dersom man kun bruker jpeg og skal etterbehandle bildene i jpeg format lønner det seg nok å ikke ta for hardt i instillingene i kameraet,som PMnormal var inne på.

PMnormal nevner kortleser og jeg anbefaler deg å kjøpe en slik dersom du ikke har det.

Filene/bildene blir flyttet mye raskere over til PC-en + at man slipper å `slite` ut inn/utgangene på kameraet,selv om de tåler sikkert veldig mye bruk.

En alt i ett USB minnekortleser som tar så og si alle minnekort som finnes koster ca. en 100lapp.:)

Dersom du bruker jpeg+Raw kan det også være et tips å sette ned jpeg kvaliteten/størrelsen til fks.jpeg medium eller kanskje small for å spare litt plass på minnekortet.

Det står sikkert i bruksanvisningen hvor stor de forskjellige filene er,slik at du kan se hvor mye plass det er å spare.

Endret av Stian V.H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...