Gå til innhold

Kjøpt Raptor disk. Hvordan bør jeg sette den opp i systemet?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt 1 stykk 74Gb WD Raptor og en stykk Seagate Barracuda 7200.11 (1.5Tb).

Hvordan bør jeg sette disse opp i maskinen? (Kommer til å ha 1 partition per disk). Maskinen er i hovedsak brukt til gaming.

Bør første disk med OS være Raptoren?

Eller bør jeg sette den opp som Disk 2 og kun kjøre pagefile på den? (kanskje unødvendig mtp 8gb ram)

Noen som har erfaring?

PCn ellers:

8Gb PC6400 RAM (Corsair)

xForce 8800GT

Intel E6600

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvor mange spill du forventer å installere. Du kan jo alltids prøve å finne ut hvor kritisk disken er for hvert enkelt spill - og ut fra dette avgjøre om du skal installere på raptoren eller den andre disken.

Det er egentlig ikke noe fasitsvar på dette, for det kommer helt an på hvordan du bruker maskinen. Jeg tror jeg vil anbefale deg å installere de spillene du oftest spiller på raptoren pga høyere ytelse.

Lenke til kommentar

Hva slags raptor er det du har? Alså modell.

Har det mye å si for deg hvor rask maskinen din er i windows og ved bruk av programmer?

Med tanke på mulig formatering senere og backup, datatap ved krasj, osv... Så vil jeg anbefale deg å installere windows på raptoren. Siden du er fast bestemt på å kun ha 1 partisjon på 1,5TB disken din slipper du da å miste alt innholdet hvis du skal installere windows på nytt, eller bytte verson (7 kommer snart).

Når du snakker om pagefile, DEAKTIVER den med en gang, responsiviteten på maskinen mer enn dobles. Jeg har også 8GB ram, og jeg vet hvor deilig det er uten pagefile.

Fyll opp raptoren med først programmer, og så de spillene som tjener mest av å ha rask loading, og prøv å ha ca 20-25% ledig diskplass etterpå (så er du sikker på at disken ikke blir treget ned av lite plass). Etter det slenger du resten av spilla på den store disken.

Lenke til kommentar

det er 75gb versjonen. wd750fdad eller noe sånt. tar det på husk. er ute og vandrer.

leste at den store disken har lesehastighet på 100mbyte/s. så den er rimelig bra.

det blir nok snakk om 2-3 kjernespill som cod4 og 5 og left 4 dead.

vil anta at den store disken er god på store filer. dvs dersom spill laster store og få ressurs filer...?

liker å ha en liten disk som første disk ifm mulighet for backup som er nevnt. pluss at ytelsen er bra i lang tid fremover til ssd tar over. da slipper jeg å reinstallere OS som jeg må gjøre nå siden første disken byttes ut. bytter ut 3 stk ata og 2 stykk sata disker med disse 2.

Lenke til kommentar
det er 75gb versjonen. wd750fdad eller noe sånt. tar det på husk. er ute og vandrer.

leste at den store disken har lesehastighet på 100mbyte/s. så den er rimelig bra.

det blir nok snakk om 2-3 kjernespill som cod4 og 5 og left 4 dead.

vil anta at den store disken er god på store filer. dvs dersom spill laster store og få ressurs filer...?

liker å ha en liten disk som første disk ifm mulighet for backup som er nevnt. pluss at ytelsen er bra i lang tid fremover til ssd tar over. da slipper jeg å reinstallere OS som jeg må gjøre nå siden første disken byttes ut. bytter ut 3 stk ata og 2 stykk sata disker med disse 2.

Hvis det var en gammel 3,5" raptor du kjøpte og ikke en av de mindre versonene av velociraptor så må jeg beklage å skuffe deg. En 100GB partisjon på en 1TB disk er like rask bortsett fra accesstime.

Hvis du kjøpte den ny nå så har du gjort en bommert etter min mening, da burde du heller ha gått for en Velociraptor, eller en SSD. Velociraptor har 130MB/s maks, og holder farta bedre ut plata. Pluss at den har bedre accesstime, er kaldere, og bråker mindre.

Lenke til kommentar
Hmm. Visste ikke om velociraptor, men ser av benchmarks (http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1313337) at den er vesentlig raskere ja.

Får la være å åpne harddisk innpakningen og bytte den i en velociraptor på mandag.

Det er en god idè vettu ;)

Velociraptor koster en smule mer, men du får den også i 74 eller 150 GB til lavere pris enn 300 GB versonen som jeg har. Forskjellen fra 300 til 150 er henholdsvis 2 og 1 plate. Hva de har gjort på 74GB vet jeg ikke, men forhåpentligvis har de bare fjernet den innerste halve arealet av platen.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Og da var en Velociraptor 300Gb montert omsider. PSUen røk i arbeidet (eller faktisk før jeg begynte med det hele. men sluttet helt når jeg endelig skulle hive i raptorn.) Brukte Acronis True Image Home for å klone den gamle C-disken over til raptorn.

Så slapp jeg å reinstallere windows. (kun defrag som gjenstår)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...