Bherserk Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 k-ryeng kommer med en del interessante innspill som tyder på at begrepet betyr mer enn jeg trodde. Han har tross alt svært relevant erfaring med nybegynneres søken etter kamera. Selv om de ikke treffer med mine egne erfaringer (som statisk sett er veldig begrensede i forhold). Jeg har nemlig også forkynnet denne greps-filosofien for en tid tilbake (lett påvirkelig kanskje?), men alle tilbakemeldinger (5 eller 6 personer) kom tilbake og sa at de ikke hadde blitt klokere av å prøveholde to eller flere ulike modeller.. "Speilrefleks er speilrefleks" - "store og klumpete" - i en eller annen variasjon . Etter det har jeg mer eller mindre sluttet å holde dette frem som et viktig moment. Så basert på dette nekter jeg å tro at det er så viktig som en del av dere hevder. Men jeg innser at mine venner heller ikke representerer en normalfordeling av nybegynnere, så kanskje jeg skal prøve å nevne det igjen en gang i blant - når jeg har sluppet opp for andre kriterier i det minste. Jeg prøveholdt flere kamera i butikken. Både Olympus og Canon var helt feil for min del, Nikon D40 var det eneste som kunne være aktuell blant de billigste innstegsmodellene, og Pentax K100D var desidert best. Jeg valgte Pentax K10D som mitt første speilrefleks og første digitalkamera (svært mye for pengene på den tiden), og jeg er veldig fornøyd med hvordan det er å fotografere med. Dersom jeg har utstyr som kommer mellom meg og oppgaven i stedet for å bli en forlengelse av meg selv forsvinner mye av gleden. Jeg representerer imidlertid ikke den gjennomsnittlige førstegangskjøperen nå som speilrefleks har blitt allemannseie. Jeg tror at noen som gidder å spørre på forum er mer interesserte enn gjennomsnittet, og at de har nytte av å få råd om å sjekke grepet, særlig siden kamera på mange måter er svært like og man ikke har spesielle preferanser fra før. Det er dessuten gratis å ignorere råd om grepet når man står i butikken og ikke merker forskjell. Noen bryr seg mer om tingenes kvaliteter enn andre, og av folk jeg kjenner som kan tenkes å spørre meg om speilrefleks er det vel under halvparten som vil bry seg om grepet. For de andre er det bare å anbefale det billigste eller det naboen/broren/kompisen har og de kommer til å bli kjempefornøyde med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå