arnold_layne Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Et råd som går igjen i nesten alle ”hvilket kamera skal jeg kjøpe” tråder er at kjøperen må gå i butikken og holde kameraet i hånden før han/hun bestemmer seg. Men er dette med grep og ergonomi virkelig så viktig for nybegynnere? For min del er dette rådet et kjedelig og politisk korrekt svar som ikke er til særlig stor hjelp for de som spør. De fleste kjøpere av kameraer som D40/D60/E-420/E-520/K-m/k200d/1000D/450D/A200/A300 (osv) trenger etter min mening ikke å bruke så mye krefter på akkurat dette av følgende grunner: - En nybegynner kan ikke vite hva som utgjør ”god ergonomi” (plassering av essensielle knapper/hjul på huset som styrer blender/lukkertid, lysmålingsmetode, eksponeringskompensasjon, ISO osv.) og vet dermed ikke hva h*n skal se etter – det er ikke engang sikkert at en nybegynner noensinne vil bruke noen av disse innstillingene! - En som aldri har brukt speilrefleks før vil fort venne seg til en hvilken som helst av markedets nybegynnermodeller - uansett størrelse og utforming av hender, de er tross alt ikke så forskjellige. - Alle nybegynnerkameraer har god ergonomi når man sammenligner med kompaktkameraer (og ingen nybegynnerkameraer har spesielt god ergonomi når man sammenligner med dyrere kameraer fra samme produsent). Noen mener at et ”riktig” grep kan hjelpe til med å redusere kamerabevegelse under kritiske lukkertider. Dette er etter mitt syn en svært marginal gevinst som lett kan kompenseres med et 30 sekunders kræsjkurs i slr-holdeteknikk. Nå er ikke meningen med denne tråden å nedvurdere grepets betydning generelt – jeg mener selv at dette er av stor betydning for viderekomne fotografer som skal oppgradere huset sitt, eller analoge fotografer som skal kjøpe sitt første dslr. Og vær så snill, ikke la dette bli en diskusjon om hvilken nybegynnermodell som har best grep. Endret 3. januar 2009 av arnold_layne Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 det hele handler om at alle nye speilreflekskamera er mer enn bra nokk for en nybegynner rent teknisk sett. så når man skal velge kamera blir det som egentlig betyr noe er at man er komfortabel med huset man har kjøpt. har man store hender vil enkelte modeller være no dritt å holde i rett og slett. ikke bli blendet av tekniske specs, det er fotografens ferdighet som betyr 90% av hvordan bildene blir. kjøper du et kamera du ikke liker å bruke, bruker du det heller ikke Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 kjøper du et kamera du ikke liker å bruke, bruker du det heller ikke Det er akkurat dette jeg er uenig i. Vi snakker her om folk som kommer fra kompaktkameraer. Tror du virkelig at et første speilreflekskamera kan være så "dritt å holde i" at det er avgjørende for hvor mye det blir brukt? Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Er enig med deg, arnold_layne. Har sett at spesielt Canon EOS 450d har fått en del kritikk for dårlig grep. Det er mitt første speilrefleks. Og jeg som nybegynner, kan ikke skjønne hvorfor grepet skal være så dårlig på dette kameraet. Er selv kjempefornøyd med grepet. Og jeg er ikke liten engang. 190cm høy, og ikke rent så små hender heller, i forhold til høyden. Så for meg som nybegynner, var ikke dette med grep, viktig i hele tatt. Og jeg bruker jo ikke kameraet for at fingrene mine skal ha det bra. Mulig jeg vil tenke mer på dette om noen år, når eller hvis jeg utvikler meg som speilrefleks entusiast. Men som nybegynner, synes i vært fall jeg at det er av mindre betydning. Endret 3. januar 2009 av DaWiEn Lenke til kommentar
kaian Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Gevinsten er vel først og fremst å få understreket at a) alle er gode nok, og b) sende dem til butikken for å se på / kjenne på litt ulikt selv, med den forståelsen i bakhodet at alle er gode nok. Jeg er en voksen mann med ganske store hender, men jeg har ingen problemer med å holde de minste speilrefleksene stødig. Ingen problemer som er knyttet til kameraets ergonomi i hvertfall. Det gikk til og med greit med Olympus OM-1 i 1979, et kamera som er mye mindre fysisk og my mindre ergonomisk enn noe dslr. Allikevel synes jeg rådet har noe for seg. Stikk i butikken, få litt hjelp, kjenn hvordan de ulike føles. Kjøp gjerne kameraet der også, og få et sted å gå og snakke med noen når man har et problem. Endret 3. januar 2009 av kaian Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 - En nybegynner kan ikke vite hva som utgjør ”god ergonomi” (plassering av essensielle knapper/hjul på huset som styrer blender/lukkertid, lysmålingsmetode, eksponeringskompensasjon, ISO osv.) og vet dermed ikke hva h*n skal se etter – det er ikke engang sikkert at en nybegynner noensinne vil bruke noen av disse innstillingene!En ting er at det ikke er sikkert at en nybegynner vil bruke alle innstillingene, men å bruke det som utgangspunkt er nå å ta litt hardt i. Jeg vil anta de aller fleste i hvert fall vil bruke innstillinger for ISO, og det er vel de aller færreste som aldri bruker hjulene, og lukkerknappen brukes i hvert fall. Og jeg vet i hvert fall at jeg ikke takler utløserknappen på noe annet enn Nikon og Pentax. Canon er slitsom, Sony er helt håpløs og gir meg krampe i pekefingeren. Hadde jeg valgt en av de to tviler jeg på at jeg hadde likt å bruke kameraet så godt, og hadde tatt færre bilder. - En som aldri har brukt speilrefleks før vil fort venne seg til en hvilken som helst av markedets nybegynnermodeller - uansett størrelse og utforming av hender, de er tross alt ikke så forskjellige. - Alle nybegynnerkameraer har god ergonomi når man sammenligner med kompaktkameraer (og ingen nybegynnerkameraer har spesielt god ergonomi når man sammenligner med dyrere kameraer fra samme produsent). Igjen, uenig. Kompaktkameraer har en helt annen vekt enn speilreflekskameraer, og holdes på en helt annen måte. LX3en holder jeg med langfingeren pekt nedover på innsiden av grepet, og pekefingeren på utløseren. D80en holder jeg på en helt annen måte, med hele håndflaten om grepet. Begge deler er like komfortabelt og presist. Canon sine XXXD-modeller får jeg ikke til å holde med håndflaten. Grepet er rett og slett for lite, slik at jeg ikke får kontakt med håndflaten. All kraften havner på fingerspissene og det blir vondt å holde. Igjen så er det en faktor som hadde fått meg til å bruke kameraet mindre. Det er så liten forskjell i faktisk ytelse og bildekvalitet mellom forskjellige nybegynnermodeller fra forskjellige produsenter. Da blir den viktigste egenskapen hvorvidt man faktisk trives med å bruke kameraet eller ikke. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Jeg mener grepet's komfort er avhengig av kameraets tyngde. Tyngre kamera --> ett godt/kraftig grep. Min Pentax ZX-5 SLR har nesten ikke grep, men det er lett som en fjert med 50mm påmontert. Jeg synes den er god å holde i. Pentax K-m'en var rar i begynnelsen, noe lik Canon 400D, men ble fort vandt med den. Veldig grei med 50mm påmontert. Pentax K10D/K20D har kraftig og godt grep, men blir fort stort og tungt når man har en liten lett 50mm påmontert. Hva en nybegynner med stramt budsjett skal se etter er "mest for pengene". Kameramodell/hus er ikke viktig. Man får de samme funksjonene i "entry-level" klassen på alle modeller. Se heller etter hva slags kit-objektiv som følger med, kjøp det beste. Med ett godt kit-objektiv slipper man å tenke på å kjøpe noe nytt med det første. Vil også anbefale å droppe dobbel-kit pakkene som koster 1000-2000kr. mer enn enkel-kit pakken. Bruke de pengene til minnekort, stativ, veske etc. Endret 3. januar 2009 av NorthPentax Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Jeg tror de fleste kan ta tak i et kamerahus og få en følelse av om det ligger greit i hånden eller ikke. Nybegynnerene kjøper stort sett kamera-kit som er lette, og da betyr ikke grepet så mye. Det er også noen (derav undertegnede) som kan tilpasse seg grepet til kamera. Jeg har ikke problemer med å holde hverken EOS 350D, Olympus E-420, Nikon D300 eller EOS 30D. Bare for å nevne noen av kameraene. Jeg er allikevel tilhenger av at man skal komme seg i en butik og prøve de forskjellige kaneraene; da er det gjerne et kamera som tiltaler litt bedre enn de andre på en eller annen måte. Tom Endret 3. januar 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg vil anta de aller fleste i hvert fall vil bruke innstillinger for ISO, og det er vel de aller færreste som aldri bruker hjulene, og lukkerknappen brukes i hvert fall. Tja, jeg har "overtalt" et titalls personer det siste året til å investere i speilrefleks fordi de liker å ta bilder, og ca 80 % av dem vet enda ikke hvordan ISO påvirker eksponeringen. Men dette var ikke poenget. Poenget er at når disse personene gikk til innkjøp av kameraet så visste de ikke hva de skulle se etter, uavhengig av hvor entusiastiske de blir etter hvert. Og jeg vet i hvert fall at jeg ikke takler utløserknappen på noe annet enn Nikon og Pentax. Canon er slitsom, Sony er helt håpløs og gir meg krampe i pekefingeren. Hadde jeg valgt en av de to tviler jeg på at jeg hadde likt å bruke kameraet så godt, og hadde tatt færre bilder. Oisann! Nå er det vel du som tar litt hardt i? Igjen, uenig. Kompaktkameraer har en helt annen vekt enn speilreflekskameraer, og holdes på en helt annen måte. LX3en holder jeg med langfingeren pekt nedover på innsiden av grepet, og pekefingeren på utløseren. D80en holder jeg på en helt annen måte, med hele håndflaten om grepet. Begge deler er like komfortabelt og presist. Canon sine XXXD-modeller får jeg ikke til å holde med håndflaten. Grepet er rett og slett for lite, slik at jeg ikke får kontakt med håndflaten. All kraften havner på fingerspissene og det blir vondt å holde. Igjen så er det en faktor som hadde fått meg til å bruke kameraet mindre. Nettopp! Speilrefleksens vekt holdes som oftest av venstrehånden! Dessuten går du i den samme fellen som mange av de andre entusiastene her inne gjør når de kommer med tilsvarende anbefalinger. Du sammenligner med D80. Det er ingen tvil om at D80 går utenpå innstegsmodellene når det gjelder ergonomi. Så hvis en nybegynner lurer på om han skal velge D40 eller D80 er det meget relevant å sende ham til butikken å "føle" forskjellen. Det er så liten forskjell i faktisk ytelse og bildekvalitet mellom forskjellige nybegynnermodeller fra forskjellige produsenter. Da blir den viktigste egenskapen hvorvidt man faktisk trives med å bruke kameraet eller ikke. Og dette er umulig å finne ut av ved å "kjenne litt på kameraet" i løpet av en halvtime i butikken. Dette er noe som kommer med erfaring. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Brukerkomfort er svært viktig i min bok, og til syvende og sist tror jeg det er viktig for mange. Man vet ikke hva man ikke har, men det er jo et heller mangelfult argument. Saklig sett tror jeg faktisk det er viktigere enn tilgjengeligheten av superteler med rød L eller gullring og tilbudet i fisheyes og supervidvinkelobjektiv. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Og jeg vet i hvert fall at jeg ikke takler utløserknappen på noe annet enn Nikon og Pentax. Canon er slitsom, Sony er helt håpløs og gir meg krampe i pekefingeren. Hadde jeg valgt en av de to tviler jeg på at jeg hadde likt å bruke kameraet så godt, og hadde tatt færre bilder. Oisann! Nå er det vel du som tar litt hardt i? Hva i helvete vet du egentlig om det? Jeg vet at med mine hender og fingre, så funker ikke plasseringen av utløserknappen til Sony. Den er for langt bak slik at jeg ikke klarer å holde pekefingeren komfortabelt på den. Canon sin er bedre plassert, men heller ikke optimal og jeg liker i tillegg ikke det vertikale fremre kontrollhjulet. Nettopp! Speilrefleksens vekt holdes som oftest av venstrehånden!Det spørs på objektivet. Med alt opp til og med 17-50-en ligger mesteparten av vekten i høyrehånden. Det er først når jeg henger på en telezoom at venstrehånden tar over mesteparten av vekten. Dessuten går du i den samme fellen som mange av de andre entusiastene her inne gjør når de kommer med tilsvarende anbefalinger. Du sammenligner med D80. Det er ingen tvil om at D80 går utenpå innstegsmodellene når det gjelder ergonomi. Så hvis en nybegynner lurer på om han skal velge D40 eller D80 er det meget relevant å sende ham til butikken å "føle" forskjellen.Jeg merker i hvert fall signifikant forskjell på xxxD og modeller med fyldigere grep som D40 og K200D. Og dette er umulig å finne ut av ved å "kjenne litt på kameraet" i løpet av en halvtime i butikken. Dette er noe som kommer med erfaring.Ærlig talt. Det tar ikke lange tiden å oppdage om kameraet føles komfortabelt og hvorvidt du liker følelsen av det eller ikke. Og det sier minst like mye om hva kameraet kan gjøre for deg som all verdens tid brukt på å lese tester og diskusjoner på nettet. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Hva en nybegynner med stramt budsjett skal se etter er "mest for pengene". Kameramodell/hus er ikke viktig. Man får de samme funksjonene i "entry-level" klassen på alle modeller.Se heller etter hva slags kit-objektiv som følger med, kjøp det beste. Med ett godt kit-objektiv slipper man å tenke på å kjøpe noe nytt med det første. Enig. Pris, kvaliteten på kit-objektivet, spesielle egenskaper (som ristebrikke, værtetting, hurtighet osv) og hvorvidt vennene dine har optikk man kan byttelåne er etter min mening vel så tungtveiende argumenter som grepet. Jeg er allikevel tilhenger av at man skal komme seg i en butik og prøve de forskjellige kaneraene; da er det gjerne et kamera som tiltaler litt bedre enn de andre på en eller annen måte. Joda, folk må gjerne komme seg i butikken å se på kameraer - på jakt etter "godfølelsen". Men da heller som en bekreftelse på at modellen de allerede har sett seg ut ikke føles helt feil i hånden. Og ikke nødvendigvis for å føle seg frem blant ti ulike modeller (hvis noen finner en så stor fotobutikk i det hele tatt). Endret 3. januar 2009 av arnold_layne Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Hva i helvete vet du egentlig om det? Jeg vet at med mine hender og fingre, så funker ikke plasseringen av utløserknappen til Sony. Den er for langt bak slik at jeg ikke klarer å holde pekefingeren komfortabelt på den. Canon sin er bedre plassert, men heller ikke optimal og jeg liker i tillegg ikke det vertikale fremre kontrollhjulet. Hehe. Jeg vet selvfølgelig ingenting om det, annet enn at Darwin tydeligvis har spilt deg et og annet puss. Men greit nok - hvis du ser svaret mitt til Tom over så sier jeg meg altså enig i at man gjerne kan gå til butikken for å utelukke at man får fingerkrampe eller lyskestrekk av å klikke på utløseren. Men jeg mener altså at det er lurt å ha snevret seg inn til noen få aktuelle modeller først, i steden for å måtte vurdere ti forskjellige. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Og dette er umulig å finne ut av ved å "kjenne litt på kameraet" i løpet av en halvtime i butikken. Dette er noe som kommer med erfaring.Neida, du finner ut om du liker grepet på tre-fire sekunder. Jeg synes absolutt det er relevant, og jeg har selv hatt kunder som kommer for å kjøpe 400D eller 450D som har "konvertert" når de har holdt i et konkurrerende kamera, f.eks. Nikon D60. Siden bildekvaliteten i praksis er lik og funksjonaliteten i praksis er lik, er det pris og grep som er av avgjørende betydning for nybegynneren. Fornøyd med bildene blir de uansett - dvs. hvis de ikke blir det, hadde det ikke hjulpet dem å velge noe annet heller... Selvfølgelig er det andre faktorer der noen skiller seg ut, men det er ikke tilfelle for de aller fleste. Mange har ingen å låne optikk av, eller de kan byttelåne kit-optikk, de tar ikke med kameraet ut i regnvær, de fleste billigkameraene har bildestabilisator og alle er kjappe nok - optikken og fotografene er uansett begrensningen - ikke bilder per sekund... Jeg har frem til i dag brukt seriefunksjonen på kameraet mitt til noe fornuftig én gang - og tror faktisk det er tilfelle for 99.9% av nybegynnerne av speilrefleks. Selvfølgelig - antyder man fuglefotografering eller fotografering av sport, vil man kunne veilede mer, men det gjelder som regel ikke nybegynnerne. Jeg vil virkelig anbefale folk å ta turen i butikken, nettopp for å få godfølelsen. Og for å kunne sammenlikne de mest aktuelle modellene. Mange ville velge noe annet enn de hadde tenkt om de tar i kameraene, derfor bør "alle" også ta en tur i butikken... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Men jeg mener altså at det er lurt å ha snevret seg inn til noen få aktuelle modeller først, i steden for å måtte vurdere ti forskjellige.Det vil de fleste ha gjort uansett - de vet omtrent hvor mye de vil ut med for et kamera. Dermed har man som regel 3-4-5 modeller som er aktuelle - og da er grepet og "følelsen" med kameraet viktig. Ikke bare å grepet med høyrelabben, men den generelle kvalitetsfølelsen man får. Aner ikke hvordan dere har det, men jeg får et godt inntrykk bare av å holde i kameraet - det samme gjelder biler. Jeg kan stort sett sette meg inn i en bil og finne ut om jeg liker den eller ikke, og trenger ikke mer enn en tre-minutters kjøretur for å få et tilsvarende inntrykk av kjørefølelsen. Bruker jeg mer tid på å prøvekjøre en bil, er det mest for moroskyld... Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Og jeg bruker jo ikke kameraet for at fingrene mine skal ha det bra. Mulig jeg vil tenke mer på dette om noen år, når eller hvis jeg utvikler meg som speilrefleks entusiast. Men som nybegynner, synes i vært fall jeg at det er av mindre betydning. Det hadde vært interessant å høre fra flere nybegynnere her. Dersom flertallet av nybegynnerne sier at grepet hadde avgjørende betydning for deres valg av kamera skal jeg trekke meg stille tilbake. Men jeg tror fortsatt at mange av entusiastene her inne har glemt hvor de kommer fra og ikke helt evner å sette seg inn i nybegynneres situasjon lenger. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Tanken er verdt en diskusjon ja. Det som jeg iallefall vil tro er kjipt er om en rett etter å ha kjøpt sitt første kamera fingrer med en annens i samme prisklasse.. og liker grepet bedre. Dersom en da mener at en ville oppdaget dette med en gang om man hadde prøvd grepene først så tror jeg nok man kan bli litt misfornøyd med kameraet. Så jeg vil si jeg er enig i at rådet om å kjenne på kameraene før kjøp er et riktig råd å gi. Men også at det bør kjøpes der en får lov å fingre med det, ellers blir jo bare de lokale butikkene "utstillingsvinduene" til nettbutikkene. Endret 3. januar 2009 av pybalto Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Neida, du finner ut om du liker grepet på tre-fire sekunder. Dette kan du da ikke mene? Hvis du skal la en tre-sekunders holdetest avgjøre kameravalget så er det i hvert fall ikke ergonomi man vurderer. Man får kanskje et overfladisk inntrykk av material-finish og at man faktisk når utløseren med pekefingeren, men ikke stort mer. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Hvorfor skal vi overhodet gi råd, hvis ikke rådene forteller den som spør noe som helst som de ikke vet fra før? Dette er tildels en meningsløs debatt, for den tar utgangspunkt i at det ikke er nødvendig å spørre oss om det man ikke allerede vet. En nybegynner vet ikke hva som er et godt grep. Da må vi fortelle det. Ellers blir det helt løk for meg å gi råd i det hele tatt. Et godt fingergrep skal gi kontaktflate til hele hånden, ikke bare deler av den. Det er derfor de er utformet slik de er. Et gammelt analogt slr som ikke er utstyrt med motor vil naturligvis ikke ha noe fingergrep, og da må man holde kamera på en annen måte. Det gjelder også et kamera som E-420. Men et som har fingergrep tvinger deg til å holde kamera på en bestemt måte. Og da må grepet passe perfekt i hånden, for du kan ikke kompensere med en annen stilling av høyre hånd. Jeez, er det vanskelig å forstå noe så logisk som det? Endret 3. januar 2009 av PMnormal Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg mener fotografen er viktigst når man skal ta bilder, og grepet er koblingen mellom fotografen og verktøyet. Brukergrensesnittet og brukerfølelsen er alltid viktig for meg uansett om det er kamera, tastatur, hammer eller bil, og det tar meg maks 5 sekunder å gjøre den første og viktigste vurderingen. At man kan venne seg til ubehag over tid er irrelevant, uansett om det er et verktøy jeg bruker tusenvis av kroner på eller en kvise på rumpa. Nå er det selvsagt folk som både har andre preferanser og er mindre fintfølende enn meg når det gjelder bruksfølelsen, og det er noe de finner ut når de holder utstyret i hånda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå