Gå til innhold

Apple gir dårlig service pga utløpt garantitid på Macbook


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i November 07 en Macbook. Denne fungerte greit frem til sommeren 08.

Da sprakk rammen på maskinen, noe som ble byttet på appleverksted uten noen problemer.

Men når jeg fikk tilbake maskinen fra rep var batteriet helt dødt.

Dermed fikk jeg nytt batteri, og alt var egentlig fryd og gammen.

Det nye batteriet tok kvelden i månedsskiftet oktober/november, men grunnet eksamen kunne jeg ikke levere inn maskinen før semesterslutt (sent i desember).

Leverte maskinen inn til Tellit AS i Stavanger. Der fikk jeg beskjed om at garantien var gått ut, så jeg måtte snakke med apple selv.

I dag ringte jeg til apple, og de mente da at siden garantien min var utløpt, så måtte jeg bare kjøpe nytt batteri (det nye batteriet jeg fikk i sommer hadde bare 3mnd garanti). Dessuten så er batteri visstnok en forbruksvare...

Jeg blir selvsagt litt irritert, og nevnte at forbrukerkjøpsloven sier bla bla bla og ditt og datt. Jeg nevte også at Apple selv regner batteriene sine til å tåle 300 ladesykluser før de i det hele tatt skal vise tegn til svekkelse av ytelse.

Da blir han plutselig litt mer behjelpelig, og prøver å få tak i noen som kjenner forbrukerkjøpsloven. Etter mye om og men så finner han ut at han skal notere ned alle fakta i saken, for så å gi meg et saksnr. I løpet av mandag skal jeg ringe apple for å få vite om de aksepterer dette som en reklamasjon, noe jeg tviler på at de kommer til å gjøre.

 

Gidder ikke å betale over 1000 kr for nytt batteri da maskinen ved kjøp allerede var alt for overprisa.

Noen som har vært borti noe lignende eller har noen synspunkter om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ringt Apple for å registrere en reklamasjon i dag, og klager nå fordi du ikke tror de kommer til å godta den? Du kunne jo i det minste vente til noen som har myndighet til å ta en avgjørelse i saken har fått sett på den?

Lenke til kommentar
Du har ringt Apple for å registrere en reklamasjon i dag, og klager nå fordi du ikke tror de kommer til å godta den? Du kunne jo i det minste vente til noen som har myndighet til å ta en avgjørelse i saken har fått sett på den?

 

Svensken på helpdesken mente at jeg ikke hadde store sjangsen. Har vært gjennom xx antall reklamasjoner på andre merker enn apple (feks HP), og der trenger man ikke krangle seg til rettighetene sine. Nå måtte jeg jo sitte 20 minutter i tlf for å argumentere for å få lov til å reklamere (og det koster sikkert ørten kr pr min). Vet av tidligere erfaring at Apple er ekstremt vanskelige etter endt garantitid (de vil jo selge mest mulig av Applecare 3års garantiutvidelse).

Lenke til kommentar

Klag de inn for forbrukerrådet og videre til FTU og få de til å endre praksisen sin :).

 

EDIT: OM du mener du ikke får det du har krav på. Altså når de evt har avslått...

 

Om batteriet har tatt kvelden og er DØDT innen 2 år etter kjøp, så har FTU slått fast at dette er en mangel - så lenge du har brukt batteriet slik bruksanvisningen sier.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

argh, skrev et jysla langt innlegg nå, men det forsvant pga timeout eller noe slikt tull...

 

mainline: fikk nytt batteri nå etter 25min på tlf til 2,49kr/min.

Måtte argumentere ræva av meg for å få godkjent reklamasjonen (først så måtte hele maskinen inn til service, men servicemannen snudde etterhvert).

Lenke til kommentar

Antar at Apple har mulighet til å ta kontakt på mail dersom man ikke ønsker å betale for telefonsupporten. Det er ikke slik at man har krav på gratis telefonstøtte, bare gratis avhjelp. Og gratis avhjelp tilbys via e-post.

 

Ja, man må argumentere litt for en reklamasjon siden det er opp til kunden å sannsynliggjøre at det er snakk om en produksjonsfeil.

Lenke til kommentar
Antar at Apple har mulighet til å ta kontakt på mail dersom man ikke ønsker å betale for telefonsupporten. Det er ikke slik at man har krav på gratis telefonstøtte, bare gratis avhjelp. Og gratis avhjelp tilbys via e-post.

 

Ja, man må argumentere litt for en reklamasjon siden det er opp til kunden å sannsynliggjøre at det er snakk om en produksjonsfeil.

 

Apple har ingen mailsupport nei, man må ringe

Lenke til kommentar
Antar at Apple har mulighet til å ta kontakt på mail dersom man ikke ønsker å betale for telefonsupporten. Det er ikke slik at man har krav på gratis telefonstøtte, bare gratis avhjelp. Og gratis avhjelp tilbys via e-post.

 

Ja, man må argumentere litt for en reklamasjon siden det er opp til kunden å sannsynliggjøre at det er snakk om en produksjonsfeil.

Apple har ingen mailsupport nei, man må ringe

Da kan du, om du ønsker det, kreve å få refundert 65 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...