bokfinn Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg kjøpte i November 07 en Macbook. Denne fungerte greit frem til sommeren 08. Da sprakk rammen på maskinen, noe som ble byttet på appleverksted uten noen problemer. Men når jeg fikk tilbake maskinen fra rep var batteriet helt dødt. Dermed fikk jeg nytt batteri, og alt var egentlig fryd og gammen. Det nye batteriet tok kvelden i månedsskiftet oktober/november, men grunnet eksamen kunne jeg ikke levere inn maskinen før semesterslutt (sent i desember). Leverte maskinen inn til Tellit AS i Stavanger. Der fikk jeg beskjed om at garantien var gått ut, så jeg måtte snakke med apple selv. I dag ringte jeg til apple, og de mente da at siden garantien min var utløpt, så måtte jeg bare kjøpe nytt batteri (det nye batteriet jeg fikk i sommer hadde bare 3mnd garanti). Dessuten så er batteri visstnok en forbruksvare... Jeg blir selvsagt litt irritert, og nevnte at forbrukerkjøpsloven sier bla bla bla og ditt og datt. Jeg nevte også at Apple selv regner batteriene sine til å tåle 300 ladesykluser før de i det hele tatt skal vise tegn til svekkelse av ytelse. Da blir han plutselig litt mer behjelpelig, og prøver å få tak i noen som kjenner forbrukerkjøpsloven. Etter mye om og men så finner han ut at han skal notere ned alle fakta i saken, for så å gi meg et saksnr. I løpet av mandag skal jeg ringe apple for å få vite om de aksepterer dette som en reklamasjon, noe jeg tviler på at de kommer til å gjøre. Gidder ikke å betale over 1000 kr for nytt batteri da maskinen ved kjøp allerede var alt for overprisa. Noen som har vært borti noe lignende eller har noen synspunkter om dette? Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Vis til denne dommen fra Forbrukertvistutvalget. Det er to års reklamasjonsrett på batterier i Norge. Litt skremmende at han du snakket med måtte finne noen som kunne Forbrukerkjøpsloven, har selv kjøpt maskin fra Apple Store... Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Det er slettes ikke uvanlig at produsenten sier fra seg alt ansvar når garantien løper ut. Så lenge de kan bevise at de har det juridiske på sin side vil de nok gjøre alt for å gjøre minst mulig; hvis du skjønner. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 @Mimir: Jeg leste et innlegg fra bokfinn på mac1.no, og han har kjøpt maskinen fra Apple Store, så Apple opptrer som forhandler i dette tilfellet, ikke produsent. Lenke til kommentar
bokfinn Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Ja glemte å nevne det ja, macbooken er kjøpt på apple.no, ikke i vanlig butikk. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Du har ringt Apple for å registrere en reklamasjon i dag, og klager nå fordi du ikke tror de kommer til å godta den? Du kunne jo i det minste vente til noen som har myndighet til å ta en avgjørelse i saken har fått sett på den? Lenke til kommentar
bokfinn Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Du har ringt Apple for å registrere en reklamasjon i dag, og klager nå fordi du ikke tror de kommer til å godta den? Du kunne jo i det minste vente til noen som har myndighet til å ta en avgjørelse i saken har fått sett på den? Svensken på helpdesken mente at jeg ikke hadde store sjangsen. Har vært gjennom xx antall reklamasjoner på andre merker enn apple (feks HP), og der trenger man ikke krangle seg til rettighetene sine. Nå måtte jeg jo sitte 20 minutter i tlf for å argumentere for å få lov til å reklamere (og det koster sikkert ørten kr pr min). Vet av tidligere erfaring at Apple er ekstremt vanskelige etter endt garantitid (de vil jo selge mest mulig av Applecare 3års garantiutvidelse). Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Klag de inn for forbrukerrådet og videre til FTU og få de til å endre praksisen sin . EDIT: OM du mener du ikke får det du har krav på. Altså når de evt har avslått... Om batteriet har tatt kvelden og er DØDT innen 2 år etter kjøp, så har FTU slått fast at dette er en mangel - så lenge du har brukt batteriet slik bruksanvisningen sier. Endret 4. januar 2009 av Alastor Lenke til kommentar
bokfinn Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 argh, skrev et jysla langt innlegg nå, men det forsvant pga timeout eller noe slikt tull... mainline: fikk nytt batteri nå etter 25min på tlf til 2,49kr/min. Måtte argumentere ræva av meg for å få godkjent reklamasjonen (først så måtte hele maskinen inn til service, men servicemannen snudde etterhvert). Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 65 kroner for et nytt batteri er da ikke dårlig. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 65 kroner for et nytt batteri er da ikke dårlig. Jo, det er ganske dårlig med tanke på at han mest sannsynlig skulle hatt det gratis. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Ja, det er jo egentlig sant. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Bra du ihvertfall fikk løst det uten å måtte blandet inn Forbrukerombudet o.l. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Antar at Apple har mulighet til å ta kontakt på mail dersom man ikke ønsker å betale for telefonsupporten. Det er ikke slik at man har krav på gratis telefonstøtte, bare gratis avhjelp. Og gratis avhjelp tilbys via e-post. Ja, man må argumentere litt for en reklamasjon siden det er opp til kunden å sannsynliggjøre at det er snakk om en produksjonsfeil. Lenke til kommentar
bokfinn Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Antar at Apple har mulighet til å ta kontakt på mail dersom man ikke ønsker å betale for telefonsupporten. Det er ikke slik at man har krav på gratis telefonstøtte, bare gratis avhjelp. Og gratis avhjelp tilbys via e-post. Ja, man må argumentere litt for en reklamasjon siden det er opp til kunden å sannsynliggjøre at det er snakk om en produksjonsfeil. Apple har ingen mailsupport nei, man må ringe Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Antar at Apple har mulighet til å ta kontakt på mail dersom man ikke ønsker å betale for telefonsupporten. Det er ikke slik at man har krav på gratis telefonstøtte, bare gratis avhjelp. Og gratis avhjelp tilbys via e-post. Ja, man må argumentere litt for en reklamasjon siden det er opp til kunden å sannsynliggjøre at det er snakk om en produksjonsfeil. Apple har ingen mailsupport nei, man må ringe Da kan du, om du ønsker det, kreve å få refundert 65 kroner. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Ved å ringe? Hahaha. Morsomt. Men seriøst. Jeg mente ikke å være veldig seriøs i forrige innlegg, men måtte bare kverrulere litt Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Seriøs eller ikke; man burde ikke betale for noe man har krav på. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Seriøs eller ikke; man burde ikke betale for noe man har krav på. Man kan kjøre en prinsippsak på det, men personlig hadde jeg heller ventet med prinsippene til det hvertfall dreide seg om et 3-sifret beløp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå