Selvin Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Harddisken må være på den kontakten i enden, da blir den master. CD-drevet på den kontakten i midten Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Harddisken må være på den kontakten i enden, da blir den master. CD-drevet på den kontakten i midten Ok, er det noko anna eg må gjere med CD-drevet, sidan det blir "slave"? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Det tror jeg ikke. Du kan jo bare prøve deg frem og se om det fungerer Endret 3. januar 2009 av Selvin Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Se bak på cdrommen og haddisken om det er noen pinner og en liten jumper (plastdings med metall inni som forbinder noen pinner). Se bilde nedenfor: (merk plassering er produsentavhengig). Enten setter du begge enhetene altså harddisk og cdrom til CS (Cable select) ved å sette jumperen (plastdingsen med metall inni) slik at den dekker det riktige paret med pinner for denne instillingen. Eller så setter du jumperen på harddisken til master og jumperen på cdrommen til slave. Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Har en NEC model nd-3550a DVD-brenner, kor kan eg finne oppsettet for jumperplassering? Klarer ikkje å finne det. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Har en NEC model nd-3550a DVD-brenner, kor kan eg finne oppsettet for jumperplassering? Klarer ikkje å finne det. Står somregel printet bak på enheten eller i bruksanvisningen. Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Satte både harddisk og DVD-ROM på "cable select" og lot det stå til. Ved oppstart fikk eg beskjeden "detecting drives... please wait". Etter noken minutt starta Windows som normalt, men eg finner fremdeles ikkje den nye harddisken. Og DVD-rommen har ikkje strømtilgang virker det som... Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Mens vi snakker om strømtilgang, du har husket å koble strøm til enhetene ? I windows.. trykk start og kjør, skriv inn diskmgmt.msc og trykk enter, finner du disken her ? Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Mens vi snakker om strømtilgang, du har husket å koble strøm til enhetene ? I windows.. trykk start og kjør, skriv inn diskmgmt.msc og trykk enter, finner du disken her ? Nope, det eineste eg finner her er C: Har ikkje gjort noke anna enn å koble til harddisk og dvd-rom og å sette jumperane på "cable select" på begge. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Cable Select er ikke garantert å fungere. Det er viktig at du bruker rett kabel. Ser den ut akkurat som den du har på første bildet, med en blå kontakt? Du bør prøve å sette dem til Master og Slave. Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Cable Select er ikke garantert å fungere. Det er viktig at du bruker rett kabel. Ser den ut akkurat som den du har på første bildet, med en blå kontakt?Du bør prøve å sette dem til Master og Slave. Den ser akkurat ut som på første bildet ja, skal prøve å sette master/slave no... Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Cable Select er ikke garantert å fungere. Det er viktig at du bruker rett kabel. Ser den ut akkurat som den du har på første bildet, med en blå kontakt?Du bør prøve å sette dem til Master og Slave. Den ser akkurat ut som på første bildet ja, skal prøve å sette master/slave no... Satte harddisk til master og DVD-rom til slave, men ingenting har endra seg. Eg har vore inne på Disk Management og sjekka, og det er fremdeles berre C: som står på lista. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Ta folgende test. Ta harddisken ut av maskinen, men la strømmen til harddisken være koblet til. Start opp maskinen, hører du at disken spinner opp ? Bare slik at vi forsikrer oss om at hdden virker. Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Ta folgende test. Ta harddisken ut av maskinen, men la strømmen til harddisken være koblet til. Start opp maskinen, hører du at disken spinner opp ? Bare slik at vi forsikrer oss om at hdden virker. Vanskelig å sei, eg trur ikkje disken spinner opp når eg startar maskina. Eg har brukt disken som ekstern harddisk seinest før i dag, så eg veit at disken i seg sjølv fungerer. Det virker som om DVD-romen heller ikkje har strøm. Begynder å bli litt frustrert... Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Både dvdrom og hdd har ikke strøm hørres det ut som, sikker hå at du ikke har koblet fra en 4pin-molex strømkontakt inne i pcen mens du har holdt på ? Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Både dvdrom og hdd har ikke strøm hørres det ut som, sikker hå at du ikke har koblet fra en 4pin-molex strømkontakt inne i pcen mens du har holdt på ? Slettes ikkje umulig at det har skjedd. Har ikkje peiling på kva en 4pin-molex strømkontakt er though. Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Eg er i alle fall 100% sikker på at master/slave-oppsettet stemmer, men skjønner ikkje kvifor det ikkje er strøm på harddisken og dvd-romen..... Eg har koble både harddisken og dvd-romen på strømkabler som går ut frå strømforsyninga i pc'en. Er det en spesiell rekkefølge kablene må bli koble, og korleis kan eg vere sikker på at det faktisk er strøm i kablene? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hvordan er du sikker på at det ikke er strøm? Prøv å trekke ut flatkablene, er det da lys i CD-ROM? Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Hvordan er du sikker på at det ikke er strøm?Prøv å trekke ut flatkablene, er det da lys i CD-ROM? Hehe, joda, da kom det lys, så da har eg nok strøm likevel. Blir berre meir og meir forvirra av det her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå